Gra wykorzystywana do fake newsów. Twórcy radzą, jak je rozpoznać

Gra komputerowa Arma 3 wykorzystywana jest w celu szerzenia nieprawdziwych informacji dotyczących konfliktów zbrojnych. Często materiały brane są za autentyczne, dlatego twórcy wspomnianego tytułu radzą, jak można je odróżnić.

Dożyliśmy czasów, gdy gry komputerowe są wystarczająco realistyczne, aby pomylić je z prawdziwym światem. To, co dla niektórych jest powodem do zachwytu, dla innych stanowi szansę na oszukiwanie społeczeństwa. Przekonują o tym twórcy wojskowej gry Arma 3, których produkcja jest wykorzystywana do szerzenia fake newsów dotyczących konfliktów zbrojnych.

Zobacz wideo Sport.pl na EA Sports Women's Football Summit

Gra wykorzystywana do fake newsów

W miniony wtorek na stronie studia Bohemia Interactive pojawił się obszerny wpis dotyczący gry Arma 3. Jej twórcy informują o świadomości, że materiały z ich gry wykorzystywane są jako fake newsy dotyczące konfliktów zbrojnych. Najwięcej z nich możemy dostrzec w obliczu aktualnych wydarzeń w Ukrainie.

Możliwość wykorzystania gry do takich celów to zasługa jej funkcjonalności. Przedstawiciele Bohemia Interactive na swojej stronie internetowej przekonują, że gra nie jest wyłącznie symulatorem wojskowym, lecz przede wszystkim unikalnym sandboxem. Ten dodatkowo jest bardzo podatny na zewnętrzne modyfikacje, przez co tworzona rozgrywka może jeszcze bardziej przypominać rzeczywistość.

 

Karty mundialowych Ikon w FIFA 23Specjalne karty Ikon w mundialowym dodatku w FIFA 23. Rekordowa cena Ronaldo

Jak odróżnić fake news?

Czeskie studio zdaje sobie sprawę, że materiały stworzone w ich grze są wykorzystywane jako fake newsy. Te zazwyczaj pojawiają się w mediach społecznościowych, skąd mogą zostać pochwycone przez klasyczne media lub instytucje państwowe. Jak zatem odróżnić materiał z Army 3 od rzeczywistości? Firma sugeruje zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Niska rozdzielczość obrazu - współcześnie nawet smartfony nagrywają w HD lub wyższej rozdzielczości. Pogorszenie jakości obrazu ma na celu ukrycie elementów pozwalających wychwycić, że materiał podchodzi z gry,
  • Trzęsąca się kamera - twórcy fałszywych materiałów dodają efekt trzęsącej się kamery, aby dodać dramatyzmu do nagrania,
  • Akcja dzieje się w nocy lub po zmroku - materiały często są ciemne, żeby ukryć niedoskonałości gry,
  • Brak dźwięku - w materiałach często nie występuje dźwięk, gdyż ten obecny w grze jest zbyt łatwy do rozróżnienia,
  • Brak ludzi w ruchu - odtworzenie poruszania się pojazdów wojskowych w grach komputerowych nie jest ciężkie. Wyzwanie stawia jednak wygenerowanie naturalnie poruszającego się człowieka.
  • Nierealistyczne pojazdy, stroje lub ekwipunek - producenci Arma 3 wierzą, że doświadczeni wojskowi mogą dostrzec nieścisłości np. w kamuflażu pojazdu czy wykorzystywanych pociskach.

Twórcy gry, oprócz wskazania sposobów na rozróżnienie materiału z Army 3, zwrócili się także do społeczności graczy. Proszą, aby tworzone z jej wykorzystaniem materiały nie były oznaczane prowokacyjnymi tytułami, a do tego były jasno oznaczane, że zostały wygenerowane w grze komputerowej.

Auguste 'Semmler' Massonnat, CS:GOKontrowersyjne słowa esportowego komentatora. "Mężczyźni nie powinni rywalizować z kobietami"

Więcej o: