Montezemolo: Formuła 1 wyjdzie z kryzysu

Po tygodniach pełnych konfliktów napięcie między Montezemolo i Ecclestone nieco zmalało. Na ostatnim spotkaniu uścisnęli się nawet przed kamerami na znak, że zawarli już pakt pokoju.

Porozumienie to jest bardzo ważne dla dalszych losów Formuły 1. Montezemolo przedstawia bowiem złoty środek, który pozwoli F1 pokonać trudny czas: stabilność zasad, powaga w momencie kryzysu, widowiskowość, równowaga wydatków i zysków.

Napięcia z Ecclestonem to już przeszłość?

Poznałem Berniego w 1973: on był już stary, ja natomiast byłem jeszcze chłopcem... A tak na serio to jestem zadowolony z naszego ostatniego spotkania. Dla dobra tego sportu ważna jest równowaga i porozumienie między wszystkimi jego częściami składowymi. Zespoły muszą mieć wsparcie ze strony Ecclestone'a. Do tego przydałaby się jeszcze jakaś neutralna władza sportowa i byłby trójkąt idealny.

Jaka jest sytuacja ogólna w czasie obecnego kryzysu?

Ważne jest, aby zespoły miały te same cele. Dla nas konstruktorów Formuła 1 to życie i dlatego nazwaliśmy nasz nowy bolid F60, aby podkreślić nasze zaangażowanie w mistrzostwa.

Nie brakuje jednak problemów.

Na przyszłą siłę i sukces Formuły 1 powinny się złożyć 4 cechy. Stabilność: nie możemy zmieniać zasad co 6 miesięcy czy nawet co rok. Powaga: nie można udawać, że nic się nie dzieje w momencie takiego kryzysu ekonomicznego, jaki teraz przeżywamy. Widowiskowość: myślę, że nowe zasady się do tego przyczynią. Równowaga: musimy znaleźć równowagę między wydatkami a zyskami.

To dlatego FOTA żąda coraz więcej pieniędzy?

Zaczęliśmy już wprowadzać zasady, które pozwolą drużynom oszczędzać. Teraz możemy zacząć myśleć o zyskach. F1 musi myśleć racjonalnie. Zarówno w przypadku naszego sportu jak piłki nożnej ważna jest oszczędność.

Na szczęście nie będzie standaryzacji silników.

Tak, udało nam się dojść do porozumienia. Przyszłość Formuły 1 jest ważna dla każdego, kto w nią inwestuje. Udało nam się obniżyć koszty poprzez mniejszą ilość testów, bez szkody dla rozwoju technologii i zawodów.

Według Pana poza Hondą ktoś jeszcze odejdzie z F1?

Z pewnością nie.

Ecclestone powiedział, że Massa pokazał w tym roku swą wielkość.

I ma rację. Naprawdę nie jest łatwo przegrać Mistrzostwa z taką dumą i zareagować w taki sposób.

Jak ocenia Pan nowy F60?

Brzydki i mały Nie ma znaczenia jaki. To będzie sezon pełen niespodzianek i nowości. Np. systemKERS, który jak wiadomo nam się nie podoba, ale nie jako pomysł, lecz z powodu obecnej sytuacji ekonomicznej - nie widzę możliwości zastosowania go w produkcji.

Słyszałeś o odejściu Rona Dennisa

Nie wierzę w to. Ron odgrywał przez lata zbyt ważna rolę w swojej drużynie. Zmieni się może jego funkcja w McLarenie, ale z pewnością będzie z nim zawsze związany.

Hamilton: Nowy bolid? Więcej przycisków do zabawy? 

Articles reprinted in this issue in collaboration with La Gazzetta dello Sport/www.gazzetta.it are copyrighted 2008 by The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. All rights reserved. Artykuły opracowane we współpracy z La Gazzetta dello Sport/ www.gazzetta.it Wydawca The RCS Quotidiani S.p.A. Companies, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.