Najlepsi rajdowcy świata przyjadą do Mikołajek

Po dwóch latach starań FIA dała Polsce prawo zorganizowania eliminacji mistrzostw świata. Sebastien Loeb, Mikko Hirvonen i inni będą się ścigać po szutrach wokół Mikołajek 26-29 czerwca 2009
W Mikołajkach zostanie zbudowany specjalny tor z kilkutysięcznymi trybunami dla superoesu, czyli wyścigu parami najlepszych dzień przed pierwszym odcinkiem specjalnym.

W ostatnich dwóch sezonach Polska była oficjalnym kandydatem do organizacji jednego z rajdów o mistrzostwo świata.

W 2006 roku Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) oficjalnie przyznała Rajdowi Polski status kandydata do organizacji mistrzostw świata - wspólnie z Rajdem Cypru. Polacy od początku 2007 roku zaczęli więc lobbować w środowisku, aby stać się kandydatem nr 1. W końcu marca, podczas Rajdu Portugalii - kiedy okazało się, że rajdu w RPA nie da się zorganizować - w Algarve polscy działacze zrobili prezentację podobną do tej w Cardiff, kiedy Polska otrzymała prawo do piłkarskiego Euro 2012. Przyszli dziennikarze z całorocznymi akredytacjami, czyli wyższa szarża, menedżerowie zespołów fabrycznych, zarządzający FIA. Przedłużający się odcinek testowy spowodował, że nie było kierowców. Ale kilka sław się pokazało - choćby fińscy byli mistrzowie Ari Vatanen i Markku Allen.

Jednak wówczas nie udało się wcisnąć imprezy do kalendarza na 2008 rok. Polska otrzymała obietnicę, że znajdzie się w kalendarzu na 2009 rok. W piątek, podczas ustalania kalendarza na 2009 rok przez Światową Radę Sportów Samochodowych, oficjalnie zatwierdzono tamtą decyzję.

Rajd Polski miał sporo argumentów

To jedna z najstarszych imprez w tej dyscyplinie sportu na świecie. Jego pierwszą edycję zorganizowano w roku 1921 na trasie Warszawa - Białowieża - Warszawa. W międzywojniu rozegrano dwanaście rajdów, który wznowiono w sezonie 1947. Od roku 1960 rozpoczęła się nowa era w historii Rajdu Polski, który został eliminacją mistrzostw Europy. W 1973 roku, na inaugurację mistrzostw świata rajd włączono jednorazowo do kalendarza nowopowstałego serialu.

Rajd Polski organizowano w różnych regionach kraju: w Krakowie, Wrocławiu i Kłodzku. Od roku 2005 bazą rajdu są Mikołajki, a asfaltowe trasy odcinków specjalnych zostały zastąpione przez widowiskowe szutry wśród mazurskich lasów i jezior. W przyszłym roku Rajd Polski zostanie rozegrany w dniach 6-8 czerwca i podobnie jak w latach ubiegłych będzie stanowił jedną z rund mistrzostw starego kontynentu oraz mistrzostw Polski.

Rajd warmińsko-mazurski jest przyjacielski. Szuter nie obija podwozia samochodu za 200 tys. euro kamieniami wielkości pięści, jak to się dzieje na Cyprze. Jest tani - bo w sercu Europy. Jest kompaktowy - odcinki toczą się w okolicach Mikołajek. Tam jest sztab rajdu, bo tam jest hotel Gołębiewski - zakwaterowanie dla wszystkich uczestników. Tam jest parc ferme (miejsce, w którym zostawia się na noc samochody, by nie można było nic w nich zmienić). Na start do kolejnego etapu imprezy kierowcy mogą przejść na piechotę. I jest krótki, co chwalą sobie kierowcy i menedżerowie zespołów fabrycznych - przy wydłużeniu do trzech dni (co jest wymogiem imprezy mistrzostw świata) będzie miał około 1000 km.

Na trasie Rajdu Polski ustawiają się dziesiątki tysięcy kibiców. - Z dobrego punktu obserwacyjnego mogą zobaczyć nawet dwukilometrowy przejazd. To się nie zdarza w innych rajdach szutrowych, gdzie walka toczy się w górach albo w lesie - mówi Michał Sołowow, kierowca i jeden z najbogatszych ludzi w Polsce. - Tymczasem w Rajdzie Turcji, niedaleko 15-milionowego Stambułu, kibiców wcale nie było widać.

Wada Rajdu Polski - średnie prędkości wciąż są wyższe niż w innych rajdach, bo odcinki rajdu są łatwe technicznie. Im większa prędkość, tym większe ryzyko niebezpiecznego wypadku (np. w zeszłym roku w Rajdzie Szwecji średnia prędkość wynosiła 105 km/godz., w Rajdzie Polski - 118).

- To lekko przeraża kierowców - przyznaje rajdowiec Krzysztof Hołowczyc.

- Będziemy starać się obniżyć prędkość średnią i maksymalną. Teraz wynosi ona sto kilkadziesiąt km/godz. - mówi Grzegorz Gac, dyrektor techniczny tegorocznego rajdu.

Kalendarze rajdowych MŚ

Sezon 2009:
1-3 luty - Rajd Irlandii
15-17 luty - Rajd Norwegii
15-17 marca - Rajd Cypru
5-7 kwietnia - Rajd Portugalii
26-28 kwietnia - Rajd Argentyny
24-26 maja - Rajd Włoch
14-16 czerwca - Rajd Grecji
28-30 czerwca - Rajd Polski
2-4 sierpnia - Rajd Finlandii
6-8 września - Rajd Australii
4-6 października - Rajd Hiszpanii
25-27 października - Rajd Anglii

Sezon 2010:
24-26 styczeń - Rajd Monte Carlo
14-16 luty - Rajd Szwecji
7-9 marca - Rajd Meksyku
11-13 kwietnia - Rajd Jordanii
25-27 kwietnia - Rajd Turcji
16-18 maja - Rajd Nowej Zelandii
20-22 czerwca - Rajd Indonezji
18-20 lipca - Rajd Rosji
8-10 sierpnia - Rajd Bułgarii
22-24 sierpnia - Rajd Niemiec
12-14 września - Rajd Japonii
10-12 października - Rajd Francji