Zaskakujące przychody FIFA. Gry wideo bardziej dochodowe niż sport

Pandemia koronawirusa przewróciła świat do góry nogami. Tak też się stało w przypadku FIFA, która w 2020 roku wygenerowała większe przychody z gier wideo niż z piłki nożnej. Jak do tego doszło?

Z niedawno opublikowanego przez FIFA sprawozdania finansowego za rok 2020 wynika, że aż 158,9 milionów dolarów na 266,5 milionów z całkowitego przychodu pochodziło z praw licencyjnych, czyli nic innego jak licencje wykorzystywane w grach takich jak FIFA 21 czy eFootball PES 2021.

Zobacz wideo Historia serii FIFA - od Świerczewskiego do Mbappe

Gry wideo alternatywnym sposobem uzyskiwania przychodów FIFA

- Głównym źródłem przychodów w obszarze praw licencyjnych były licencje w grach wideo. W przeciwieństwie do wielu innych sektorów gospodarki, branża gier okazała się znacznie bardziej odporna na pandemię COVID-19 - możemy przeczytać w sprawozdaniu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że 2020 rok był okresem bez wielkich turniejów i prawdopodobnie w 2022 roku taka sytuacja się nie powtórzy.

Jerzy Brzęczek i Robert LewandowskiBrzęczek nie chciał lecieć do Monachium! Nowe fakty ws. zwolnienia z reprezentacji Polski

Niemniej jednak prawdopodobnie jest to pierwszy w historii sportu taki przypadek, że organizacja zarządzająca sportem uzyskuje większy przychód z gier niż aktywności fizycznej. Patrząc na trendy, na pewno nie ostatnim. Esport prężnie się rozwija i dla wielu federacji jest jedną z niewielu szans na dotarcie do młodych ludzi, którzy nadal kochają sport. Dlatego przecież grają w gry sportowe. Sztuką jest jednak przekonanie jak największej liczby nastolatków do częstszej aktywności fizycznej, co z biegiem lat jest coraz trudniejsze.

Szczepionka SinopharmUznają się za mistrzów szczepień, a w czerwcu mają być już po koronawirusie. Sen z rozmachem

FIFA jest również organizatorem turniejów esportowych - FIFA eClub World Cup, FIFA eChallenger Series, FIFA eNations StayAndPlay i FIFA eContinental Cup. W 2020 roku powstała równie marka FIFAe, zaprojektowana w celu stworzenia wielkiej sceny esportowej, opartej oczywiście na grach piłkarskich.

Gianni Infantino, prezes FIFA, już kilka miesięcy temu na łamach Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego opowiadał o rosnącym znaczeniu przychodów z licencji i zachęcał do rozwoju wirtualnego sportu oraz angażowaniu się w społeczność graczy. Podkreślał, że trzeba "wykorzystać możliwości zmieniającego krajobrazu technologii, społeczeństwa oraz sportu" i powiedział o tym, że "FIFA skupiła się na wirtualnej formie piłki nożnej, aby zaangażować młodych ludzi", zaznaczając przy tym, że szybkie działanie jest bardzo wskazane.

Piotr Zieliński po bramce w meczu Napoli - Fiorentina50 mln euro za Piotra Zielińskiego?! Zachwyceni Włosi podgrzewają atmosferę