WRC

WRC

Nazwa WRC, czyli World Rally Championship, odnosi się do rajdowego cyklu o randze mistrzowskiej, który jest organizowany nieprzerwanie od 1973 roku. Coroczne zawody wyłaniają trzy tytuły mistrzowskie – w kategorii kierowców, pilotów oraz konstruktorów.

Choć różne wyścigi były organizowane jeszcze na początku ubiegłego stulecia, to za faktyczny początek serii WRC, w formie najbardziej zbliżonej do dzisiejszej, uważa się rok 1977. Wtedy to władze FIA wprowadziły klasyfikację punktową dla kierowców, wówczas jeszcze w ramach Pucharu FIA Kierowców. Pierwszym zawodnikiem, który sięgnął po tytuł mistrzowski, był Sandro Munari. Klasyfikacja kierowców i producentów w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata została wprowadzona w 1979 roku.

Na przełomie lat 70. i 80. został wdrożony przepis, na mocy którego do startów zostały dopuszczone samochody z napędem obu osi. Prekursorem nowego trendu było Audi. Niesamowicie mocne maszyny zostały sklasyfikowane w ramach Grupy B, która w regulaminie figuruje od 1982 roku.

Koronna klasa rosła w siłę, w drugiej połowie lat 80. moc jednostek napędowych nierzadko przekraczała 600 KM. Seria tragicznych wypadków doprowadziła jednak do likwidacji klasy supermocnych maszyn, którą w 1987 roku oficjalnie zastąpiła Grupa A (istniejąca od 1986 roku).

Przełomowym momentem w serii Rajdowych Mistrzostw Świata był rok 1997, kiedy w regulaminie pojawił się zapis wprowadzający klasę WRC (World Rally Car). Przepisy FIA określiły maksymalną pojemność skokową na poziomie 2000 cm3, moc jednostek teoretycznie nie miała przekraczać pułapu 300 KM.

Pierwsze znaczące zmiany w przepisach wprowadzono w roku 2011. Pojemność skokowa zmalała do 1600 cm3, jednak moc jednostek napędowych pozostała niezmieniona.

Inne rajdy samochodowe:

Rajd Polski - Rajd Dakar - Le Mans - Rajd Karkonoski - Rajd Świdnicki

wrc