Nauczyciel WF-u z Klasą. Ten, który umie słuchać i rozmawiać

Edyta Rymowicz pracuje w Szkole Podstawowej nr 5 w Chełmie. Jej szkoła w tym roku po raz siódmy została najlepszą szkołą pod względem sportowym w mieście. Jaka jest recepta na sukces? - Słuchać i rozmawiać - mówi krótko Nauczyciel WF-uz Klasą.

Nauczycielka z Chełma prowadzi blog "SP 5 na 5" , na którym można śledzić, co się dzieje w ramach akcji WF z Klasą. Blog otrzymał odznakę "Innowacyjny WF".

W ramach akcji dzieje się dużo. Aqua aerobik, Festiwal kultury Afro-Brazylijskiej z pokazem capoeiry w ramach Lokalnej Akcji Sportowej, aerobox, turniej piłki nożnej, "Słoik Szczęścia". Długo by wymieniać. Na filmie uczennice SP 5 w Chełmie występują podczas meczu miejscowej drużyny siatkarskiej:

 

Paweł Jeleniewski: Z jakimi problemami boryka się Państwa szkoła?

Edytra Rymowicz: Na początek powiem, z jakim się nie boryka. Nie mamy problemu ze zwolnieniami. Jeśli ktoś się zwalnia, to robi to z powodu kontuzji lub z powodu choroby.

Nasza szkołą ma oddziały sportowe: o profilu siatkówki oraz badmintona. Słyniemy w naszym mieście z najlepszych wyników sportowych. po raz siódmy zostaliśmy najlepszą szkołą pod względem sportowym w naszym mieście.

MINISTER SPORTU I TURYSTYKI: ROŚNIE NAM CYWILIZACJA KCIUKA

Problemem jest to, że dzieciom czasem po prostu się nie chce. Nie zniechęcamy się jednak. Stajemy na głowie, żeby w te szczególne dni zachęcić je do aktywności. Stawiamy na bodziec zastępczy. Lekcje piłki nożnej zamieniamy na wesołą nogę, na pływalni uczymy się poprzez zabawę, pokazujemy dzieciom Aqua Aerobik. Zimą jeździmy na łyżwach na lodowisku. Lekką atletykę zamieniamy na zabawę terenową, żeby dzieci nie myślały o wysiłku a o zabawie.

Jak wspomina Pani swój WF z dzieciństwa?

Właśnie dzięki mojej nauczycielce z podstawówki pani Krystynie, która z oddaniem prowadziła lekcje, wiedziałam, co chcę w życiu robić. "Zaraziła mnie" sportem i za to jej bardzo dziękuję.

Moje dzieciństwo wspominam jako gry i zabawy sportowe, liczne zawody sportowe. Na placu zabaw grywałam z chłopakami w "gałę" i uprawiałam tak zwaną podwórkową lekką atletykę. To, że nie bałam się rywalizacji z chłopcami, to też wpływ świetnie prowadzonego WF-u. Pani Krystyna była i jest dla mnie ideałem nauczyciela. Potrafiła pomóc, wysłuchać i oddać się całą sobą.

Jak zachęcić dziewczynki do ćwiczeń?

Chociaż uczę klasy 4-6, to organizuję zajęcie taneczne, ruchowe dla najmłodszych klasy 1-3. Dziewczęta uwielbiają tańczyć. Jednym wychodzi to lepiej innym gorzej. Najważniejsze, żeby w tak młodym wieku zaszczepić miłość do ruchu. Czas przyniesie efekty.

Nie każdy musi być świetnym siatkarzem, koszykarzem, piłkarzem, szczypiornistą. Każdy jednak może znaleźć formę aktywności, którą pokocha.

Zachęcam dzieci do tańca, kiedy czekają na rodziców w świetlicy szkolnej. Zabijamy w ten sposób nudę. Zdarza się, że dzieci nie chcą wracać do domów. To dla mnie najlepsza nagroda za moją pracę z nimi.

SPORT KLASOWY, SPORT ELITARNY

Co roku w kwietniu w Międzynarodowy Dzień Tańca organizuję konkurs tańca, w którym biorą udział także chłopcy. Niektórzy chłopcy nie są tak bezproblemowi w tej kwestii, dlatego staram się przemycać elementy tańca na zajęcia WF za pomocą ćwiczeń aerobox. To połączenie aerobiku i boksu. Rewelacja!

Moim magicznym sposobem na jeden wf z tygodniu jest "Słoik Szczęścia". To też forma aktywizacji dziewcząt. Na początku każdego semestru uczniowie na karteczkach piszą, co chcieliby robić na lekcji, kiedy przyjdzie dzień lenia.

Jeśli uczeń pełniący funkcję grupowego przyjdzie do mnie i powie, że przyszedł dzień lenia, losujemy karteczkę i ćwiczymy. Każdy czeka, aż zostanie wylosowana jego propozycja. To działa.

Jak współpracować z rodzicami?

Niestety niektórzy rodzice są tak zapracowani, że jest to trudne. Trudne, ale nie niewykonalne. Na szczęście są też rodzice chętni do współpracy.

Na dorocznym obozie sportowym, który organizuję, od kilku lat jeden dzień jest dniem niespodzianka. Przyjeżdżają wtedy rodzice uczestników i razem ćwiczmy, uprawiamy sporty zespołowe. To świetny sposób na integrację i doskonała odskocznia od codzienności pełnej pracy.

NAUCZYCIEL WF-U Z KLASĄ TO TEN, KTÓRY PŁONIE I ZAPALA INNYCH

Rodzice uczniów z najmłodszych klas wspierają swoje maluchy przy pokazach tanecznych, występach. Bardzo dobrze się dogadujemy. Dzięki temu nasze występy wychodzą przecudnie. Zawsze moe na nich liczyć.

Jaki nauczyciel, to dobry nauczyciel WF-u?

Myślę, że taki który umie słuchać i rozmawiać. Rozumie potrzeby dzieci, nie stawia treningu i wyniku ponad wszystko. Umie łączyć przyjemne z pożytecznym. Dobry nauczyciel WF-u to taki, który sam w sobie ma dziecko. Dzięki temu potrafi znaleźć wspólny język z uczniem.

Oczywiście nauczyciel obowiązkowo ćwiczy z uczniami. Nie stoi i nie rzuca poleceń. Najważniejszy jest dobry przykład, który powinien dawać nauczyciel. Nauczyciel powinien być wymagający, ale nie zrażać do siebie uczniów. Powinien być dobrym kompanem dzieci, ale umieć utrzymać dystans nauczyciel - uczeń. Trzeba znaleźć złoty środek.

Czym jest wychowanie fizyczne?

Dla mnie jest sposobem na życie i dobrą zabawą. To właśnie chcę przekazać swoim uczniom.

Mam nadzieję, że za kilkanaście lat kiedy wybiorę się na spacer, zobaczę na ścieżkach w parkach moich byłych uczniów, którzy będą biegać, jeździć na rowerze, uprawiać sport i spędzać czas aktywnie ze swoimi dziećmi. To będzie dla mnie największa nagroda.

60 minut ruchu zamiast Facebooka

Druga edycja programu WF z Klasą trwa

WF z Klasą to program adresowany do nauczycieli i nauczycielek wychowania fizycznego. Działania prowadzone są przez Fundację Centrum Edukacji

Obywatelskiej, we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i portalem Sport.pl, ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Wspieramy nauczycieli w opracowaniu innowacyjnych programów zajęć sportowych i pokazujemy, że mądrze prowadzony WF może być przyjemnością dla każdego. Kładziemy szczególny nacisk na zdrowy tryb życia, fair play, aktywizację uczniów mniej sprawnych oraz równe traktowanie chłopców i dziewcząt.

II edycja programu WF z Klasą rozpoczęła się we wrześniu i potrwa przez cały rok szkolny 2014/2015. Więcej informacji na stronie www.wfzklasa.pl

Największym problemem polskiego WF-u jest?
Dbanie o higienę. Brak możliwości skorzystania z prysznica po zajęciach.
17%
851 głosów
Nierówne traktowanie dziewcząt i chłopców. Potrzeby tych pierwszych nie są brane pod uwagę przy planowaniu lekcji.
4%
184 głosów
Zajęcia na macie - macie piłkę i grajcie, czyli brak zaangażowania nauczycieli w prowadzenie zajęć
15%
757 głosów
Prowadzenie zajęć w klasach I-III. Nauczycielom nauczania początkowego brakuje wiedzy na temat metodyki zajęć.
5%
244 głosów
Ocena. Taki przedmiot nie powinien być poddany ocenie. Jeśli już uczeń ma być oceniany to za indywiudalny postęp.
16%
783 głosów
Lekceważenie przez rodziców WF-u. Niedocenianie przez nich istoty ruchu w poprawnym rozwoju ich dzieci.
10%
485 głosów
Nagminne zwalnianie bez większego powodu uczniów z zajęć.
17%
946 głosów
Wyśmiewanie osób mniej sprawnych przez innych uczniów.
16%
800 głosów