Sport.pl

Rajd Dakar

Początkowo zwany rajdem Paryż-Dakar, jeden z najtrudniejszych i najbardziej wymagających rajdów terenowych, organizowanych rokrocznie od 1979 roku przez Amaury Sport Organisation. Poza kierowcami zawodowymi mogą w nim wziąć udział również amatorzy, którzy reprezentują zwykle zdecydowaną większość uczestników.

Początkowo ścigano się w dwóch klasach – samochodach (od maszyn typu buggy do małych ciężarówek) i motocyklach (również tych z wózkiem bocznym). W 1980 roku na Dakarze zadebiutowały ciężarówki, a od roku 2009 możemy podziwiać również kierowców quadów. Do roku 2008 rajd odbywał się na trasie Europa-Afryka lub wyłącznie na Czarnym Lądzie, z kolei od roku 2009 przeniesiony jest do Ameryki Południowej. Było to między innymi spowodowane coraz większym zagrożeniem zdrowia i życia zawodników, powodowanym przez uzbrojone grupy terrorystyczne, grasujące w krajach afrykańskich.

Początkowo w Dakarze prym wiodły samochody produkowane w Europie (Land Rover, Range Rover, Mercedes-Benz), jednak w XXI wieku bardzo mocno do rywalizacji włączyły się konstrukcje azjatyckie.
Wśród ciężarówek najpopularniejsze marki to: Kamaz, Tatra, Hino, Man czy DAF, z kolei motocykle na wiele lat zdominował KTM (do czasu wycofania się z zawodów). Wielu producentów traktuje rajd jako poligon doświadczalny, udowadniający trwałość własnych konstrukcji.

W Dakarze występowało kilkudziesięciu Polaków. Wśród naszych rodaków pierwsze samodzielne zwycięstwo w swojej klasie odniósł w 2015 roku Rafał Sonik na quadzie Yamaha Raptor 700, ale już w 2012 roku w składzie holenderskiej ekipy, która wygrała rajd ciężarówek, był Dariusz Rodewald.

Inne rajdy samochodowe:
Le Mans - Rajd Karkonoski - Rajd Świdnicki - Rajd Wisły - Rajd Dolnośląski