Tor Circuit de Catalunya

Circuit de Catalunya, tor w Barcelonie, jest niezwykle trudny. Choć bardzo często organizowane są na nim testy, stawia kierowcom i bolidom wielkie wymagania, dzięki czemu Grand Prix Hiszpanii dostarcza widzom niezwykłych emocji.

Oficjalna strona toru Circuit de Catalunya (wersja angielska)

W Hiszpanii tradycje wyścigów samochodowych sięgają 1908 roku. Pierwszy wyścig odbył się w Katalonii na utworzonym z publicznych dróg torze o długości 27 km. Do 1951 roku, kiedy miał miejsce pierwszy zaliczany do mistrzostw świata wyścig GP Hiszpanii, ścigano się na pięciu innych torach. Później kończący sezon wyścig GP Hiszpanii trzykrotnie jeszcze zmieniał lokalizację zanim w 1991 roku Formuła 1 powróciła do Katalonii. W inauguracyjnym wyścigu zwyciężył, dość szczęśliwie - dzięki defektom prowadzących bolidów McLarena, Brytyjczyk Nigel Mansell.

Tor Circuit de Catalunya od początku był projektowany z myślą o wyścigach Formuły 1, dzięki czemu udało się stworzyć trasę sprzyjającą wyprzedzaniu i widowiskowej jeździe. Tor jest jednym z najważniejszych miejsc do testów, co jednak ma poważną wadę - zespoły i kierowcy znają go na wylot. Kilka lat temu tor został jednak nieco przebudowany. Zaostrzony został między innymi znajdujący się na końcu drugiej pod względem długości prostej zakręt La Caixa.

Tor jest niezwykle trudny technicznie. Wyboista nawierzchnia sprawia, że opony są narażone na większe obciążenia., a duża liczba szybkich zakrętów wymaga od kierowców dużej wytrzymałości. Po tragedii na Imoli w 1994 roku zlikwidowano jeden z szybkich zakrętów co przedłużyło znacznie prostą startową zwiększając jednocześnie szanse na wyprzedzanie. Do tego dochodzi jeszcze silny wiatr, który nawiewa piasek na tor. Wielkie znaczenie na tym torze ma odpowiednie dobranie ustawień aerodynamiki.

INFORMACJE OGÓLNE:

Nazwa: Circuit de Catalunya

Położenie: Barcelona, Hiszpania

Data utworzenia: 1991

Pierwsze GP: 1991

Dane techniczne:

Długość toru: 4,627 km

Ilość okrążeń: 66

Dystans: 305,256 km

Rekord okrążenia: Felipe Massa (Ferrari/2007) - 1:22.680. Rekord ustanowiony po przebudowie toru. Wcześniejszy najlepszy wynik należał go Giancarlo Fisichelli (Renault/2005) - 1:15.641

Zwycięzcy z ostatnich lat:

2008 - Kimi Raikonen - Ferrari

2007 - F. Massa - Ferrari

2006 - F. Alonso - Renault

2005 - K. Raikkonen - McLaren

2004 - M. Schumacher - Ferrari

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.