Jak ustalił Sport.pl przetarg na najbliższe lata (prawdopodobnie pięć sezonów) na pokazywanie zimowego sezonu Pucharu Świata w skokach narciarskich w Polsce wygrała grupa Discovery (Eurosport). Oznacza to, że jedna z najchętniej oglądanych dyscyplin sportu w naszym kraju, tak jak od niemal dekady, będzie pokazywana w płatnych sportowych kanałach tej grupy (Eurosport 1 i 2). Według naszych informacji, Eurosport niebawem powinien potwierdzić te doniesienia.
Co z anteną ogólnodostępną?
Ponieważ w Polsce od 2015 roku obowiązuje ustawa dotycząca ważnych wydarzeń sportowych, które muszą być pokazywane w otwartej telewizji - a główne konkursy skoków narciarskich się do nich zaliczają - jasne jest, że Eurosport nie będzie mógł pokazywać konkursów sam. Do tej pory sublicencja na zawody udzielana była Telewizji Polskiej, która pokazywała je w TVP 1, a dzięki ostatniej umowie, również w internecie, oraz w skrótach w programach informacyjnych TVP Info.
Według naszych ustaleń podobne rozmowy na zakup sublicencji toczą się także w tym roku, ale nie ma jeszcze ich rozstrzygnięcia. Zachowania statusu quo z poprzednich lat chciałyby władze PZN-u, które z ekspozycji na antenie TVP1 i milionów przez odbiornikami, są bardzo zadowolone i jak usłyszeliśmy chciałby tego samego przy kolejnym kontrakcie. Gdyby zaś TVP nie uzyskało sublicencji, to PZN mógłby mieć duże pretensje do Discovery, które wynikają z zapisów umownych.
Ponieważ grupa Discovery dysponuje w Polsce kilkoma otwartymi kanałami (m.in TVN, TVN7, TTV, Metro) nie musi na siłę praw do skoków sprzedawać TVP. Na razie trudno oceniać jak sprawa się zakończy i czy ma wymiar tylko biznesowy, czy też polityczny, ale jak usłyszeliśmy z kręgów publicznego nadawcy rozmowy trwają i raczej nie zakończą się we wrześniu.
Nowy sezon Pucharu Świata rozpocznie się 20 listopada zawodami w Rosji (Niżny Tagił). Prawdopodobnie, tak jak do tej pory, kwalifikacje do zawodów będzie pokazywał tylko Eurosport, a same konkursy będą dostępne w ogólnodostępnej tv.
Co z igrzyskami?
Bardzo ważną kwestią dla kibiców jest także inna duża rozgrywka między Discovery i TVP, a chodzi o kolejne igrzyska olimpijskie. Na ten moment pełne prawa do ZIO w Pekinie i IO w Paryżu ma Eurosport, a TVP od dawna walczy o sublicencje. Początkowo jednak cena podyktowana przez Discovery znacznie przewyższała możliwości TVP, ale teraz wydaje się, że w tej kwestii sprawa jest bliżej porozumienia, ale dalej go nie ma.