• Link został skopiowany

Kto wypromuje Szczecin?

Po raz trzeci nasze miasto chce zyskać rozgłos poprzez kluby sportowe i wydarzenia

W najbliższych dniach wydział sportu Urzędu Miasta będzie decydował o podziale pieniędzy z tzw. puli promocyjnej. Nie jest tajemnicą, że do podziału jest suma 3 mln zł. Wiadomym chyba dla wszystkich jest też, że przynajmniej 2/3 z tej sumy przypadnie piłkarskiej Pogoni Szczecin, a pozostała część zostanie podzielona na ligowe zespoły halowe (futsalową Pogoń 04, koszykarski AZS Radex, ekipy szczypiorniaka Pogoni Handball oraz siatkarskie Piast i Morze Bałtyk).

Trwają stosowne procedury w magistracie. Miasto odstąpiło od swojego ubiegłorocznego pomysłu, by wspomóc kilkanaście klubów. Teraz konkursem zajmuje się wydział sportu, a nie jak ostatnio wydział promocji, a beneficjentami zostanie węższa grupa.

W dobie gospodarczego kryzysu szczecińskie kluby bardzo mocno liczą na wsparcie z miejskiej kasy. Dla wielu UM będzie głównym sponsorem, a ewentualny brak wpływów z tej puli oznaczałby duże problemy. Konkurs budzi w sportowym środowisku sporo emocji, bo nie są znane kryteria podziału funduszy. Padają zasadne pytania, czy Szczecin stać na utrzymywanie wszystkich dyscyplin ligowych, czy nie lepiej zawęzić ilość wybrańców do trzech, góra czterech. A jeśli tak, to które wybrać?

"Gazeta" zwróciła się do naszych halowych zespołów ligowych z prośbą o przedstawienie ich pomysłu na podział ok. miliona złotych. Wyszliśmy bowiem z założenia, że 2 mln na piłkarską Pogoń, która jest najważniejszym klubem Zachodniopomorskiego, a która za pół roku awansuje na zaplecze ekstraklasy, jest sumą logiczną. Poprosiliśmy pozostałych ligowców o zdradzenie, jakie są pomysły na jak najlepsze wykorzystanie tych funduszy? Co mają do zaoferowania władzom Szczecina, a przede wszystkim kibicom na 2009 r., jak wydały uzyskane środki z promocji na 2008 r. i czym mogły się pochwalić?

Wiedzieliśmy, że kluby bez końca mogłyby się promować w "Gazecie" i taki materiał mógłby mieć wielki rozmiar. Dlatego też poprosiliśmy o opinie do 2500 znaków. Poniżej opinie przedstawicieli naszych zespołów halowych.

Maciej Karczyński

prezes futsalowej Pogoni 04 Szczecin

Miasto Szczecin powinno się promować poprzez najlepsze zespoły w kilku dyscyplinach. Wybór ich musi być poparty racjonalnością. Obecnie największe szanse na awans do najwyższej ligi ma Piast Szczecin. Najwyżej gra Pogoń 04 (ekstraklasa). W Szczecinie brakuje mocnej drużyny piłki ręcznej i uważam, że należy zadbać o to, co mamy, aby nie stracić obecnego potencjału. Dlatego byłbym za przyznawaniem pieniędzy odnosząc się do klasy rozgrywek, co byłoby zachętą do awansów i podnoszenia poziomu sportowego. Ważną sprawą jest ilość drużyn w danej dyscyplinie. Kolejną istotną kwestią jest zainteresowanie widzów na meczach wspieranej drużyny. Ale warto pamiętać, że zainteresowanie rośnie wraz z rangą rozgrywek i poziomem reprezentowanym przez zespoły. Tworzenie "innych" wyznaczników może być krzywdzące dla zainteresowanych. Promocja musi trafiać do najlepszych klubów i być zachętą dla innych.

Jeżeli prawdą jest, że miasto zdecydowało się na podział środków, tak jak sugeruje "Gazeta", to moja propozycja jest następująca: 200 tys. - Piast, Pogoń Handball i Pogoń 04; 100 tys. - Morze i AZS.

