Wielkie pieniądze w grze. W tym zestawieniu esport jest tuż za piłką nożną

Zainteresowanie esportem rośnie z roku na rok. Potwierdzają to raporty oglądalności, ale także wpływów od sponsorów. W Europie w zestawieniu wpływów sponsorskich pierwsze miejsce zajmuje oczywiście piłka nożna. Drugie miejsce należy do esportu. Gracze wyprzedzają tym samym koszykarzy czy siatkarzy.

Bank Pekao przygotował raport „Świat sportu i basketu w dobie kryzysu Covid19". Jednym z tematów były wpływy od sponsorów w poszczególnych dyscyplinach. Zaskakująco dobrze wypada esport, który prześcignął prawie wszystkie, tradycyjne dyscypliny sportowe.

Zobacz wideo NBA 2k22 utrzymuje pozycję niedoścignionego lidera w symulacjach koszykówki. Co poprawiono w porównaniu z poprzednimi wersjami?

Odpływ sponsorów

Raport miał przede wszystkim porównać rok 2020 do poprzednich. Branża sportowa była jedną z największych ofiar pandemii COVID-19 i wiążących się z nią obostrzeń. Przesunięto dwie, największe imprezy – EURO 2020 i Igrzyska Olimpijskie, zamrożono również niemal wszystkie ligi na kilka miesięcy. Takie działania odbiły się na rynku sportowym, z którego zaczęli w pierwszej kolejności odpływać sponsorzy.

Mniejsze wpływy od sponsorów były związane z dwiema sprawami – brakiem rozgrywek sportowych, ale także mniejszymi budżetami reklamowymi w firmach. Działalności musiały ucinać najmniej potrzebne koszty ze względu na kryzysy w swoich finansach, a w tym wypadku na pierwszy ogień poszły umowy sponsorskie. Według raportu wartość europejskiego rynku sponsoringowego w 2020 stopniała o ponad 7 miliardów euro (30,7 do 23,6 mld w 2020 roku).

Flashbang może być teraz użyty na kilka sposobów.Kontrowersje przed ważnym turniejem. Mało czasu na przygotowania

Sponsorzy polubili się z esportem

Jedna branża pozostała jednak niemal w niezmienionej formie – esport. Tutaj rozgrywki toczyły się dalej, z jedną różnicą – zabrakło rozgrywek LAN-owych, czyli odbywających się w rzeczywistości. Wszystkie turnieje zostały przeniesione do Internetu, niemniej jednak nadal trwały. Ponadto wzrosła oglądalność imprez esportowych, znakomitym przykładem jest tutaj VALORANT, który podczas turnieju Masters Reykjavik gromadził nawet milion fanów przed monitorami.

Potencjał w esporcie dostrzegli sponsorzy, którzy przerzucili tutaj swoje pieniądze przeznaczane na sponsoring. W efekcie branża sportów elektronicznych wskoczyła na drugie miejsce w rankingu wpływów od sponsorów. Gracze ustąpili miejsce tylko piłkarzom, którzy stanowią blisko 50% łącznej wartości rynku sponsoringowego w Europie. Esport zaś odpowiada za 12% łącznej wartości rynku (prawie 3 miliardy euro w 2020 roku). Na niższych miejscach zestawienia znajdują się piłka ręczna, koszykówka i rugby.

Warto w tym miejscu dodać, że jest to tylko analiza rynku w Europie. Zapewne wynik esportu byłby bardziej imponujący, gdy pod uwagę brane byłyby również inne kontynenty – przede wszystkim Ameryka Północna i Azja.

HumanoidZaczynał karierę w Polsce. Teraz zagra na Mistrzostwach Świata

Więcej o: