Za kulisami Ferrari - fakty i mity o nowym sezonie

W cieniu prezentacji nowego bolidu w Ferrari doszło do kilku istotnych zmian, które mają zagwarantować odzyskanie mistrzowskiego tytułu. ?La Gazzetta dello Sport? pisze o tym, co czeka włoski zespół w nowym sezonie.

Ferrari ładniejsze od BMW. Czy szybsze? 

Rozpoczęła się już przygoda z nowym bolidem Ferrari F60. Z nieśmiałego testu w Mugello, podczas którego okazało się, że KERS zadziałał, nowy F60 przemieści się do Vairano (Pavia), gdzie przeprowadzane są testy aerodynamiczne. W przyszłym tygodniu natomiast nowe Ferrari zmierzy się po raz pierwszy z konkurencją, na portugalskim torze w Portimao. Podczas wtorkowej jazdy próbnej Felipe Massy rozmowy w Mugello nie cichły ani na chwilę. Dlatego to bardzo interesujące, co dzieje się w Ferrari poza kulisami, co zostało niedopowiedziane, a co całkowicie przemilczane podczas konferencji prasowej, która trwała ok. 6 godzin.

1. Inżynier Andrea Stella będzie pracował z Kimim Raikkonenem, natomiast były inżynier Fina - Chris Dyer będzie w tym czasie wykonywał inne zadania. Ferrari będzie też miało nowego szefa montażu, Diego Ioverno, a Aldo Costa będzie odpowiedzialny również za produkcję i jakość. Co oznaczają te wszystkie zmiany?

Te zmiany są bardzo ważne i na pewno nie są przypadkowe. Mówi się o pierwszych pionkach przesuwanych przez Stefano Domenicaliego. Błędy popełnione w ubiegłym roku pozostawiły swój ślad, zarówno na poziomie technicznym, jak i w kwestii kierowców. Raikkonen, mimo mistrzostwa w 2007, przez dwa lata nie zrozumiał, na czym polega prowadzenie bolidu Ferrari. Teraz będzie miał obok siebie człowieka, z którym lepiej się rozumie - Andreę Stellę.

2. Schumacher po raz pierwszy od czasu, kiedy przestał brać udział w wyścigach, pełni funkcję doradcy Ferrari. Czy warto dać mu przetestować nowy bolid F60?

Jego zdanie byłoby bardzo interesujące, pomijając fakt, że jako jedyny człowiek Ferrari (z Badoerem) jeździł z oponami typu slick. Jednak wszystkie próby będą uwarunkowane redukcją testów. Może więc lepiej, żeby przydzielone kilometry wyjeździli Massa i Raikkonen, aby mogli doskonalić swoje umiejętności jazdy z nowymi oponami. Michael to monument, jednak dziś kolej na Massę i Raikkonena. To oni muszą wziąć na siebie odpowiedzialność, bez uciekania się o pomoc do kogoś, dla kogo jazda to już hobby.

3. Wszyscy zauważyli, że w Mugello był nieobecny prezes Ferrari Luca di Montezemolo. Czy to był przypadek, czy zamierzone działanie?

Montezemolo przyjechałby, gdyby nie został zatrzymany w Rzymie przez prezydenta Włoch Giorgio Napolitano. Był jednak we wtorek w Maranello i spotkał się z Massą, Domenicalim i technikami.

4. Domenicali ujawnił, że każdy z kierowców będzie mógł używać, według własnego uznania, ośmiu silników przez cały sezon.

To prawda. Formuła 1 to dyscyplina ukrytych przepisów. Ani FOTA, ani FIA nie spieszyły się z poinformowaniem o zmianie.

5. Nie wiadomo jeszcze jakie kary będą nakładane na tych kierowców, którzy będą musieli użyć więcej niż 8 silników

To absurd, który dyskredytuje rywalizację w Formule 1. Dwa miesiące przed rozpoczęciem sezonu uczestnicy nie znają jeszcze reguł. Nie jest nawet określone, jak będą wyglądały próby: kolejny dowód na słabość i brak pomysłów.

Więcej tekstów o Formule 1 w polskim serwisie "La Gazzetty dello Sport" ?

Articles reprinted in this issue in collaboration with La Gazzetta dello Sport/www.gazzetta.it are copyrighted 2008 by The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. All rights reserved. Artykuły opracowane we współpracy z La Gazzetta dello Sport/ www.gazzetta.it Wydawca The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.