POMBA - Polish Mountain Biker Allience, czyli organizacja wspierająca rozwój polskiego MTB [WYWIAD, CZ.1]

Głównym zapalnikiem do rozpoczęcia działań jako POMBA, była chęć rozwiązania problemów, które pojawiły się w polskim środowisku rowerowym. Problemy te można podzielić na dwa główne zagadnienia: "Jak jeździć?" oraz "Gdzie jeździć?" - mówi Michał Jurewicz z POMBA.

Monika Zręba: Skąd wziął się pomysł na Fundację POMBA? Od czego się zaczęło?

Maciek Pająk, POMBA: Naszą fundację założyliśmy w listopadzie 2011 roku. Na początku działaliśmy lokalnie jako Fundacja Rowerowe Sudety. Dopiero na początku zeszłego roku podjęliśmy decyzję o nawiązaniu ścisłej współpracy z IMBA Europe oraz rozszerzaniu naszej działalności na całą Polskę. W związku z tym zmieniliśmy naszą nazwę. POMBA to oczywiście skrótowiec od Polish Mountain Biker Alliance i właśnie tak chcemy działać, jako sojusz polskich bikerów wspierający rozwój MTB w naszym kraju.

Michał Jurewicz, POMBA: Wzorem dla nas są organizacje jak IMBA, Cemba, DIMB, które już od dłuższego czasu skutecznie wspierają rozwój kolarstwa górskiego w swoich krajach. Zauważyliśmy to dwa lata temu podczas szkolenia z budowania tras rowerowych Trail Building School, organizowanego przez IMBA Trail Solution. Uczestnicy z innych krajów zawiązali organizacje partnerskie IMBA i od razu zabrali się do budowania nowych oraz remontowania starych ścieżek, nie czekając aż ktoś zrobi to za nich. Więc skoro na Słowacji bikerzy potrafili się zjednoczyć aby zadbać o trasy po których jeżdżą, to dlaczego nie zrobić tego w Polsce?

Jednak głównym zapalnikiem do rozpoczęcia działań jako POMBA była chęć rozwiązania problemów, które pojawiły się w polskim środowisku rowerowym.

Jakie to problemy?

M.J.: MTB, w każdym jego wydaniu, stało się w Polsce bardzo modne. Coraz więcej osób zaczęło jeździć na rowerze w terenie, co oczywiście jest pozytywnym zjawiskiem. Jednak polska społeczność, rynek rowerowy oraz ośrodki turystyczne nie były na to przygotowane. Spowodowało to szereg problemów, które zaczęły spowalniać rozwój MTB w Polsce. Problemy te można podzielić na dwa główne zagadnienia: "Jak jeździć?" oraz "Gdzie jeździć?".

Pierwszy problem ("Jak jeździć?") dotyczy osób początkujących, które chcą zacząć jeździć na rowerze górskim w prawdziwym terenie, ale nie wiedzą jak. Gdy zdaliśmy sobie sprawę z tego zjawiska, postanowiliśmy temu zaradzić organizując szkolenia techniki jazdy. I to zarówno dla osób początkujących, jak i tych zaawansowanych.

szkolenie podczas Cyklo Warsztatówszkolenie podczas Cyklo Warsztatów fot. Michał Jurewicz fot. Michał Jurewicz

Oprócz organizacji samych szkoleń uczestniczymy w procesie tworzenia europejskiego standardu przewodnika i instruktora techniki jazdy we współpracy z innymi europejskimi organizacjami.

M.P.: Naturalnie, aby zacząć jeździć, trzeba mieć jeszcze gdzie jeździć. W ten sposób przechodzimy do drugiej kategorii problemów, które chcielibyśmy jako POMBA rozwiązać. W Polsce po prostu brakuje zrównoważonych ścieżek, po których można byłoby jeździć rowerem całymi rodzinami. Chodzi mi o trasy ciekawe, różnorodne, dostępne dla szerokiego grona użytkowników, dobrze oznaczone, posiadające niezbędne zaplecze usługowe, odporne na erozję i przyjazne środowisku. Zakładając POMBA stworzyliśmy w Polsce źródło wiedzy o budowaniu infrastruktury rowerowej. Już w tym sezonie udało się nam uczulić inwestorów, aby powstające lub projektowane ścieżki spełniały wszystkie wymagania zrównoważonych tras rowerowych.

Co uważacie za swój największy sukces?

M.P.: Naszym największym sukcesem, jest pozytywny odzew po szkoleniach. Nie ma nic lepszego niż usłyszeć, że po naszych szkoleniach jazda na rowerze stała się jeszcze większą frajdą niż dotychczas. Albo, że komuś się udało zjechać ten trudny zjazd, z którym próbował się zmierzyć od jakiegoś czasu. Niesamowicie nas to cieszy, jednocześnie motywując do dalszych działań.

Możemy się też pochwalić przygotowaniem koncepcji programowo przestrzennej ponad 60 kilometrów zrównoważonych ścieżek rowerowych, które mają powstać w okolicach Jeleniej Góry, Piechowic i Podgórzyna. To obszerny dokument zawierający między innymi mapy z przebiegami poszczególnych pętli, opisem rozwiązań technicznych stosowanych podczas budowania singletracków, rozmieszczeniem oznakowań trasy oraz analizą środowiskową.

Jak oceniacie infrastrukturę rowerową w Polsce?

M.J.: Szczerze? To pod kątem infrastruktury MTB jesteśmy jednym z najbardziej zacofanych krajów w Unii Europejskiej. W samych Czechach w tym sezonie zaczęło powstawać kilka nowych sieci singletracków. My tak naprawdę mamy pętle w Świeradowie-Zdroju i kilka krótkich singli rozrzuconych po Polsce w tym niedawno otwarte ścieżki w Bielsku Białej. Ale z kolei nastroje są budujące. Przykład Świeradowa-Zdroju, który po inwestycji w singletracki przeżywa prawdziwy boom turystyczny pokazał, że naprawdę opłaca się budować dobre trasy rowerowe. Tylko w tym sezonie jesteśmy partnerem w kilku projektach zakładających stworzenie sieci zrównoważonych tras rowerowych, m.in. Jeleniej Górze czy w Górach Kaczawskich.\

budowa centrum szkoleniowego POMBA KROSSbudowa centrum szkoleniowego POMBA KROSS fot. Jakub Mikita fot. Jakub Mikita

A z jakimi największymi problemami borykamy się w tym obszarze?

M.P.: Tak naprawdę brak świadomości i wiedzy inwestorów, jak powinna wyglądać trasa, która będzie atrakcyjna dla szerokiego grona rowerzystów. Często budowane są trasy, które są za trudne, a przez to nieatrakcyjne dla większości rowerzystów. Z takich tras korzysta bardzo mała liczba osób. Inwestor nie zastanawia się dlaczego rowerzyści niechętnie korzystają z tego miejsca, tylko od razu wysuwa wnioski że budowanie tras rowerowych nie ma ekonomicznego sensu. Dodatkowo takie złe przykłady zniechęcają kolejnych inwestorów do tworzenia tras rowerowych.

Jak można byłoby je rozwiązać?

M.J.: Przede wszystkim przekazując wiedzę rowerzystom, którzy mogą stać się pomysłodawcami różnych "ścieżkowych" projektów w swoim regionie. Pokazując dobre przykłady gotowych tras różnym inwestorom, a także powiększając ilość osób, które znają się na projektowaniu i budowaniu tego typu ścieżek.

M.P.: My jako POMBA staramy się, aby wiedzę nawet tą podstawową przekazywać dalej. Robimy to przy okazji częstych spotkań z rowerzystami podczas prowadzenia szkoleń. Mieliśmy także okazje uczestniczyć w Cyklo Warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie Rowerowe Podhale, na których opowiedzieliśmy z kim i jak należy rozmawiać, aby w swojej okolicy stworzyć trasę. Niedawno wzięliśmy udział w spotkaniach z klientami firmy KROSS, gdzie dużej liczbie przedsiębiorców związanych z branżą rowerową, przybliżyliśmy ideę zrównoważonych tras rowerowych, opowiedzieliśmy co dzieję się w naszym kraju i co mogą zrobić, aby w ich okolicach powstały trasy.

C.D.N.

Więcej o:
Copyright © Agora SA