• Link został skopiowany

Volkswagen porzuca WRC!

Sensacja w rajdach! Mimo dziesiątek milionów dolarów wydanych na rozwój nowego samochodu zespołu Volkswagena zabraknie od przyszłego sezonu w mistrzostwach świata. Team, który w ostatnich sezonach zdominował cykl WRC, nagle przestaje istnieć.
Jami-Matti Latvala w Rajdzie Meksyku
Daniel Roeseler / Volkswagen

O decyzji Volkswagena plotkowano od ubiegłego tygodnia, gdy pierwsze przecieki zaczęły dociekać z Rajdu Walii, przedostatniej rundy w tegorocznym kalendarzu WRC. Jak poinformował "Autosport" we wtorek rada nadzorcza koncernu Volkswagen zdecydowała o wycofaniu się z rajdów od przyszłego sezonu. Listopadowy Rajd Australii ma być ostatnim występem czterokrotnych mistrzów świata.

Volkswagen na razie doniesień nie skomentował, ale zagraniczne źródła nie mają wątpliwości. Wycofanie z rajdów jest przesądzone. Dla świata rajdów to wiadomość szokująca.

Od przyszłego sezonu wchodzą w życie nowe przepisy, które miały sprawić, że cykl WRC będzie atrakcyjniejszy dla kibiców - samochody będą mocniejsze, będą miały więcej docisku aerodynamicznego. Volkswagen, który zdominował rywalizację w rajdach w ostatnich czterech sezonach, nad nową rajdówką pracował od dwóch lat. Na rozwój samochodu poświęcił dziesiątki milionów dolarów. Jeszcze w zeszłym tygodniu zespół testował samochód, który miał dać piąty tytuł mistrza świata z rzędu Sebastienowi Ogierowi.

Po decyzji Volkswagena w przyszłorocznych mistrzostwach świata pojadą Hyundai i zespół M-Sport, a także powracający po rocznej przerwie Citroen oraz Toyota, której w rajdach nie było od blisko dwóch dekad.

Do wzięcia będą Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen, którzy przez ostatnie cztery sezony jeździli dla VW. Gdzie będą jeździć w przyszłym sezonie, nie wiadomo. Na spekulacje jest jeszcze bardzo wcześniej, ale nie znamy jeszcze składów zespołów M-Sport i Toyota. W teorii Hyundai i Citroen mają już zakontraktowanych kierowców, ale nie wiadomo, czy po decyzji VW nie będą gotowe zerwać umów, by zyskać lepszych kierowców.

Wszystko przez skandal

Wycofanie z rajdów to kolejny taki ruch marki z grupy Volkswagena. W październiku decyzję o rezygnacji ze startów w wyścigach długodystansowych, w tym słynnym Le Mans, ogłosiło Audi, czyli marka zależna od VW.

Skąd takie decyzje VW? Po skandalu, w którym ujawniono, że koncern manipulował wynikami pomiarów emisji spalin z układu wydechowego, wizerunek niemieckiego producenta ucierpiał, a do tego Volkswagen musi przygotować się do wypłaty miliardów dolarów odszkodowań. Firma zdecydowała się na wycofanie ze sportów motorowych nie dlatego, że udział w wyścigach i rajdach jest kosztowny - w budżecie jednego z najpotężniejszych koncernów świata to kropla. VW chce ratować twarz i pokazać opinii publicznej, że do kwestii afery podchodzi poważnie. Obrazki z kierowcami i samochodami VW świętującymi kolejne triumfy do tego ponoć nie pasują.

Kto wypełni pustkę?

Volkswagen wygrał 42 rajdy, 620 z 988 odcinków w ostatnich czterech latach. Czterokrotnie był najlepszy w klasyfikacji konstruktorów, Sebastien Ogier cztery razy został mistrzem świata, a Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen regularnie meldowali się na podium. Niemiecki koncern zdominował rajdową zabawę na dobre, wielu narzekało, że przez to w rywalizacji brakuje emocji, ale z drugiej strony był to de facto jedyny zespół, który działał w pełni profesjonalnie.

Z armią mechaników, inżynierów, ale też zapleczem obsługi gości VIP czy aktywnym działem marketingowym i promocyjnym nikt w rajdach równać się nie mógł. Furorę robiły zabawne reklamówki kolejnych rajdowych startów nawiązujące do tradycji czy kultury kraju, w którym rozgrywana była impreza. Z takim rozmachem nie działał w WRC nikt.

Kto teraz zajmie jego miejsce?

Zobacz wideo

Legia - Real. Polscy kibice przywitali gwiazdy Realu. Tylko jedna rozdawała autografy

Więcej o:

Komentarze (8)

Volkswagen porzuca WRC!

joe_brody
9 lat temu
I bardzo dobrze. Przy ich budżecie żaden inny zespół nie był wstanie nawiązać z nimi równorzędnej walki - co powodowało, że cała rywalizacja była nudna. Na dobrą sprawę to w ogóle nie była rywalizacja, po prostu VW kupował sobie dwa pierwsze miejsca na podium, a reszcie pozostawało współzawodnictwo o najniższy stopień...
jan.go
9 lat temu
Co to za sensacja jak w rajdach tak samo wycofywał się każdy mistrz świata
Andrzej Duxa
9 lat temu
co w tym dziwnego - w usa i europie poplynac moga ostatecznie na 20-30 miliardow (obecna ugoda - kilkanascie, potem kary w procesach karnych, srodowiskowych, odszkodowania dla dilerow, dla akcjonariuszy itd)
takito.ataki
9 lat temu
Po tej decyzji nadal najlepszym samochodem rajdowym jest Lancia Delta Integrale, pojazd zdobył 6 tytułów mistrzowskich na przestrzeni 7 lat i jak widać, VW mu nie zagrożi.Włosi też sięwycifali z rajdów ale tylko dlatego,że nie mieli z kim się scigać.
Zgłoś komentarz

Czy masz pewność, że ten post narusza regulamin?

Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę
Dziękujemy za zgłoszenie

Komentarz został zgłoszony do moderacji

Nadaj nick

Nazwa użytkownika (nick) jest wymagana do oceniania, komentowania oraz korzystania z forum.

Wpisz swój nick
Wystąpił błąd, spróbuj ponownie za chwilę

Użyj od 3 do 30 znaków. Nie używaj polskich znaków, wielkich liter i spacji. Możesz użyć znaków - . _ (minus, kropka, podkreślenie).