Dlaczego na Pogoń Handball tylko 200 tys., skoro ma dwie sekcje? Ponieważ w klubie powinno się postawić na jedną drużynę, a drugą sukcesywnie wspierać. Dlaczego na ekstraklasę tyle samo, co na Piast i Pogoń Handball? Takie mam po prostu zdanie poparte realiami i interesem nie własnym, a miasta i trzeźwym spojrzeniem na sport. Jeżeli Szczecin miałby w przyszłości 3 drużyny halowe w ekstraklasie i czwartą w piłce nożnej, byłby to bez wątpienia sukces Szczecina.

Wiem, że jest kilka innych klubów w naszym mieście, które mogą się czuć pominięte, ale tutaj władze powinny wesprzeć szkolenie młodzieży, na co są przewidziane inne środki.

Uważam, że miasto powinno doprowadzić do spotkania firm chcących wspierać sport w naszym mieście. Takie spotkanie powinno doprowadzić do wypracowania form dodatkowego dofinansowania najlepszych klubów. Taka współpraca jest na pewno możliwa, tylko trzeba ją zapoczątkować.

Jeżeli chodzi o mój klub, to przeprowadziliśmy wiele inicjatyw na rzecz promocji miasta Szczecin. Najważniejszą w 2008 r. było przyznanie organizacji Młodzieżowych Mistrzostw Polski w futsalu U-21, w których uczestniczyło 16 drużyn z całej Polski. Tradycyjnie zorganizowaliśmy letni turniej Futsal Baltic Cup w Dziwnowie, gdzie grało 8 drużyn. Nasi piłkarze są reprezentantami kraju (seniorzy i młodzieżowcy). Prowadzimy amatorskie rozgrywki Środowiskowej Ligi Futsalu, w której gra 26 zespołów ze Szczecina. Zorganizowaliśmy turniej dla dzieci z okazji Dnia Dziecka. Wyprodukowaliśmy m.in. koszulki, kalendarze, notesy, podkładki na biurko, proporczyki, szaliki czy kubki. Nasze działania są ukierunkowane na promocję miasta Szczecin i ich ocenę pozostawiam władzom miasta, widzom oraz mediom.

Paweł Płuciennik

prezes siatkarek Piasta Szczecin

Pomimo ograniczonych środków finansowych udało nam się zrealizować wiele ciekawych projektów, które wyróżniały nas na tle innych szczecińskich klubów. Ambicją nowych władz Piasta jest bowiem nie tylko osiągnięcie sukcesu w postaci awansu do ekstraklasy, ale również nadanie nowego wymiaru wydarzeniom sportowym w naszym mieście.

Z myślą o kibicach wprowadziliśmy dodatkowe atrakcje podczas spotkań ligowych. Wypełniona po brzegi hala i pozytywna reakcja kibiców utwierdziła nas w przekonaniu, że istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu wydarzenia sportowo-artystyczne. Nie zapominamy również o odpowiednim nagłośnieniu imprez z udziałem Piasta. Jako jedyny klub w Szczecinie zamieszczamy ogłoszenia o spotkaniach ligowych w najbardziej poczytnych gazetach, gdzie obok informacji o meczu, umieszczamy również logo naszych sponsorów, w tym także miasta Szczecin. Innym pomysłem na promocję zespołu, miasta oraz sponsorów jest reklama na jednym z miejskich autobusów, który już wkrótce pojawi się na szczecińskich ulicach.

Piast, jako jedyny seniorski zespół w mieście, zorganizował poważny, międzynarodowy turniej - PRO KON STAL CUP o Puchar Prezydenta Miasta Szczecin. W imprezie, która ma mieć charakter cykliczny, wzięły udział zespoły z polskiej ekstraklasy, a także Białorusi i Szwecji. Angażujemy się również w imprezy lokalne, służące popularyzacji kultury fizycznej. Piast, wspólnie z jedną z gazet, był organizatorem turnieju dzielnic, a już wkrótce pojawi się nasz nowy projekt "Złapać Bakcyla", promujący wśród mieszkańców siatkówkę i klub.

