Kibic w statystyce. Małysz lepszy niż piłka nożna

Skoki narciarskie są najpopularniejszą dyscypliną, ale aż 58,1 proc. Polaków sportem w ogóle się nie interesuje. Co trzeci potrafi wymienić jakąś drużynę piłkarskiej ekstraklasy.

Męska sprawa

Co o sporcie mówią badania opinii publicznej? Przede wszystkim, że sportem interesują się mężczyźni. Wśród osób, które w badaniu przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia zadeklarowały, że "bardzo interesują się sportem", mężczyzn jest sześć razy więcej niż kobiet. Płeć piękna lubi jazdę figurową na lodzie (jedyna dyscyplina, gdzie zainteresowanych pań jest więcej niż panów - 54,2 proc), jeździectwo (40,2), pływanie (32,2) i lekkoatletykę (29,8). Wybitnie męskie sporty to: Formuła 1 (89,3 proc. fanów to mężczyźni), boks (88,8), a także rajdy samochodowe, żużel i hokej na lodzie.

Statystyczny kibic nie mieszka w dużym mieście ani na wsi, tylko w miejscowości z 50-99 tys. mieszkańców. W metropoliach zainteresowanie sportem deklaruje co czwarta osoba, a w mniejszych miastach - co druga!

Mój sport? Adam M.

Ulubiona dyscyplina Polaków nazywa się: "Adam Małysz". W skali od 1 do 7 zainteresowanie skokami narciarskimi wynosi 5,25, a piłki nożnej 5,20! Dalej są siatkówka (3,80), lekkoatletyka (3,73) i pływanie (3,49). Dopiero szósta jest koszykówka (3,47).

Małysz w cuglach wygrywa też w kategorii - najpopularniejszy polski sportowiec. Zna go 94,4 proc. Polaków, drugi jest Robert Korzeniowski (84,7), a trzecia - Otylia Jędrzejczak (81). Sukces naszej pływaczki w Atenach wywołał wielki wzrost jej popularności. Jeszcze w 2003 roku rozpoznawało ją tylko 56,1 proc. Polaków. W pierwszej dziesiątce najbardziej znanych sportowców są także m.in: Andrzej Gołota, Jerzy Dudek, Krzysztof Hołowczyc i Przemysław Saleta. Wszyscy oni byli w czołówce także w poprzednim roku. Jedyna nowa twarz to Jędrzejczak. Analitycy z ARC Rynek i Opinia podkreślają, że popularność poszczególnych sportowców osobowości nie ma nic wspólnego z zainteresowaniem dyscypliną. Dlatego w czołówce znalazło się tylko dwóch piłkarzy (Dudek i Olisadebe), a są w niej m.in. kierowca rajdowy i bokser.

Natomiast niska popularność dyscypliny ma znaczenie dla poziomu zainteresowania sportowcem, bo np. mistrzowie olimpijscy w mało popularnym wioślarstwie - Robert Sycz i Tomasz Kucharski - są dopiero w trzeciej i czwartej dziesiątce.

Kibicujemy Wiśle

Najpopularniejszym sportem drużynowym jest piłka nożna. 34,5 proc. Polaków zna choć jedną drużynę występującą w naszej lidze, 7,4 proc odpowiedziało: "Interesuję się sportem, ale nie znam ani jednej", dla reszty cały sport to sprawa nieistotna. Najwięcej kibiców ma Wisła Kraków. Spośród osób, które zadeklarowały, że interesują się futbolem, aż 32,6 proc. powiedziało, że kibicuje tej drużynie. Na drugim miejscu jest Legia (18,1 proc.), ale, co ciekawe, odsetek jej fanów spadł w ciągu ostatnich dwóch lat z 22,8 proc. Dalsze miejsca zajmują: Lech (14,7), Groclin (10,9) i Amica (9,7). Najmniej fanów ma w Polsce Zagłębie Lubin - tylko 1,2 proc. ankietowanych kibicuje tej drużynie.

Analitycy zmniejszenie się liczby fanów Legii tłumaczą tym, że "zespół z Warszawy od kilku lat znajduje się pod względem sportowym w cieniu Wisły". Kibicowanie to co innego niż znajomość marki, czyli rozpoznawalność zespołu. Tu na czele jest Wisła, Legia, Lech i Amica z blisko 90-proc. tzw. spontaniczną znajomością. Najmniej znanym klubem jest Górnik Łęczna.

Zauważyć kask

ARC Rynek i Opinia badała też zauważalność sponosorów w sporcie. Najlepiej widoczni są w piłce nożnej. 43,1 proc. kibiców twierdzi, że "zauważa logo sponsorów". Dalsze miejsca zajmują skoki, lekkoatletyka, boks i siatkówka. Najlepiej rozpoznawalne marki "piłkarskie" to Lech, Mastercard, Canal+, Warka, Lotto, TP SA, Amica, Adidas i Era. W skokach bezkonkurencyjny jest Red Bull, którego logo na kasku Małysza zauważa aż 58,7 proc. osób.

Korzystałem z raportu ARC Rynek i Opinia "Sponsoring Monitor 2004/05". Badania przeprowadzono na losowej próbie 1200 Polaków w wieku 15-65 lat, w dniach 25 października-8 listopada 2004