Znów awantura we Wrocławiu: Zepter kontra Śląsk

Firma Zepter - były sponsor koszykarzy Śląska Wrocław - domaga się od mistrzów Polski zwrotu całej sumy, jaką przekazała w minionym sezonie na utrzymanie zespołu

Znów awantura we Wrocławiu: Zepter kontra Śląsk

Firma Zepter - były sponsor koszykarzy Śląska Wrocław - domaga się od mistrzów Polski zwrotu całej sumy, jaką przekazała w minionym sezonie na utrzymanie zespołu

- W tej chwili oficjalnie wzywamy przedstawicieli Śląska Wrocław do zwrotu całej kwoty, jaką firma Zepter przekazała w sezonie 2000/2001 na utrzymanie drużyny koszykarskiej. Jeśli klub nie odniesie się pozytywnie do naszego apelu, wówczas oddamy sprawę do sądu - mówi Maciej Jaszczura, zastępca dyrektora do spraw marketingu firmy Zepter.

Wszystko wskazuje, że mistrz Polski w koszykówce wrocławski Śląsk może być "bohaterem" wielkiego skandalu. To efekt podpisania umowy z nowym tytularnym sponsorem klubu, którym 5 lipca została firma PTK Centertel, a zespół przyjął nazwę Idea Śląsk Wrocław. W minionych czterech latach głównym sponsorem wrocławskich koszykarzy była firma Zepter. W tym czasie drużyna za każdym razem zdobywała mistrzostwo Polski.

Według Zeptera działacze Śląska nie mieli prawa podpisywać teraz nowej umowy z innym sponsorem. W wydanym wczoraj specjalnym oświadczeniu firma Zepter napisała: - "Zgodnie z doniesieniem prasy w dniu 5 lipca br. w Warszawie została podpisana trzyletnia umowa o współpracy sponsorskiej pomiędzy PTK Centertel, a Śląskiem Wrocław SSA, na mocy której Idea została wyłącznym sponsorem tytularnym wrocławskiego klubu. Tym samym kierownictwo Ślaska Wrocław zerwało obowiązującą do 31 lipca br. umowę z firmą Zepter International Poland. Na mocy $2 pkt 1 i $8 tejże umowy firma Zepter utrzymuje miano Głównego Sponsora drużyny przez cały okres umowy (tj. do 31 lipca tego roku), a drużyna utrzymuje nazwę Zepter Śląsk Wrocław w całym sezonie 2000/2001 rozgrywek o mistrzostwo Polski i w Suprolidze. Ponadto $2 pkt 18 gwarantuje Zepterowi prawo pierwszeństwa do podpisania umowy sponsorskiej na kolejne sezony, a $9 zastrzega, że wszelkie zmiany dotyczące zawartej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Do dnia 5 lipca żadna informacja o ewentualnych zamiarach zmiany sponsora nie dotarła do firmy Zepter" - czytamy w oświadczeniu firmy.

Powyższą umowę inaczej interpretuje prezes Śląska Grzegorz Schetyna.

- Dla klubu umowa z Zepterem zakończyła się 20 maja, wówczas rozegraliśmy ostatni mecz w lidze i w tym momencie nasze świadczenia w stosunku do sponsora skończyły się. A Zepter świadczy nam usługi do 31 lipca, gdyż wiąże się to z wypłatą klubowi premii za zdobycie mistrzostwa Polski - tłumaczy Grzegorz Schetyna.

- Mówiąc, że umowa obowiązuje Śląsk tylko do 20 maja, a nas do końca lipca pan prezes Schetyna prezentuje całą swoją filozofię, w której aspekt finansowy jest dla niego najważniejszy - podkreśla Maciej Jaszczura z firmy Zepter. - W umowie nie ma napisane, że trwa ona do końca sezonu koszykarskiego. Chcieliśmy teraz reklamowo wykorzystać zawodników Śląska organizując m.in mecz z uczestniczkami konkursu miss Polski, którego także jesteśmy sponsorem. Zamierzaliśmy również wykorzystać wizerunek Adama Wójcika, który miałby promować nasze produkty. Teraz jest to już nieaktualne, bo w nazwie zespołu nie ma firmy Zepter. A rozmowy w tych sprawach reklamowych prowadziliśmy w lipcu, a więc w czasie trwania umowy - tłumaczy Jaszczura

Przez cztery lata sponsorowania wrocławskich koszykarzy Zepter zainwestował w klub kilka milionów dolarów. Dokładnie nie wiadomo ile, gdyż obydwie strony nigdy nie ujawniły dokładnej sumy. - To tajemnica handlowa - podkreśla Maciej Jaszczura z Zepter. Nieoficjalnie podawano, że budżet koszykarzy Śląska w minionym sezonie wynosił około 4 milionów dolarów, z czego Zepter mógł przekazać około 1,5 miliona dolarów. Jeżeli dojdzie do procesu sądowego i Zepter go wygra, czy rzeczywiście aż tyle pieniędzy wrocławski klub będzie musiał oddać swojemu byłemu sponsorowi za zerwanie umowy?

Warto przypomnieć, że już w trakcie trwania minionego sezonu do grona sponsorów dołączyła właśnie firma PTK Centertel, która 12 października 2000 podpisała umowę ze Śląskiem. Wówczas zespół przyjął nazwę Zepter Idea Ślaska Wrocław.

Czy możliwa jest jeszcze ugoda i dalsza współpraca Śląska z Zepterem? Przez klubu Grzegorz Schetyna twierdzi, że tak.

- Od zakończenia sezonu nie dostaliśmy żadnego pisma z Zeptera, w którym poinformowano by nas o tym, że firma chce kontynuować współpracę. Teraz podpisaliśmy umowę z Ideą, ale nie ma tam mowy o wyłączności. Dlatego nadal czekamy na ofertę Zeptera. Przecież udanie współpracowaliśmy z nimi przez cztery lata i nadal chcielibyśmy to robić - podkreśla Schetyna.

Na pytanie, czy Zepter mógłby ponownie pojawić się w nazwie zespołu, jako główny sponsor, prezes Schetyna twierdzi, że tak. - Wszystko zależy od oferty finansowej Zeptera. Budujemy duży budżet, gdyż tego wymaga od nas walka w Eurolidze. Wszystko jest możliwe. Jeżeli oferta będzie interesującą zespół ponownie może nazywać się Zepter Idea Ślask - podkreśla Schetyna.

Zapewnienia prezesa nie przekonują przedstawiciela Zeptera.

- Jestem zaskoczony takim stwierdzeniem pana Schetyny, gdyż w wszelkich informacjach prasowych wynika, że firma Idea jest wyłącznym sponsorem tytularnym wrocławskiego klubu. W tym momencie propozycję pana Schetyny odbieram jako nieudolną próbę uratowania klubu od poniesienia konsekwencji finansowych wynikających z zerwania umowy. Ale jeżeli pan Schetyna zaproponuje konkretne warunki współpracy i udowodni, że Idea nie jest tytularnym sponsorem, to być może usiądziemy do negocjacji - zastrzega Maciej Jaszczura.

Co na to aktualny sponsor wrocławskich koszykarzy PTK Centertel?

- Na temat ewentualnych rozmów Zeptera i Śląska nic nie mogę powiedzieć, gdyż są to ustalenia pomiędzy klubem, a innym sponsorem. Jednak przypominam, że na podstawie umowy z 5 lipca tego roku tylko firma PTK Centertel jest jedynym tytularnym sponsorem koszykarzy Śląska Wrocław - komentuje całą sytuację Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel.

ZEPTER

- międzynarodowa firma z siedzibą w Monte Carlo. Zajmuje się produkcją i dystrybucją produktów gospodarstwa domowego, kosmetyków i urządzeń medycznych. Sponsor min. koszykarzy Śląska Wrocław, mityngów lekkoatletycznych, wyścigów Formuły 1, Sergieja Bubki i Aranchy Sanchez Vicario.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.