F1. Bezpieczniej na torach?

FIA opublikowała regulamin dotyczący standardów jazdy, który został zatwierdzony w porozumieniu ze Światową Radą Motorową w minionym tygodniu. Od nowego sezonu na torach ma być jeszcze bezpieczniej.

Na posiedzeniu, które odbyło się w piątek, Formuła 1 postawiła na ekologiczne rozwiązania i zatwierdziła zmiany w regulaminie, oznaczające bardziej przyjazne środowisku silniki. Wprowadziła możliwość używania ruchomych tylnych skrzydeł, przywróciła KERS oraz zabroniła F-ductów i podwójnych dyfuzorów. Przeforsowano także zmiany standardów jazdy, które mają na celu zwiększyć bezpieczeństwo na torze. Oto niektóre z nich.

Koniec z utrudnianiem

Manewry utrudniające jazdę innym kierowcom, jak na przykład więcej niż jedna zmiana kierunku jazdy w celu obrony pozycji, celowe wypychanie rywala poza krawędź toru czy wszelkie inne anormalne zmiany kierunku jazdy, nie będą dozwolone - czytamy w nowym regulaminie.

Kary dla korzystających wyjazdów poza tor

Kierowcy muszą korzystać z toru przez cały czas. Dla jasności: białe linie wyznaczające krawędzie toru są jeszcze uważane za część toru, ale krawężniki już nie. Jeśli opona samochodu nie będzie w kontakcie z torem, to wówczas będzie to jednoznaczne z opuszczeniem toru. Kierowca może powrócić na tor, ale tylko wtedy, jeśli jest to bezpieczne i nie oznacza zyskania żadnej przewagi - głosi regulamin.

Ostrzejsze zasady wobec dublowanych

Gdy tylko bolid dogoni inny bolid, który ma być właśnie zdublowany, kierowca musi przepuścić szybszego kierowcę przy pierwszej okazji. Jeśli kierowca nie przepuści tego szybszego, ujrzy niebieskie flagi, które oznaczają, że musi przepuścić jadące za nim auto. Wszystkie przypadki zignorowania niebieskich flag będą rozpatrywany przez sędziów.

Zakaz wyprzedzania w pit-lane

Każdy samochód, który musi zatrzymać się przed wyjazdem na tor z alei serwisowej (czyli w przypadku rozpoczęcia lub wznowienia sesji bądź też podczas obecności na torze samochodu bezpieczeństwa), musi ustawić się w linii na szybkim pasie ruchu i wyjeżdżać w takiej kolejności, w jakiej ustawił się w kolejce. Wyprzedać będzie można tylko wtedy, gdy inny samochód nie będzie mógł ruszyć - czytamy w regulaminie.

Na ekologię postawiono w Formule 1

Więcej o: