Mundial 2010. Afera sukienkowa. Gwiazda telewizji ITV wyrzucona z pracy w aurze skandalu

Popularny telewizyjny ekspert piłkarski Robbie Earle został we wtorek zwolniony z brytyjskiej stacji ITV w trybie natychmiastowym i w atmosferze skandalu.... Okazało się, że to on oddał 36 biletów dziewczynom użytym w marketingowej pułapce browaru Bavaria podczas meczu Holandia - Dania.
Zobacz kampanię Bavarii na Z Czuba.tv »

To kolejny skandal wokół transmitującej mundial w Wlk. Brytanii telewizji ITV. W sobotę widzowie jednego z jej kanałów podczas meczu Anglia - USA zamiast gola dla Anglii zobaczyli reklamy.

36 kobiet w pomarańczowych sukienkach

- Ochroniarze i policja usunęli nas siłą z trybun stadionu w Johannesburgu podczas meczu Holandia - Dania - opowiadała południowoafrykańskiej gazecie "Star" jedna z 36 kobiet w pomarańczowych sukienkach.

Kibicki Holandii miały na sobie kuse sukienki w kolorze Oranje z dyskretną metką piwa Bavaria. Browar ten pomarańczowym, narodowym kolorem reklamuje się w Holandii z okazji mundialu.

Tymczasem oficjalnym sponsorem mistrzostw świata jest Budweiser, należący do belgijsko-amerykańskiego browaru Anheuser-Busch.

Według gazety "Star" fanki wyszły z trybun dopiero po interwencji stadionowych stewardów, lub funkcjonariuszy Biura Ochrony Marek Sponsorów FIFA (FIFA's Brand Protection). Potem przez kilkanaście godzin policja wyjaśniała, jak znalazły się na stadionie i skąd maja sukienki z logo rywala Budweisera. Gazeta napisała, że sukienki były dołączane do cztero- i sześciopaków sprzedawanych w Holandii. Tak właśnie zeznały młode kobiety. Według "Star" wszystkie były Holenderkami. Na zdjęciach z meczu widać je w otoczeniu mężczyzn popijających Budweisera.

Krytyka drastycznej akcji FIFA

Część komentatorów uznała, że tak drastyczna akcja FIFA - zatrzymanie ponad 30 kobiet - w obronie interesów sponsorów jest skandalem, a co najmniej nadgorliwością lub przesadą. A zwłaszcza są nimi wyprowadzenie ich z trybun w drugiej połowie meczu przez około 40 stewardów, mimo posiadania przez nie ważnych biletów, oraz wielogodzinne przetrzymanie plus groźby o karze pół roku więzienia.

- Dziewczyny płakały - opowiadała jedna z nich, Barbara Kastein.

Jednak nowe światło na sprawę rzuciło dochodzenie FIFA i brytyjskiej telewizji ITV. Okazało się bowiem szybko, że dziewczyny siedziały na miejscach przeznaczonych dla tej właśnie telewizji. FIFA zażądała od stacji wyjaśnień. Okazało się, że telewizja przekazała bilety swojemu komentatorowi Robbie Earlowi, byłemu piłkarzowi Wimbledonu i reprezentantowi Jamajki na mundialu w 1998 roku - dla jego rodziny i przyjaciół. Earl jest ekspertem w studio ITV podczas meczów mundialu.

Okazało się również, że wszystkie dziewczyny są obywatelkami RPA, wszystkie zostały wynajęte przez holenderski browar Bavaria - za pośrednictwem południowoafrykańskiej agencji promocyjnej. Wybrano je specjalnie tak, aby wyglądały jak grupa Holenderek - niemal wszystkie były bardzo wysokimi blondynkami.

FIFA zaprzeczyła również, aby dziewczyny zostały usunięte ze stadionu przed końcem meczu i podała, że policja nie aresztowała żadnej z nich.

- To ładne sukienki. Bardzo modne. Moim zdaniem ludzie mogą się ubierać w co tylko chcą - stwierdził rzecznik Bavarii Peer Swinkels.

Cztery lata temu podczas mundialu w Niemczech głośny był incydent, gdy stewardzi na stadionie kazali podczas meczu kibicowi zdjąć skórzane spodnie z logo browaru Bavaria.



BBC może zagłuszyć wuwuzele, w internecie królują dewuwuzelatory »