Bogata Bundesliga w natarciu

Angielska Premier League, włoska Serie A, niemiecka Bundesliga, hiszpańska La Liga i francuska Ligue 1 - tak wygląda ranking najbogatszych piłkarskich lig Europy według raportu badającej biznesowe zależności włoskiej firmy StageUp. Ale po zakończeniu sezonu Bundesliga może być już na drugim miejscu.

Autorzy raportu wzięli pod uwagę przychody z umów sponsorskich, sprzedaży praw telewizyjnych, biletów i pamiątek oraz reklam, ale także nagród z UEFA, które kluby dostają za osiągnięcia w europejskich pucharach. Okazało się, że według szacunków StageUp, Premier League wygeneruje w najbliższym sezonie aż 2,4 mld euro. Serie A jest na drugiej pozycji z przewidywanym wynikiem 1,43 mld.

Ale fenomenem jest Bundesliga, którą umieszczono na trzecim miejscu z bogactwem szacowanym na 1,42 mld. Jeśli niemieckie kluby będą odnosić sukcesy w Lidze Mistrzów i Pucharze UEFA, to Bundesliga wyprzedzi Serie A. Zadecydują nagrody ze strony UEFA.

Dobra kondycja finansowa Bundesligi bierze się m.in. z zastopowaniem wzrostu płac piłkarzy (czego np. nie udało się zrobić w Premier League), ale przede wszystkim ze znakomitych obiektów. Nowoczesne, pojemne i bezpieczne stadiony przyciągają na mecze Bundesligi największą przeciętną publiczność w całej Europie - sięga ona 40 tys. kibiców na jedno spotkanie. Na dodatek w Niemczech dobrze rozwinął się system, w którym firmy płacą klubom za obecność w nazwie stadionu (np. Allianz Arena w Monachium).

- Włochy powinny bardziej zainwestować w stadiony, jeśli chcą być bogatszą ligą - informuje raport StageUp. Przeciętna liczba kibiców na meczu Serie A jest dwa razy niższa niż w Niemczech. Obok pustych i podniszczonych stadionów problemem Serie A są także ciągłe spory o nowe umowy telewizyjne.

Dopiero na czwartym miejscu jest hiszpańska La Liga, którą pod względem poziomu sportowego stawia się obok, albo tuż za Premier League. Powodem niskiej pozycji w tym zestawieniu są wielkie różnice pomiędzy klubami wielkimi (Real Madryt, Barcelona) i małymi, co ma odbicie w umowach telewizyjnych. Tylko dwa wymienione kluby warunki sprzedaży praw telewizyjnych mogą negocjować indywidualnie.

Piłka nożna: Cashback 55 PLN od BetClick.com - poleca Mateusz Borek ? - reklama

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.