Regeneracja - ważny element planu treningowego

Naucz się zarządzać regeneracją. W każdym planie treningowym powinna być zachowana równowaga. Wielu amatorów o tym zapomina. Nie bój się odpoczywać.

Trenując po konkretny dystans, należy dostarczać organizmowi nowych bodźców. To ważne, aby móc się poprawiać. Jednak to tylko połowa przepisu na sukces. Odpowiednia regeneracja, ułatwia realizację ciężkich jednostek treningowych. Jeśli jesteśmy wstanie wpleść mocne akcenty częściej i odpowiednio po nich wypocząć, to organizm adoptuje się do wyższego poziomu wysiłku.

Mocne akcenty treningowe wiążą się z uszkodzeniem tkanek, wyczerpaniem, utratą wody i ubytkiem glikogenu. Na pełną regenerację organizm potrzebuje nawet kilku dni. Dlatego ważna jest też regeneracja, po każdej  konkretnej jednostce!

Oprócz zmęczenia fizycznego, warto pamiętać, że odpocząć musi również nasza głowa. W okresie przygotowawczym, np. pod maraton, normalnym zjawiskiem jest nawarstwiające się zmęczenie. Jednak musisz pamiętać, że 1-2 dni bez treningu w tygodniu nie zepsują twojej formy. Wręcz przeciwnie, mogą wprowadzić sporo świeżości.

Jak wykorzystać dzień regeneracyjny?

  • Wyśpij się, nie nastawiaj budzika. Daj organizmowi spokojnie wypocząć. Jeśli idziesz jutro następnego dnia do pracy, połóż się wcześniej spać. Idealnie byłoby poświęcić na sen 7-8 godzin.
  • Zrelaksuj się, spróbuj jogi. Nie musisz iść na zorganizowane zajęcia, w internecie znajdziesz mnóstwo przykładowych ćwiczeń. Zachowaj jednak ostrożność, nie rób nic na siłę. Każdy z Nas ma inne zakresy ruchu.
  • Skorzystaj z rollera. Jeśli nie masz specjalistycznego sprzętu możesz wykorzystać wałek do ciasta lub szklaną butelkę. Rozmasuj spięte mięśnie.
  • Weź kąpiel solankową, która działa rozluźniająco i łagodząco na napięcia fizyczne. Ponad to, poprawia krążenie krwi.
  • Zadbaj o dietę, nawadniaj organizm. Czas poświęcony na trening możesz wykorzystać na przygotowanie zbilansowanego posiłku. Pamiętaj, Twój posiłek to paliwo dla organizmu, które wykorzystasz na treningu!
  • Wybierz się na basen. Popływaj ok. 30 minut, zrelaksuj się w wodzie. Podczas pływania nie obciążasz stawów. Poza tym w wodzie możesz popracować nad oddechem, wzmocnić mięśnie kręgosłupa czy brzucha.
  • Zaplanuj wizytę w saunie lub jacuzzi, to bardzo dobra opcja odnowy biologicznej. Poprawisz krążenie krwi, rozluźnisz mięśnie.



Czego unikać w wolny dzień?

  • Wolny dzień nie polega na leżeniu do góry brzuchem. Spędzenie całego dnia w łóżku, nie jest dobrym pomysłem. Po takim dniu możesz czuć się osłabiony, a nie wypoczęty.
  • Unikaj alkoholu. Jego nadużycie rozregulowuje poziom nawodnienia organizmu. Alkohol nie ma żadnych wartości odżywczych i jest wysokokaloryczny. Ponad to zaburza sen, a jego nadużycie może powodować skurcze mięśni.
  • Nie objadaj się, wolny dzień nie jest przyzwoleniem na żywność typu fast food. Smażone potrawy i produkty wysoko przetworzone są ciężkostrawne. Poza tym zawierają m.in.: cukier, sól, tłuszcz, konserwanty, polepszacze smaku itd. Nie warto zaśmiecać swojego organizmu w dni regeneracyjne. Szkoda tracić wypracowane nawyki żywieniowe.
  • Jeśli faktycznie chcesz odpocząć, nie planu dodatkowych zajęć fizycznych. Porządki w ogrodzie i długa wycieczka rowerowa może poczekać. Pozwól, żeby mięśnie faktycznie mogły się zregenerować. Może masz zaległa lekturę?




Sprawdź, co najlepiej zadziała u Ciebie.
Nie bój się odpoczywać.
Nie dopuść do przetrenowania organizmu.
Szukaj równowagi.

Copyright © Agora SA