Red Bull Air Race w Budapeszcie. Spektakularne zawody nad Dunajem [RELACJA, ZDJĘCIA]

Oto najszybszy motorowy sport na świecie - zawody z cyklu Red Bull Air Race - gdzie o zwycięstwie decydują tysięczne sekundy.

Najpierw słychać ryk 300-konnego silnika, po chwili znad wzgórza Gellerta wyłania się mały, lśniący, około 600-kilogramowy sportowy samolot (wraz z pilotem nie może ważyć więcej niż 696 kg) i z prędkością 370 km/h przelatuje pod słynnym Mostem Łańcuchowym, ledwie kilka metrów nad taflą Dunaju.

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie fot. Joerg Mitter/Red Bull fot. Joerg Mitter/Red Bull

Tak zaczyna się tor w Budapeszcie, mieście uważanym za jedną z najbardziej spektakularnych lokalizacji na mapie Mistrzostw Świata Red Bull Air Race. Stolica Węgier między 3 a 5 lipca była czwartym przystankiem tegorocznej odsłony najszybszych motorowych zawodów świata.

Pierwszą bramkę (dwa napełnione powietrzem pylony o wysokości 25 metrów) Hannes Arch pokonuje równolegle do powierzchni wody, ułamek sekundy i samolot już leci bokiem, mija kolejne bramki, teraz nawrót - wznosi się 200 metrów nad ziemię, przez chwilę leci do góry nogami - pikuje w stronę kolejnych bramek. Robi dwa okrążenia, tuż za ostatnią bramką unosi się kilkaset metrów nad tor, popisuje się korkociągiem, tysiące osób zgromadzonych wzdłuż brzegów Dunaju wiwatuje.

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie Balasz Gardi/Red Bull Balasz Gardi/Red Bull

Najlepszym z najlepszych okazał się Austriak Hannes Arch, który tor usytuowany w samym sercu Budapesztu, nad majestatycznym Dunajem, między zamkiem królewskim a monstrualnym gmachem parlamentu (co ja będę gadał, zobaczcie na zdjęciach!), pokonał w 59,350 sekundy. Drugi Paul Bonhomme z Wielkiej Brytanii stracił do zwycięzcy 0,207 sekundy (to dużo, zdarzały się zawody rozstrzygane o tysięczne sekundy!), trzecie miejsce zajął Czech Martin Sonka.

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie Joerg Mitter/Red Bull Joerg Mitter/Red Bull

Samolot, pilot, taktyka, team

Czego potrzeba, by wygrać zawody, w których startuje 14 najszybszych pilotów świata?

Po pierwsze - samolot. Długość około 6,5 metra, rozpiętość skrzydeł 7,5 metra. Są tylko trzy firmy na świecie, które zajmują się ich produkcją. Maszyny, warte ponad pół miliona dolarów (piloci mają po dwa, trzy samoloty - do treningów, pokazów i zawodów), nie różnią się zatem aż tak bardzo. Diabeł tkwi w szczegółach. Jak w lepiej nam znanej Formule 1, kluczowa jest aerodynamika. Tu zmiana ustawienia skrzydeł o centymetr, tam o pół centymetra, tutaj odjęcie 100 gramów wagi, tam dodanie 200.

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie fot. Łukasz Wojtkiewicz fot. Łukasz Wojtkiewicz

Po drugie - pilot. Musi być maksymalnie szybki (ale, uwaga, nie za szybki - na każdym torze są limity prędkości, za przekroczenie których grozi dyskwalifikacja), precyzyjny (każdą bramkę trzeba pokonać w odpowiedni sposób, nie za wysoko, nie za nisko - za błędy sędziowie przyznają 2-skundowe kary), odporny psychicznie (jeden fałszywy ruch i nie tylko tracisz szansę na zwycięstwo, ale możesz wbić się z ogromną prędkością w wodę), odważny i wytrzymały (w czasie jednego weekendu każdy pilot wykonuje kilkanaście lotów - treningowych, kwalifikacyjnych i wreszcie finałowych; w czasie lotu przeciążenia dochodzą do 10g).

Na zdjęciu od lewej: Paul Bonhomme (drugie miejsce w Budapeszcie), Hannes Arch (pierwsze) i Martin Sonka (trzecie).

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie Balasz Gardi/Red Bull Balasz Gardi/Red Bull

Po trzecie - taktyka. W zależności od ustawienia bramek na torze czy pogody (w Budapeszcie wiał lekki wiatr, ale temperatury były nie do wytrzymania - nawet 35 stopni) ekipy dobierają ich zdaniem optymalny tor lotu. Od umiejętności pilota zależy, czy zrealizuje plan w 100%.

Po czwarte - ludzie. W każdym teamie są co najmniej cztery osoby. Oczywiście pilot, do tego technik/inżynier, analityk i koordynator. Im większy budżet, tym liczniejsza załoga.

Red Bull Air Race w BudapeszcieRed Bull Air Race w Budapeszcie fot. Łukasz Wojtkiewicz fot. Łukasz Wojtkiewicz

Czynników jest więcej, a powodzenia gwarantuje tylko ich idealna kombinacja. - Nie ma prostej recepty na sukces. Samoloty są bardzo podobne, umiejętności pilotów nie różnią się za bardzo, wszyscy jesteśmy szybcy i dobrze przygotowani. O zwycięstwie decydują detale, czasem mocniejszy podmuch wiatru, czasem po prostu szczęście - mówi niemiecki pilot Matthias Dolderer.

Wyniki Red Bull Air Race w Budapeszcie:

1. Hannes Arch (AUT)

2. Paul Bonhomme (GBR)

3. Martin Sonka (CZE)

4. Pete McLeod (CAN)

5. Matt Hall (AUS)

6. Peter Besenyei (HUN)

7. Matthias Dolderer (GER)

8. Nigel Lamb (GBR)

9. Yoshihide Muroya (JPN)

10. Kirby Chambliss (USA)

11. Michael Goulian (USA)

12. Francois Le Vot (FRA)

13. Juan Velarde (ESP)

14. Nicolas Ivanoff (FRA)

Klasyfikacja Generalna Mistrzostw Świata:

1. Bonhomme 34 punkty

2. Arch 29

3. Hall 29

4. Sonka 16

5. McLeod 14

6. Lamb 13

7. Dolderer 13

8. Goulian 8

9. Ivanoff 6

10. Besenyei

11. Muroya 4

12. Chambliss 2

13. Velarde 0

14. Le Vot 0

Następny przystanek - Ascot

Po imponujących zawodach w Budapeszcie piloci przeniosą się teraz do Ascot w Wielkiej Brytanii, gdzie już 15-16 sierpnia piąta odsłona mistrzostw świata.

Pozostałe wyścigi 2015 r.:

Ascot, Wielka Brytania (15-16 sierpnia)

Spielberg, Austria (5-6 września)

Fort Worth, Teksas, USA (26-27 września)

Las Vegas, Nevada, USA (17-18 października)

Mistrzostwa świata Red Bull Air Race

Stworzone w 2003 roku, ale oficjalnie uznane za podniebne Mistrzostwa Świata w 2005 roku, zawody Red Bull Air Race gromadzą miliony fanów na całym świecie. W ramach tej najszybszej serii w świecie sportów motorowych 14 najlepszych pilotów rywalizuje w wyścigach łączących prędkość, precyzję i umiejętności. Wykorzystując najszybsze, najzwinniejsze, lekkie samoloty wyścigowe, piloci pokonują podniebny tor zbudowany z napełnionych powietrzem pylonów o wysokości 25 metrów.

źródło: Okazje.info