Lokomotywa Lecha Poznań stanie wiosną przed stadionem przy Bułgarskiej

Lokomotywa Ty51, która ma stanąć przed stadionem przy Bułgarskiej, jest łatana w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Potem trzeba ją pośrutować, pomalować. Ustawiona ma zostać na miejscu w drugim kwartale tego roku.

"Stawiamy legendę" - tak nazywa się zapoczątkowana w zeszłym roku akcja, której celem jest postawienie przed stadionem lokomotywy. To ona jest symbolem poznańskiego Lecha, nazywanego "Kolejorzem". Aż do lat 90. Lech był związany z koleją, nawet w jego herbie znajduje się rzut na lokomotywę. Dawniej bardzo często w prasie na określenie drużyny Lecha stosowano nazwę "Poznańska Lokomotywa".

Parowóz ma stanąć przed stadionem właśnie po to, by nawiązać do tej tradycji i ją przypomnieć.

To ogromna, 130-tonowa lokomotywa typy Ty51, którą do Zakładów Cegielskiego przetransportowano z Wolsztyna. - To fantastyczna sprawa dla kibiców, bo przecież trzy czwarte czasu wyjazdów na mecze spędzamy właśnie w pociągach - mówił wtedy Radosław Majchrzak, prezes Stowarzyszenia Kibiców Lecha Poznań. To kibice byli pomysłodawcami przedsięwzięcia.

Lokomotywa przechodzi remont w Cegielskim. Jak mówił Andrzej Jasiński, kierownik Wydziału Budowy Pudeł Wagonowych, w materiale przygotowanym przez Lecha, lokomotywa jest w na tyle dobrym stanie, aby po remoncie wyglądała tak jak wtedy, gdy wyszła z sali produkcyjnej w Cegielskim.

Parowóz jest teraz łatany. To najważniejszy i najbardziej czasochłonny etap renowacji parowozu. - Prace nad renowacją lokomotywy wkroczyły w najbardziej zaawansowany etap - mówi Łukasz Borowicz, rzecznik prasowy Lecha Poznań. - Realizacja projektu przebiega bez utrudnień i nie jest w żaden sposób zagrożona - dodaje.

A to oznacza, że parowóz zostanie ustawiony przed stadionem wiosną, między kwietniem a czerwcem. Wcześniej przejdzie ponowne śrutowanie, czyli czyszczenie i wzmacnianie metalowej konstrukcji. Dzięki temu cała powierzchnia zyska jednolity, matowy wygląd. Następnie Ty51 o numerze 183 wraz z węglarką zaczną odzyskiwać oryginalne barwy. Najpierw parowóz i tender zostaną pomalowane czarną farbą gruntową, a następnie czarną emalią. Obręcze kół, zgarniacze i poręcze będą natomiast miały kolor czerwony. Ostatnim etapem będzie zamontowanie szyby, osłony brezentowej, reflektorów, tabliczki i osłony. Przyjęty harmonogram prac zakłada ukończenie renowacji lokomotywy na początku kwietnia 2016 roku.

Wtedy zostanie także wybrana również firma budowlana, która przygotuje stanowisko dla lokomotywy przed stadionem przy Bułgarskiej.

- Mamy już gotowy szczegółowy projekt wykonawczy - mówi Wojciech Terpiłowski, kierownik Działu Promocji i Reklamy Lecha Poznań. - Przekazaliśmy go sponsorowi projektu, Kompanii Piwowarskiej, która poszukuje wykonawcy projektu. Najważniejsze będzie jednak uzyskanie pozwolenia na ustawienie lokomotywy ze strony Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta. Ta procedura jest niestety czasochłonna.

Więcej o:
Copyright © Agora SA