Kto najwięcej zarabia na koszulkach? Ranking

Agencja Sport+Markt opublikowała niedawno ranking najlepiej zarabiających lig z tytułu reklam na koszulkach. Zwyciężyli Anglicy.

1. Anglia - 128 mln euro

Dwadzieścia drużyn Premier League z tytułu reklam na koszulkach zarabia łącznie 128 mln euro. Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej Wielkiej Brytanii angielskie kluby odnotowały spory wzrost przychodów z tego tytułu. W poprzednim roku suma wpływów z reklam na koszulkach wynosiła 83 mln euro.

Na zdjęciu koszulka Manchesteru United.

2. Niemcy - 118 mln euro

Niemcy stracili pozycję lidera z zeszłego roku. Co prawda drużyny Bundesligi zarabiają więcej niż rok temu (108,5 mln), ale w Anglii dzięki nowym umowom sponsorskim Manchester United i Liverpoolu (oba kontrakty warte są po 23,8 mln euro za sezon) dynamika wzrostu w Anglii okazała się większa.

Na zdjęciu koszulka Schalke 04

3. Włochy - 65,9 mln euro

Serie A to jedyna liga w czołówce, która odnotowała spadek przychodów z tytułu reklamy na koszulkach. W ubiegłym roku włoskie kluby zarabiały 74 mln euro. Regres spowodowany jest kryzys ekonomicznym. Dwa znane kluby, mające wielu kibiców - Lazio i Fiorentina (na zdjęciu) - w ogóle nie znalazły sponsora na koszulki.

4. Francja - 58,8 mln euro

Czwarte miejsce Francji jest swoistego rodzaju niespodzianką. Jeśli chodzi o potencjał sportowy znacznie ustępuje ona hiszpańskiej Primera Division. Marketingowo jest jednak przed nią.

5. Hiszpania - 57,5 mln euro

Niska pozycja Hiszpanii w tym rankingu spowodowana jest dwoma przyczynami. Po pierwsze znana i lubiana na całym globie Barcelona w ogóle nie miała do tej pory reklamy na koszulkach. Za napis UNICEF (Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci) na piersiach piłkarzy klub płaci 1,5 mln tej agendzie ONZ. Po drugie wiele mniejszych klubów w ekstraklasie nie ma znaczących sponsorów. Na wynik całej ligi pracuje głównie Real Madryt, który dostaje za reklamę na koszulkach ok. 20 mln euro.

6. Holandia - 42 mln euro

Raport Sport+Martk na szóstym miejscu umieszcza Holandię. Brakuje w zestawieniu klubów z Rosji, prawdopodobnie z powodu braku pewnych danych.

Na zdjęciu piłkarze PSV Eindhoven.

A Polska?

W Polsce najbardziej lukratywny kontrakt na reklamę na koszulce podpisał Lech Poznań - 4 mln zł. Piłkarze innych klubów noszą na piersiach loga firm należących do właścicieli klubów (tak jest w Legii, Wiśle Kraków, GKS Bełchatów czy Zagłębiu Lubin).

Copyright © Agora SA