Za cztery lata pojedziemy zupełnie nową Autostradą Poznańską

Latem rozpocznie się budowa mostów na Odrze i Regalicy. To początek dużej inwestycji zaplanowanej na cztery lata
Mowa o południowym wjeździe do miasta (Autostradą Poznańską), który ma połączyć węzeł autostrady A6 z rondem Hakena. To konieczność.

- Teraz jest tak, że prawie wszyscy kierowcy wjeżdżają do Szczecina przez most Pionierów i ul. Gdańską - mówi Witold Buczyński, zastępca dyrektora wydziału inwestycji miejskich. - Wystarczy, że na Gdańskiej będzie stłuczka i trzeba wyłączyć jeden pas, i od razu mamy korek.

Najsłabszym punktem obecnej Autostrady Poznańskiej - nazwa na wyrost, bo to zwykła szosa - są mosty: I Armii Wojska Polskiego i Karola Świerczewskiego. Oba powstały tuż po II wojnie światowej i miały być obiektami tymczasowymi. Służą już 60 lat. Ich stan jest fatalny. Ciężkie tiry nie powinny po nich jeździć, ale (mimo zakazów) jeżdżą.

Dlatego przebudowa drogi rozpocznie się właśnie od zbudowania zupełnie nowych - wartych 59 mln zł mostów. Staną one w sąsiedztwie obecnych, a gdy będą już gotowe, przejmą ruch. Stare mosty zostaną zburzone. Pozostaną jedynie podpory, na których wzniesione mają być dwa kolejne mosty.

Po przebudowie Autostrada Poznańska ma mieć dwie jednokierunkowe jezdnie po dwa pasy ruchu każda i cztery mosty. W Podjuchach powstanie estakada, która ponad ul. Granitową połączy tę drogę z autostradą A6 w okolicy hotelu Panorama.

Wydział inwestycji miejskich chciałby, abyśmy tak jeździli już za cztery lata.

Kolejne etapy budowy Autostrady Poznańskiej

Zaczynamy od nowych mostów. Przetarg na ich wykonanie odbędzie się wiosną, początek budowy późnym latem. W 2007 r. mosty mają być przejezdne.

Nowa nitka drogi. Jesienią miasto chce wystąpić do ZPORR-u o pieniądze na nową drogę. Będzie ona sąsiadowała z dzisiejszą jezdnią Autostrady Poznańskiej po jej południowej stronie. Planowany początek budowy nowej drogi - lato 2006 r. Zakończenie budowy - 2008 r.

Remont starej nitki Autostrady Poznańskiej. Do połowy 2008 r. będziemy jeździli starą drogą w obu kierunkach, ale już od lata 2007 r. po nowych mostach. Po zbudowaniu nowej nitki przez rok będziemy jeździli nową w dwóch kierunkach. Remont starej drogi ma się zakończyć w 2009 r.

Przebudowa mostów I Armii WP i Świerczewskiego. Zburzone mają być w 2007 r. Pozostaną tylko podpory. Na nich zbudowane zostaną nowe mosty. Koniec budowy - 2009 r.

Estakada nad Granitową. Ostatni element połączenia funkcjonuje jeszcze jako koncepcja. Według niej ślimakami moglibyśmy zjechać z Autostrady Poznańskiej w stronę Podjuch i Zdrojów, lub pojechać prosto i obok hotelu Panorama włączyć się w autostradę A6. Przetarg na projekt tego połączenia ma się odbyć jesienią tego roku. Jej budowa mogłaby być skończona w 2009 r.



Cała inwestycja ma kosztować 220 mln zł. Miasto chce ją finansować głównie ze środków ZPORR-u, które przyznaje Ministerstwo Infrastruktury. Dlatego przed rokiem przekwalifikowano Autostradę Poznańską z drogi powiatowej na krajową. Dzięki temu zabiegowi administracyjnemu udało się pozyskać pierwsze pieniądze na budowę mostów.