Piast uczestniczy w rozgrywkach ogólnopolskich, tym samym reprezentuje Szczecin w takich miastach jak Poznań, Kraków, Łódź czy Toruń. W każdym z tych ośrodków siatkarki promują Szczecin, nie tylko grając w koszulkach z logo miasta, ale także zabierając ze sobą materiały promocyjne dostarczone przez miasto.

Jednym z nadrzędnych celów klubu jest rozwój sportu młodzieżowego. Naszą ambicją jest, aby w najbliższym czasie o sile zespołu decydowały wychowanki klubu. O ich wynikach regularnie piszemy na oficjalnej stronie internetowej klubu, która jest wizytówką Piasta.

O podziale miejskich pieniędzy powinna decydować popularność dyscypliny, klubu, a przede wszystkim klasa rozgrywek, w których klub reprezentuje miasto. Atuty Piasta to znakomita frekwencja na trybunach, wysoki poziom sportowy oraz możliwość zbudowania silnej drużyny za stosunkowo niewielkie pieniądze. Jesteśmy przekonani, że Piast byłby w stanie zapełnić halę większą niż SDS, a taka ma wkrótce powstać w Szczecinie.

Marek Kaczyński

odpowiedzialny za politykę medialną Pogoni Handball Szczecin

Rok 2008 w wykonaniu zespołów Pogoni Handball Szczecin (zarówno mężczyzn, jak i kobiet) można podzielić na dwa okresy. Pierwsza połowa roku to awans do I ligi obu sekcji. Tego sukcesu pozostałe ligowe drużyny halowe mogły nam pozazdrościć. Ponadto warto zaznaczyć osiągnięcia zespołów młodzieżowych: piąte miejsce w MP Juniorek, które zostały zorganizowane przez Pogoń Handball w Rewalu, a także piąte miejsce w MP w kategorii młodziczek. Wskutek awansu do wyższej ligi i związanymi z tym większymi oczekiwaniami, druga połowa roku była już znacznie trudniejsza dla nas.

Podstawą promocji zarówno Pogoni Handball, jak i całej piłki ręcznej w Szczecinie były dobre wyniki osiągane przez zespoły. Z tego powodu, aby zapewnić maksymalny sukces, środki pieniężne z puli promocyjnej w głównej mierze były przeznaczone na działalność klubu. Ponadto część uzyskanych środków klub przeznaczył na organizację turniejów (m.in. finał MP w Rewalu) oraz materiały promujące klub oraz miasto: plakaty, kalendarze oraz sprzęt sportowy. Na wszystkich materiałach widnieje logo miasta Szczecina. Te działania sprawiły, że zainteresowanie piłką ręczną wśród szczecinian sukcesywnie wzrasta. Najlepiej świadczy o tym stale zwiększająca się liczba kibiców na meczach o mistrzostwo II i później I ligi zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

W 2009 roku klub Pogoń Handball będzie prowadzić działania, mające pozwolić osiągnąć cele w następujących aspektach: sukcesy sportowe - awans zespołu kobiet do ekstraklasy oraz utrzymanie się w I lidze sekcji męskiej; wzmocnienie struktury organizacyjnej oraz popularyzacja piłki ręcznej w regionie. Działania związane z młodzieżą: kontynuacja akcji "Pogoń za zdrowiem", wspólne treningi zawodników i zawodniczek z drużynami młodzieżowymi. Ponadto klub zamierza wprowadzić działania, które przyciągną na trybuny jeszcze większą ilość kibiców. Chcemy tak urozmaicić i uprzyjemnić czas dla kibiców, aby mecze piłki ręcznej nie były jedynie wydarzeniem sportowym, ale także stanowiły atrakcję i gromadziły na hali całe rodziny.

Dodatkowo uważamy, że najlepszą promocją piłki ręcznej i miasta Szczecina, byłaby organizacja meczu międzypaństwowego. W dobie rozkwitu szczypiorniaka, za sprawą sukcesów reprezentacji Polski mężczyzn, organizacja meczu międzynarodowego w każdej kategorii wiekowej byłaby wielkim wyzwaniem nie tylko dla klubu, ale i dla miasta. Przekonani, że sukces takich działań jest gwarantowany, jesteśmy gotowi podjąć takie wyzwanie, toteż osobna pula promocyjna na to przedsięwzięcie powinna stanowić priorytet.

Bartłomiej Stępień

menedżer koszykarskiego AZS Radex Szczecin

Rok 2008. Realizacja zadań: materiały przekazane przez miasto Szczecin (banery, roll-upy) są prezentowane w centralnych miejscach hali, w której odbywają się treningi i mecze, na stronie internetowej klubu umieszczono link do strony internetowej miasta, stroje zawodników (koszulki) zostały oznakowane nowym znakiem graficznym miasta. W podobny sposób oznakowano autobus, służący jako środek transportu na zawody rozgrywane poza Szczecinem. Wykonano również proporczyki oraz kalendarze z logo miasta. W dniach 24-26 maja klub reprezentował Szczecin na XXV Międzynarodowym Turnieju Koszykówki w Eindhoven (Holandia), w którym zajęliśmy pierwsze miejsce. W ramach własnych inicjatyw sportowo-społecznych rozpoczęto współpracę z Klubem Kibica (wyjazdy na mecze, rekwizyty klubowe takie jak koszulki i szaliki klubowe oraz instrumenty muzyczne). Ponadto nawiązano ścisłą współpracę z pozostałymi klubami koszykówki w Szczecinie, w ramach której utalentowani zawodnicy z UKS Trójka Kosz oraz STK Szczecin mogą uczestniczyć w treningach i meczach drugoligowego zespołu. Równocześnie prowadzona jest działalność wychowawczo-szkoleniowa z zawodnikami 8-9-letnimi, którzy w przyszłości mają zasilić kadrę klubu.

Sukcesy 2008 r. W minionym roku zespół zajął drugie miejsce w rozgrywkach II ligi, będąc o krok od awansu do I ligi. Był wspomniany sukces w Eindhoven (na 26 zespołów). W 2007 r. po raz pierwszy w historii akademickiej koszykówki zdobyliśmy złoty medal Akademickich MP, a w 2008 r. zdobyliśmy brązowy medal. Z osiągnięć indywidualnych należy podkreślić zdobycie tytułu MVP II ligi przez Macieja Majcherka i wybór Karola Pytysia do grona najlepszej dziesiątki zawodników tych rozgrywek. Największym sukcesem klubu były zapełnione trybuny i niezwykłe emocje dla kibiców.

Plany rozwojowe. Poza celem wymiernym, jakim jest awans zespołu do I ligi, pragniemy stworzyć nowy klimat dla rozwoju tak atrakcyjnej dyscypliny, jaką jest koszykówka. Pierwsze oznaki tego mogliśmy zaobserwować w minionym sezonie, gdy na mecze przychodziło po 400-500 osób, a na derby ze Spójnią Stargard oraz play-off ponad tysiąc. Akcje promocyjne w środkach komunikacji MZK, plakaty na mieście służą przyciągnięciu szerszej widowni.

Podział pieniędzy promocyjnych. Dwa lata temu - w pierwszym konkursie promocyjnym - koszykówka oraz nasz klub nie zyskał uznania w oczach Prezydenta oraz wydziału promocji miasta, którzy zadecydowali, iż tylko wybrane dyscypliny - piłka nożna, siatkówka i piłka ręczna będą najlepszym nośnikiem promocyjnym Szczecina. W następnym konkursie nasz klub został zauważony, czyli nasza praca i rozwój został doceniony. W obliczu następnego konkursu oraz naszych planów rozwojowych liczymy na dalszy progres współpracy pomiędzy miastem a naszym klubem. Dodatkowym bodźcem rozwojowym tej dyscypliny są Mistrzostwa Europy, które odbędą się w tym roku w Polsce.

