Zobacz, jak zmienił się bolid BMW

Szersze skrzydło, brak owiewek, nos podniesiony, styl retro. Nowy bolid BMW zszokował niespodziewających się tak daleko idących poprawek obserwatorów testów F1 w Katalonii. Czym i dlaczego różni się nowy samochód BMW od starego?

Zobacz na infografice (kliknij obrazek, by powiększyć):

Dla obserwatorów pierwszych oficjalnych testów przed przyszłorocznym sezonem rześki poranek w Katalonii był wizualnym wstrząsem. Wszyscy wiedzieli, że przednie skrzydło będzie szersze, a tylne wyższe, ale kiedy z garażu BMW Sauber wyjechał granatowo-biały bolid, nie można było oderwać od niego oczu.

Na nadwoziu nie ma już żadnych dodatkowych elementów wpływających na aerodynamikę - skrzydełek, owiewek itp. Nos bolidu został podniesiony do góry, niemal zupełnie wyprostowany, a na jego czubku podwieszono skrzydło szerokie tak jak rozstaw przednich kół. Na dodatek proste. Z kolei tylne skrzydło jest dużo wyższe i węższe niż w poprzednim sezonie.

Zmiany mają służyć zmniejszeniu przyczepności aerodynamicznej bolidów (o ok. 35 proc.). Częściowo zrekompensują efekt gładkich opon, czyli tzw. slicków, które są kolejną zmianą obowiązującą od 2009 roku. Wczoraj też je testowano. Takie gładkie gumy sprawią, że samochody będą większą powierzchnią przylegały do toru - opony, na których kierowcy ścigali się w ostatnich latach, mają nacięcia kilkucentymetrowej szerokości, więc mniejszy kontakt z podłożem.

Zmienione skrzydła samochodów mają poprawić sytuację kierowcy atakującego - podwyższone tylne zmniejsza strugę "brudnego" powietrza, a obniżone i powiększone przednie - zwiększa przyczepność przedniej osi.

Retro bolid, czyli nowe BMW Kubicy ?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.