- Rocznie na naszym stadionie pojawia się sto tysięcy unikalnych kibiców, a liczba naszych sympatyków w Poznaniu, Wielkopolsce, całym kraju, a także na świecie to ponad milion osób. Tak dużej liczbie ludzi zależy na dobru naszego klubu i chcemy w tej ankiecie poznać ich opinie na temat Lecha Poznań i tego, jak kibice widzieliby go w przyszłość - mówi Sebastian Starczewski, dyrektor marketingu w Kolejorzu. Klub w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Kibiców Lecha Poznań i przy współpracy firmy Sport Analytics, która zajmuje się badaniem branży sportowej, przygotował ankietę "Twój Kolejorz. Wyraź swoją opinię o Lechu".
- Zakres badań jest szeroki, bo oprócz np. pytań o ceny biletów, chcemy wiedzieć, jak najlepiej dostarczać im emocje, jak zapewnić komfort na stadionie i nie chodzi tu tylko o wynik sportowy, ale fajnie spędzone dwie godziny podczas meczu. Wypadkowa badań będzie podstawą do działań podejmowanych przez klub w taki sposób, żebyśmy rozwiązywali realne problemy w oparciu o wnioski i wizje kibiców dotyczące tego, jak mamy funkcjonować w przyszłości - tłumaczy Sebastian Starczewski.
To pierwsze z planowanego cyklu badań. Mają one być powtarzane dwa razy w każdym sezonie. W obecnej ankiecie jest 57 pytań, odpowiedzi na nie mają zająć 15-20 minut. Zagadnienia zostały opracowane w porozumieniu z przedstawicielami kibiców Kolejorza.
Nad przeprowadzeniem badań czuwa firma Sport Analytics. - W przygotowaniu samej metodologii wzorowaliśmy się na Premier League, choć oczywiście nie da się zastosować kalki, bo różne są realia w krajach i w klubach. Takie badania to jednak dobre praktyki stosowane przez kluby Europy Zachodniej - wyjaśnia przedstawiciel Sport Analytics dr Marcin Cybulski.
Inny przedstawiciel firmy, Paweł Chmielowski dodaje: - W bazie Lecha Poznań są dane 250 tys. osób. Na tej podstawie uznaliśmy, że minimalna próba badawcza wynosi 2378 osób. Wtedy osiągamy dwa procent błędu statystycznego. W ankiecie są pytania filtrujące. Pozwalają odrzucić osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy na temat Lecha.
Z próbą nie powinno być problemu. - Gdy kiedyś robiliśmy podobne badanie, to po kilku godzinach mieliśmy odpowiedzi od 9 tysięcy osób - mówi Paweł Chmielowski.
Po około sześciu tygodniach Lech Poznań powinien dostać opracowane wyniki ankiety i pochylić się nad problemami zgłaszanymi przez kibiców. - Ewentualne zmiany postaramy się wprowadzić jeszcze przed nowym sezonem ekstraklasy - mówi Sebastian Starczewski.
Dla uczestników ankiet Lech Poznań przygotował nagrody. Do wylosowanie jest pięć karnetów na cały sezon oraz dziesięć voucherów po 100 zł na zakupy w klubowym sklepie.