Występują trzy popularne metody przeróbki roweru:
1. Napęd centralny poprzez silnik zintegrowany z mechanizmem korbowym i pedałami.
fot. Piotr Bartkowski, silnik centralny 500 W z baterią typu trapezMoc silnika przenoszona jest bezpośrednio na łańcuch. Dzięki temu możliwe jest pedałowanie, które daje większą prędkość przy zachowaniu niskiej kadencji (ilości obrotów korbą na minutę). Silnik centralny pozwala zachować właściwy dla konstrukcji roweru środek ciężkości co wpływa na dobre właściwości jezdne. Innymi słowy rower zachowuje się naturalnie z tym, że mamy dodatkowy zapas mocy i łatwiej osiągamy wyższe prędkości i pokonujemy przeszkody terenowe.
Przeróbka ta polega na zastąpieniu istniejącej korby wraz z suportem specjalnym silnikiem z pojedynczą zębatką. Kolejną nowością, jaka pojawi się w rowerze, jest "manetka gazu". Za jej pośrednictwem czas w jakim rower się rozpędzi podczas ruszania wprowadzi w zdumienie nie tylko innych rowerzystów, ale także kierowców samochodów ruszających spod świateł. Najpopularniejsze zestawy posiadają moc: 250 W, 350 W, 500 W, a na najbardziej wymagających czekają silniki nawet o mocy 750 W.
Wyświetlacz umieszczony na kierownicy to jednocześnie licznik i komputer pokładowy, który poza tradycyjnymi odczytami takimi jak: aktualna prędkość, przebieg czy tryb wspomagania, posiada funkcje: termometru, czujnika zmierzchu, chwilowego poboru mocy, poziom naładowania baterii oraz wyświetla informacje o kondycji systemu.
Fot. Piotr Bartkowski, wyświetlacz wraz z przyciskami sterującymi pracą silnika2. Wariant z silnikiem zainstalowanym w przednim kole
Jest to najpowszechniejszy układ z racji swojej ceny. Często znaleźć go można w gotowych rowerach elektrycznych.
fot. Piotr Bartkowski, silnik zainstalowany w przednim koleSystem polega na przepleceniu koła, do którego w miejsce piasty zainstalowany zostaje silnik. Podczas pedałowania czujnik umieszczony w korbie wysyła sygnał do silnika, który załączając się wspomaga kręcenie koła.
fot. Piotr Bartkowski, czujnik naciskuRozwiązanie to idealnie się wpisuje do rowerów miejskich, którymi głównie poruszamy się po terenie płaskim i utwardzonej nawierzchni. Z racji tego, że silnik wspomaga kręcenie się przedniego koła, osiągamy efekt "wyciągarki" na wszelkich podjazdach. Każdy ruch korbą załącza system wspomagania o czym jednakże należy pamiętać podczas zawracania i przejeżdżania przez ciasne zakręty. Dlatego też do zestawu dołączone są specjalne klamki hamulcowe z czujnikiem, których wciśnięcie wysyła sygnał do silnika o zaprzestaniu wspomagania. Każdy silnik mocowany w przednim kole posiada 6 śrub do instalacji tarczy hamulcowych.
fot. Piotr Bartkowski, śruby do mocowania tarczy hamulcowejDo wyboru są dwa rodzaje wyświetlaczy: LED i LCD.
fot. Piotr Bartkowski, wyświetlacz LEDLED jest najprostszym systemem obsługi posiadającym guzik "on/off" oraz przełącznik trybów wspomagania. Wyświetlacz ponadto wskazuje poziom wspomagania, na którym jest ustawiony silnik i poziom naładowania akumulatora [od 1 do 4].
fot. Piotr BartkowskiLCD to już komputer pokładowy, który pokazuje m.in.: poziom naładowania baterii, aktualną prędkość, tryb jazdy, poziom wspomagania, pokonany dystans i komunikaty błędów.
Najpopularniejsza moc stosowana w rowerach z napędem na przednie koło to 250 W.
3. Napęd zainstalowany w kole tylnym
Taki układ jest stosowany głównie w rowerach używanych do jazdy po bezdrożach i górach.
fot. Piotr Bartkowski, silnik na tylne koło o mocy 500WSystem polega na przepleceniu tylnego koła, do którego w miejsce piasty zainstalowany zostaje silnik. Na silniku producent zastosował gwint do montażu wolnobiegu lub bębenek pod kasetę. W rozwiązaniach tego typu stosuje się silniki o mocy 500 W i więcej. W ten sposób pokonasz takie podjazdy, które dotychczas były niezdobyte. Taki system może zostać zainstalowany nawet do rowerów na pełnym zawieszeniu ( rower typu FULL ).
Parametry jezdne zmieniają się znacząco. Podczas jazdy uczucie jest takie, jakby się miało cały czas wiatr w plecy. Ponieważ silniki elektryczne posiadają bardzo wysoki moment obrotowy to na pełnej mocy potrafią dosłownie "spalić gumę".
Taki silnik posiada (tak jak silniki montowane w przednim kole) sześć otworów do instalacji tarczy hamulcowej.
Skład zestawu zawiera podobnie jak w przednim kole: "manetkę gazu" , wyświetlacz LCD i klamki hamulcowe.
Bateria
Ważnym elementem systemu jest bateria, której parametry muszą odpowiadać mocy silnika. Przez wzgląd na to, że są różne kształty i typy ram, jak i wymagania estetyczne klientów stosuje się dwa rodzaje instalacji: do ramy (w otworach bidonowych)
fot. Piotr Bartkowski, mocowanie baterii do ramy w otworach bidonowychlub też na bagażnik.
fot. Piotr BartkowskiCechą w dużym stopniu warunkującą cenę baterii jest jej pojemność - mierzona w jednostce amperogodzin [Ah]. Im większa pojemność, tym dłuższy dystans możemy przejechać na jednym cyklu ładowania.
Drugą istotną cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze baterii jest napięcie jakie jest potrzebne do obsłużenia silnika mierzone w voltach [V]. Najpowszechniejszym napięciem stosowanym w rowerach elektrycznych jest 36V, ale mocniejsze jednostki wymagają napięcia rzędu 48V np. silniki 500 W i 750 W.
Koszt konwersji własnego roweru jest blisko 20% niższy od ceny seryjnego modelu o podobnych parametrach ale jej wykonanie wymaga pewnego doświadczenia w serwisowaniu rowerów.
Na koniec warto przypomnieć, że według Prawa o ruchu drogowym rower to: pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
autor: Piotr Bartkowski - halarowerowa.pl
Materiały partnerów
zobacz wybrane produkty
Komentarze (16)
Konwersja roweru tradycyjnego na rower elektryczny