Śląsk dopiero 11. w rankingu biznesowym ekstraklasy i przedostatni pod względem wartości mediowej

Zagłębie Lubin jest ósme, a Śląsk Wrocław dopiero 11. w rankingu biznesowym za 2015 rok. Wrocławianie mają problem ze sponsorami i pod względem wartości mediowej zajmują dopiero przedostanie miejsce

Znajdź nas na Facebook'u | Ćwierkamy też na Twitterze

To już kolejne edycja raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu". Wczoraj firma EY (wcześniej Ernst&Young) wspólnie z Lotto Ekstraklasą SA opublikowała zestawienie biznesowe polskich drużyn piłkarskich z ekstraklasy. Raport obejmuje dane za cały 2015 rok. Zestawienie przygotowano w oparciu o trzy różne kategorie: finansową, marketingowo-medialną oraz efektywności sportowej.

W rankingu ogólnym na pierwszym miejscu znajduje się Legia Warszawa. Kolejne miejsca na podium przypadły Lechowi Poznań i Lechii Gdańsk. Co ciekawe, na czwartej pozycji uplasowała się Jagiellonia Białystok, a na piątej Wisła Kraków. Przypomnijmy, że oba zespoły sezon 2015/2016 zakończyły w grupie spadkowej. Zagłębie i Śląsk w zestawieniu za 2015 rok zajęły odpowiednio ósme i 11. miejsce.

Z zestawienia przygotowanego przez firmę EY wynika, że Śląsk oraz Zagłębie mają większe lub mniejsze problemy. Zagłębie w porównaniu z 2014 rokiem zanotowało ponad 11-procentowy spadek przychodów. Za 2015 rok "Miedziowi" wypracowali 29,1 mln zł (piąty wynik w lidze). Szefowie lubińskiego klubu wraz ze spadkiem przychodów obniżyli jednak koszty operacyjnie o 12 proc., a wynagrodzenia zawodników w Zagłębiu spadły o 8,7 proc.

A w porównaniu z 2013 rokiem wydatki na pensje i premie piłkarzy spadły aż o 35 proc.! Wynagrodzenie dla zawodników w 2015 roku wyniosło 9,4 mln zł (dziewiąte miejsce). Co ciekawe, jeden zdobyty punkt kosztował "Miedziowych" 125 tys. zł.

CZYTAJ TEŻ: Najbardziej kuriozalny transfer w polskiej lidze? Znamy kulisy negocjacji Śląska Wrocław z węgierskim napastnikiem Bence Mervo

Oczywiście warto podkreślić, że duży wpływ na spadek przychodów Zagłębia miał fakt, że w sezonie 2014/2015 lubiński klub po degradacji grał w I lidze.

W przypadku Śląska przychody w 2015 roku wzrosły o 15 proc., dając 22,4 mln zł (dziewiąty wynik w tabeli). Mimo wzrostu w klubie z Oporowskiej też przycięto koszty operacyjne (spadek o 8,2 proc.) i pensje dla zawodników (spadek o 6,5 proc.).

Ale i tak wysokość wynagrodzeń wypłacanych zawodnikom wrocławskiej drużyny za 2015 rok wyniosła nieco ponad 11 mln zł. To piąty wynik w całej lidze. Najwięcej - 31 mln zł płaciła Legia. Z kolei jeden punkt zdobyty przez Śląsk oszacowano na 181 tys. zł. Rekordzistą jest Lechia. Jeden punkt gdańskiej drużyny wyceniono aż na 342 tys. zł.

Do niechlubnych rekordów wrocławian w 2015 roku niewątpliwie należą najniższe w całej ekstraklasie pieniądze za sponsoring i reklamy. Śląsk w poprzednim roku zainkasował z tych źródeł tylko 1,7 mln zł. To spadek aż o 81 proc. w porównaniu z poprzednim raportem.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja Zagłębia. Lubinianie w 2015 roku w ten sposób zarobili aż 24 mln zł (najwięcej w lidze).

Ciekawie prezentuje się również zestawienie wartości mediowej za 2015 rok. Zagłębie uplasowało się w rankingu na 11. miejscu. Wartość reklamową "Miedziowych" oszacowano na prawie 16,5 mln zł.

Dopiero przedostatnie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Śląsk. Wrocławski klub wyceniono na 10,9 mln zł. Gorzej w zestawieniu wypada tylko Górnik Łęczna (9,5 mln zł). Przypomnijmy, że Śląsk bez sponsora na koszulkach gra od początku 2015 roku. Ostatnia umowa obowiązywała do końca 2014 roku. Sponsorem była wówczas firma Tauron.

"W Śląsku wyraźnie widać efekty polityki oszczędnościowej, a klub po raz drugi z rzędu osiągnął w 2015 roku zysk netto. (...) Kasę klubu zasiliła także dotacja z miast oraz wpływy ze sprzedaży zawodników. Dzięki temu wrocławianie osiągnęli dodatni wynik finansowy drugi rok z rzędu" - piszą autorzy raportu.

Kolejność w ogólnym rankingu biznesowym z uwzględnieniem finansów, mediów i marketingu oraz efektywności sportowej:

Tabela

1. Legia

2. Lech

3. Lechia

4. Jagiellonia

5. Wisła

6. Cracovia

7. Pogoń

8. Zagłębie

9. Ruch

10. Górnik Z.

11. Śląsk

12. Piast

13. Podbeskidzie

14. Korona

15. Termalica

16. Górnik Ł.

Więcej o:
Copyright © Agora SA