Każdy z klubów uwzględnionych w podziale pieniędzy pochodzących z promocji miasta ma swoją wizję wydatków i realizacji zadania. Każda z osób zajmujących się planowaniem budżetu, zarządzaniem klubem oraz strategią rozwoju najlepiej potrafi, w oparciu o swoje doświadczenie i swoją koncepcję, przedstawić swoje potrzeby oraz cele, na jakie zostaną przeznaczone środki. Ja, Bartłomiej Stępień, fanatyk koszykówki i kibic wydarzeń sportowych, nie chcę się podjąć przedstawienia propozycji podziału puli promocyjnej. Nie sposób w kilku zdaniach wyliczyć za i przeciw punkty przemawiające za poszczególnymi dyscyplinami/klubami, oceniając ich wartość promocyjną i rozwojową. Nie posiadam wystarczającej wiedzy odnośnie do poszczególnych klubów, by na jej podstawie przedstawić propozycję rozdziału pieniędzy miejskich. Warto skupić się na tym, by został stworzony przejrzysty system/reguły, które pozwolą odpowiednio wcześniej wiedzieć, jak będzie wyglądał plan promocyjny. Odpowiednie kryteria typu - zainteresowanie kibiców, popularność dyscypliny, klasa rozgrywkowa, grupy młodzieżowe - to są tylko przykłady kryteriów, które muszą być brane pod uwagę przy dotacjach.

Janusz Kamiński

dyrektor Morze Bałtyk Szczecin

Zgodnie ze złożoną ofertą oraz podpisaną umową, Klub Sportowy podjął szereg inicjatyw, mających na celu należytą promocję Gminy Miasto Szczecin. Klub uczestniczył w rozgrywkach II ligi oraz w licznych turniejach towarzyskich, w tym m.in. w Młodzieżowym Turnieju Piłki Siatkowej o Puchar Marszałka Mazowsza czy w turnieju z okazji nadania praw miejskich Skarżysku-Kamiennej. Podczas zawodów zawodnicy Klubu występowali w strojach z logo Miasta, a w trakcie meczów w Szczecinie spiker zawodów informował kibiców o współpracy Klubu z Gminą Miasto Szczecin w ramach umowy promocyjnej, natomiast na bandach okalających boisko eksponowane były banery z logo Miasta. Poza udziałem w rywalizacji sportowej Klub Sportowy Morze Bałtyk organizował lub współorganizował liczne rozgrywki sportowe o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym, w tym m.in. Turniej dla Dzieci w Minisiatkówce Kinder+Sport, Mistrzostwa Polski Kobiet w siatkówce plażowej czy Międzynarodowy Turniej o Puchar Bałtyku, podczas których eksponował flagi i banery z wizerunkiem Miasta. Do promocji Miasta wykorzystywane były także nośniki przygotowane bezpośrednio przez Klub, tj. plakaty czy kalendarze z wizerunkiem Gryfa. Ponadto Klub posiada oficjalną stronę internetową, na której zamieszczane są najnowsze aktualności dotyczące działalności Klubu, rozgrywek sportowych i podejmowanych inicjatyw. Strona wykorzystywana jest również jako nośnik promocyjny, dzięki któremu prezentowane są logo, a także aktywne linki do strony Miasta i firm współpracujących z Klubem. Dużym wsparciem dla działań Klubu na rzecz promocji Miasta były również nośniki medialne. Prasa, radio, telewizja oraz portale internetowe często szeroko informowały o promocyjnych działaniach Klubu oraz jego współpracy z Miastem.

W naszej ocenie 65 500 zł, jakie otrzymaliśmy w roku 2008 na promocję Miasta, zostało należycie wykorzystane. Klub Sportowy Morze Bałtyk był widoczny w swoich działaniach sportowych, przez co widoczne było również Miasto Szczecin.

W 2009 r. pragniemy kontynuować działania rozpoczęte w roku 2008, mające na celu odbudowę szczecińskiej męskiej siatkówki, poprzez dalsze wzmacnianie kadry zawodniczej. Klub starać się także będzie o przyznanie organizacji tegorocznych cyklów imprez mistrzowskich organizowanych już w roku 2008.

KS Morze Bałtyk nie zajmie stanowiska w kwestii podziału puli promocyjnej pomiędzy szczecińskie kluby, ponieważ nie leży to w jego kompetencji. Poza tym spojrzenie Klubu byłoby zbyt subiektywne.

Jak oceniasz działalność naszych klubów, jak byś podzielił fundusze na 2009 r.? Pisz na adres sport@szczecin.agora.pl

Dodawanie komentarzy zostało wyłączone na czas ciszy wyborczej