Rywal Włókniarza. Lokomotiv Daugavpils: lider z Łotwy, który z własnego toru uczynił twierdzę

Niedzielny rywal Włókniarza Częstochowa, zespół Lokomotivu Daugavpils, startuje w Polsce od 2005 roku. Największy atut Łotyszy stanowi specyficzny tor, na którym trudno jest urwać gospodarzom jakiekolwiek punkty. Dzięki temu Lokomotiv drugi sezon z rzędu puka do ekstraligi.
Przygoda drużyny z Dyneburga z polską ligą rozpoczęła się w 2005 roku. Rok wcześniej, po raz pierwszy w rozgrywkach najniższej klasy uczestniczył zespół spoza granic Polski - SKA Lwów. Szybko śladem Ukraińców poszły inne drużyny, w tym właśnie żużlowcy z Łotwy. Zespół Lokomotivu startował wówczas pod nazwą Speedway Center Daugavpils i w debiutanckim sezonie zajął wysoką trzecią lokatę.

Zaledwie trzy sezony trwał marsz Łotyszy po awans na zaplecze ekstraligi. W międzyczasie w klubie doszło do wewnętrznego rozłamu. Na początku 2007 roku zdecydowano, że drużyna ligowa startować będzie pod nazwą Lokomotiv Daugavpils, zaś komórka zwana Speedway Center skupi się wyłącznie na organizacji turnieju Grand Prix. Nie była to jedyna ważna zmiana. Wcześniej zespół, po pierwszym sezonie startów w Polsce, wycofał się z rozgrywek ligi rosyjskiej i skupił wyłącznie na rywalizacji w naszej lidze.

Decyzje te przyniosły wymierne korzyści. Lokomotiv już w drugim sezonie jazdy na zapleczu I ligi uzyskał prawo startów w barażach o awans, jednak działacze klubu zdecydowali o nieprzystąpieniu do rywalizacji ze względu na możliwości finansowe oraz niemożność spełnienia regulaminowych kryteriów ekstraligi.

Zespół Lokomotivu dość szybko został jedynym z zagranicy, który udźwignął organizacyjny oraz sportowy trud rywalizacji w Polsce. Efektem tego stało się ubiegłoroczne zwycięstwo w Nice Polskiej Lidze Żużlowej. Mimo sportowego triumfu Lokomotiv nie został dopuszczony do startów w Speedway Ekstralidze i w sezonie 2016 po raz kolejny walczy o prawo startu wśród najlepszych drużyn w Polsce, choć w przypadku Lokomotivu wszystko rozstrzygnie się przy zielonym stoliku.

Działacze z Dyneburga nie przejmują się jednak trudnościami i walczą w I lidze również w bieżącym sezonie. Po sześciu rozegranych spotkaniach nie mają na koncie żadnej porażki, zaś ich tor jest niezdobytą twierdzą.

Lokomotiv po raz ostatni przegrał u siebie niemal dwa lata temu, 8 czerwca 2014 roku (42:48 z GKM Grudziądz). Od tamtej pory, na własnym torze Łotysze nie stracili nawet punktu!

Statystyki drużyny rywalizującej w rozgrywkach ligowych na terenie ZSRR od 1964 roku na własnym terenie są imponujące. Łotysze od 2005 roku rozegrali na swoim torze 94 spotkania, z których wygrali aż 76 (czyli ponad 80%!), a 4 zremisowali. Jak zatem łatwo policzyć, gorycz porażki żużlowcy z Dyneburga przełknąć musieli zaledwie 14 razy, z czego aż trzy w finałowej rundzie sezonu 2012.

Co ciekawe, tylko siedem zespołów znalazło sposób na pokonanie zawodników Nikołaja Kokina. Aż czterokrotnie sztuka ta udała się gdańszczanom (2008, 2010 i dwa razy w sezonie 2013), trzykrotnie natomiast żużlowcom z Gniezna (2005, 2010, 2012) oraz Grudziądza (2011, 2012, 2014). W 94 rozegranych dotychczas na własnym torze spotkaniach w polskiej lidze Lokomotiv wywalczył 4926 małych punktów, tracąc zaledwie 3290 (stosunek średniej na mecz 52,4:35,0).

Lokomotiv Daugavpils w lidze polskiej:

2005 II liga 3. miejsce
2006 II 3
2007 II 2 (awans po barażach z TŻ Lublin)
2008 I 5
2009 I 2
2010 I 4
2011 I 5
2012 I 4
2013 I 3
2014 I 6
2015 I 1
Lokomotiv na swoim torze (2005-2016)

Mecze: 94

Zwycięstwa: 76

Remisy: 4

Porażki: 14

Małe punkty zdobyte: 4926

Małe punkty stracone: 3290

Sezon po sezonie:



Sezon

Liga

Śr. zdobyte/mecz

Śr. stracone/mecz

Remisy

Porażki

SezonSezon LigaLiga Śr. zdobyte/meczŚr. zdobyte/mecz Śr. stracone/meczŚr. stracone/mecz RemisyRemisy PorażkiPorażki

2005

II

49,8

29,0

0

1

20052005 IIII 49,849,8 29,029,0 00 11

2006

II

55,0

28,1

0

0

20062006 IIII 55,055,0 28,128,1 00 00

2007

II

55,1

29,6

0

0

20072007 IIII 55,155,1 29,629,6 00 00

2008

I

53,9

37,3

0

2

20082008 II 53,953,9 37,337,3 00 22

2009

I

54,5

36,8

0

1

20092009 II 54,554,5 36,836,8 00 11

2010

I

57,6

32,2

1

1

20102010 II 57,657,6 32,232,2 11 11

2011

I

46,4

31,8

0

2

20112011 II 46,446,4 31,831,8 00 22

2012

I

47,6

42,4

0

3

20122012 II 47,647,6 42,442,4 00 33

2013

I

49,0

41,0

2

3

20132013 II 49,049,0 41,041,0 22 33

2014

I

50,4

39,4

1

1

20142014 II 50,450,4 39,439,4 11 11

2015

I

55,1

34,8

0

0

20152015 II 55,155,1 34,834,8 00 00