Żużlowa liga juniorów to dopiero początek

Speedway Ekstraliga motywuje kluby elity do szkolenia. Chce narzucić nawet zdobywanie licencji w miniżużlu. Już wkrótce Polakom nie będzie się opłacało inwestować w zagranicznych młodzieżowców.

23 stycznia w Bydgoszczy prezes Polskiego Związku Motorowego Andrzej Witkowski i prezes spółki Speedway Ekstraliga Ryszard Kowalski oficjalnie powołają ligę juniorów, która rusza w naszym kraju od sezonu 2008. Żużlowa Młoda Ekstraklasa to jednak jeszcze nie jest to, czego życzyłyby sobie kluby intensywnie od lat szkolące młodzież. W tym roku - według projektu - rywalizacja juniorów to osiem turniejów. W każdym z nich rywalizacja przebiegać będzie tak samo, jak w 21-biegowym turnieju par. W każdych zawodach wystartuje siedem ekip, jedna z ekstraligowych drużyn zawsze będzie pauzować. Zespoły będą składać się z trzech zawodników - dwóch z podstawowego składu i rezerwowego. Ale jeśli drużyna zgłosi do zawodów tylko jednego żużlowca, to też zostanie dopuszczona do startu. W lidze juniorów startować będą mogli wyłącznie jeźdźcy z polską licencją "Ż".

Zdecydowanie większe obostrzenia co do młodzieżowców zostaną wprowadzone od sezonu 2009. Każdy z klubów ekstraligi za rok będzie musiał wyszkolić dwóch juniorów z licencją "Ż", albo zapłaci po 150 tys. zł na fundusz ligi juniorów za każdego niewyszkolonego zawodnika z obowiązkowej puli. Od sezonu 2010 ma obowiązywać dodatkowo konieczność wyszkolenia dwóch zawodników miniżużla z licencją "Ż", a w tym przypadku kara ma wynosić po 15 tys. złotych przeznaczonych na fundusz ligi miniżużla. Ponadto w składzie każdej drużyny Speedway Ekstraligi do 2010 r. ma być dwóch juniorów z licencją "Ż" (w sumie czterech jeźdźców z tą licencją w każdej z coraz bardziej polskich ekip).

Rozwijać się będzie Młoda Speedway Ekstraliga, w której stopniowo ma zwiększać się liczba zawodników w drużynie od minimum 3+1 juniorów z licencją "Ż" w 2009 i 2010 r. do liczby 4+1 w latach 2011 i 2012. W sezonie 2010 powołana ma zostać do życia Mini Speedway Ekstraliga, czyli liga miniżużla. W 2010 r. drużyna w niej startująca liczyć ma minimum 2+1 zawodników z licencją "Ż" miniżużla, w kolejnych dwóch sezonach ta liczba ma ulegać zwiększeniu o jednego zawodnika rocznie. Dodatkowo, od 2009 r. każdy klub Speedway Ekstraligi będzie musiał dysponować torem miniżużlowym (te warunki będzie mógł spełniać klub stowarzyszony z klubem startującym w Speedway Ekstralidze).

Te wszystkie zmiany muszą teraz uzyskać akceptację zgromadzenia wspólników Speedway Ekstraligi.