Formuła 1. Barwy Renault zakazane w GP Kanady?

Nowy-stary team Roberta Kubicy - Lotus Renault GP poza nazwą może też zmienić barwy. Ale tylko na jeden wyścig. Kanadyjskie prawo sprzeciwia się promowania papierosów, do których odnoszą się złoto-czerwone barwy teamu. A raczej odnosiły - 40 lat temu.

Zespół ujawnił swoje nowe czarno-złote barwy w czasie corocznego pokazu Autosport International w Birmingham. Taki motyw to wspomnienie aut, jakimi Lotus ścigał się jeszcze w latach 70. i 80. Wówczas jego sponsorem była forma John Player Special, a wymienione kolory odnosiły się do produkowanych przez nią papierosów.

Teraz z tytoniowym konsorcjum Renault nie ma nic wspólnego. Ale skojarzenie Lotusa z producentem papierosów jest tak silne jak legenda tego temu. To może rodzić konflikt w nadchodzącym sezonie w czasie GP Kanady. Tamtejsze prawo zakazuje reklamy wyrobów tytoniowych. I jest przy tym dość restrykcyjne.

Rzecznik kanadyjskiego departamentu zdrowia powiedział gazecie "Toronto Globe and Mail", że odpowiedni inspektorzy muszą dokładnie zbadać, czy w momencie, gdy samochód pojawi się na torze Gilles'a Villenueve, dojdzie do naruszenia ustawy antynikotynowej.

Mimo że Lotus Reanult nie jest obecnie związane ani z John Player Special, ani z żadnym innym producentem papierosów, kanadyjskie prawo słowo "promocja" rozumie dość szeroko. A dokładnie, jako "reprezentowanie produktu lub usługi w każdy możliwy sposób, bezpośredni lub pośredni, włączając w to jakikolwiek komunikat lub informacje o produkcie lub usłudze, jego cenie i dystrybucji, który mógłby wpłynąć na stosunek, przekonania i zachowania względem danego produktu".

Kanadyjskie reguły są na tyle restrykcyjne, że Imperial Tobacco, właściciel marki JPS, nie może używać czarno-złotych barw na jego własnej stronie internetowej.

- Jakiekolwiek prezentowanie podobieństwa do paczki papierosów jest kategorycznie wbrew prawu - wyjaśnia rzecznik papierosowego konsorcjum - Jeśli jak byłbym na miejscu Lotus, byłbym zaniepokojony. Jestem ciekawy, czy są świadomi prawa w Kanadzie.

Lotus Renault będzie musiał poprosić konkurencyjne drużyny o zgodę na zmianę barw w czasie GP Kanady. Ewentualnie, team może dociekać swoich racji w oparciu o kontrowersyjny kod kreskowy na bolidzie Ferrari. Ta ukryta reklama papierosów Marlboro. pojawiła się na czerwonym bolidzie w Montrealu, w czasie gdy antynikotynowa ustawa już obowiązywała.

 

W - jak się okazuje - kontrowersyjnych barwach Lotus Renault GP pojadą w nowym sezonie obaj kierowcy "starego" Renault - Robert Kubica i Witalij Pietrow. Prezentacja zespołu odbędzie się 31 stycznia, tuż przed testami w Walencji. Na torze Ricardo Tormo swoje samochody pokażą też m.in Sauber, Toro Rosso, McLaren, Red Bull. Nowy sezon rozpocznie wyścig o GP Bahrajnu 13 marca.

Fauzy trzecim kierowcą Lotus Renault >

Więcej o: