Sport.pl

F1 stawia na ekologię, zmienia silniki na bardziej przyjazne środowisku

Formuła 1 stawia na ekologiczne rozwiązania i zatwierdza zmiany w regulaminie, oznaczające bardziej przyjazne środowisku silniki. Wprowadza także możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywraca KERS oraz zabrania F-ductów i podwójnych dyfuzorów.
Po długotrwałych dyskusjach producentów silników na temat stworzenia zupełnie nowej linii jednostek napędowych, które zastąpiłyby obecne 2,4-litrowe V8 od 2013 r., Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) dała w piątek zielone światło formalnym planom wykorzystania bardziej wydajnych w kwestii zużycia paliwa silników.

Nowe, 1,6-litrowe silniki z turbodoładowaniem wyposażone będą w rozległe systemy odzyskiwania energii. Celem jest osiągnięcie drastycznej redukcji zużycia paliwa, przy braku spadku mocy względem dotychczasowych jednostek.

Każdy kierowca będzie dysponował pięcioma silnikami w 2013 r., ale rok później liczba ta zostanie zmniejszona o jeden. W 2010 r. - przy 19 wyścigach - dopuszczało się użycie ośmiu jednostek napędowych, a za każdą dodatkową na kierowcę nakładana była kara przesunięcia o 10 miejsc do tyłu na starcie wyścigu.

W ostatnich tygodniach wznowiono dyskusje na temat utrzymania obecnych silników V8 przez kilka kolejnych lat. Producenci silników nie mieli nic przeciwko, ale prezydent FIA Jean Todt postawił sprawę jasno - opóźnień względem 2013 r. być nie może.

Wtedy sprawy nabrały tempa, a nieodwołalne postanowienia zapadły w piątek. Lobbował za tym głównie Todt, który od początku kadencji jasno zaznaczył, że jednym z jego głównych zadań będzie uczynienie Formuły 1 przyjaźniejszej środowisku.

Specjaliści od pozyskiwania sponsorów wierzą też, że w dzisiejszych czasach, gdy ekologia jest modna, pójście w tym kierunku może przynieść zespołom większe korzyści.

Rada FIA zatwierdziła także ostatecznie kalendarz wyścigów na przyszły sezon oraz wprowadziła możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywróciła KERS oraz zabroniła F-ductów i podwójnych dyfuzorów.



Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 381
    2 Valtteri Bottas 314
    3 Charles Leclerc 249
    4 Max Verstappen 235
    5 Sebastian Vettel 230
    6 Alexander Albon 84
    7 Carlos Sainz 80
    8 Pierre Gasly 77
    9 Daniel Ricciardo 46
    10 Sergio Perez 44
    11 Lando Norris 41
    12 Nico Hulkenberg 37
    13 Daniił Kwiat 34
    14 Kimi Raikkonen 31
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Romain Grosjean 8
    18 Antonio Giovinazzi 4
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 695
    2 Ferrari 479
    3 Red Bull Racing Honda 366
    4 McLaren Renault 121
    5 Renault 83
    6 Racing Point BWT Mercedes 65
    7 Scuderia Toro Rosso Honda 64
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 35
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1