F1. Ruchome skrzydła dozwolone w sezonie 2011

Lewis Hamimlton - GP Kanady

Lewis Hamimlton - GP Kanady (Fot. Darron Cummings AP)

Ruchome tylne skrzydła w bolidach Formuły 1 będą dozwolone w sezonie 2011. Kierowcy użyją ich jednak wyłącznie w momencie manewru wyprzedzania.
Dyrektor techniczny McLarena, Paddy Lowe, potwierdził w środę, że sterowalne tylne skrzydła zastąpią używany dziś przez niektóre zespoły (m.in. McLarena) kanał - F (tzw. F-duct powodował zaburzenie strugi powietrza, co z kolei zmniejszało docisk generowany przez tylne skrzydło bolidu - "wygaszał" siłę). Stosowanie F-ductu będzie w 2011 r. zakazane.

Kierowcy F1 będą mogli korzystać z ruchomych skrzydeł bez ograniczeń podczas kwalifikacji. Zaś w wyścigu są obostrzenia. Użycie nowinki nie będzie możliwe na pierwszych dwóch okrążeniach. Później zaś dozwolona tylko w przypadku, kiedy strata do wyprzedzającego kierowcy będzie niższa niż 1 sekunda.

Lowe: - Możliwość uruchomienia systemu w momencie ścigania rywala będzie bardzo interesujące. Wprowadzenie tej nowinki to inicjatywa FOTA (stowarzyszenie teamów F1), która chce uatrakcyjnić widowisko.

Jak potwierdził Lowe, FOTA zgodziła się również na dowolne korzystanie z KERS w 2011 roku. W obecnie trwającym sezonie zawieszono możliwość użycia systemu odzyskiwania energii kinetycznej, za zgodo wszystkich stajni.

Robert Kubica nie jest entuzjastą wprowadzania dodatkowych mechanizmów ułatwiających wyprzedzanie: - Wyścigi są i bez tego dostatecznie emocjonujące - mówi kierowca Renault. Jego zespół nie wprowadził jeszcze systemu F-duct, ale podobno nad nim pracuje.

Były szef inżynierów McLarena w Ferrari »


Zobacz także
  • Jarno Trulli (drugi z lewej) F1. Lotus będzie świętować w Walencji swój jubileusz
  • Witalij Pietrow F1. Walencja: domowy wyścig Pietrowa
  • Robert Kubica, za nim Witalij Pietrow Robert Kubica: Chcemy pokonać wszystkich, nie tylko Mercedesa

Sport.pl na wideo

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 408
    2 Sebastian Vettel 320
    3 Kimi Raikkonen 251
    4 Max Verstappen 249
    5 Valtteri Bottas 247
    6 Daniel Ricciardo 170
    7 Nico Hulkenberg 69
    8 Sergio Perez 62
    9 Kevin Magnussen 56
    10 Carlos Sainz 53
    11 Fernando Alonso 50
    12 Esteban Ocon 49
    13 Charles Leclerc 39
    14 Romain Grosjean 37
    15 Pierre Gasly 29
    16 Stoffel Vandoorne 12
    17 Marcus Ericsson 9
    18 Lance Stroll 6
    19 Brendon Hartley 4
    20 Siergiej Sirotkin 1

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 655
    2 Ferrari 571
    3 Red Bull Racing TAG Heuer 419
    4 Renault 122
    5 Haas Ferrari 93
    6 McLaren Renault 62
    7 Force India Mercedes 52
    8 Sauber Ferrari 48
    9 Scuderia Toro Rosso Honda 33
    10 Williams Mercedes 7
    11 Force India Sahara 0