Justyna Mizera, dietetyk i ekspertka PolskaBiega.pl w Radiu Złote Przeboje o modzie na wege i... [POSŁUCHAJ]

Jak powinna wyglądać dieta biegacza? W jaki sposób wegetarianie osiągają świetne wyniki oraz jak się odżywiać na tydzień przed ważnym biegiem np. maratonem. Na te pytania i wiele innych odpowiedziała Justyna Mizera, dietetyk sportowy, która była gościem Damian Bąbola w Radiu Złote Przeboje.

W zakończonym Narodowym Spisie Biegaczy ponad 60 proc. osób odpowiedziało, że bieganie wpłynęło na ich nawyki żywieniowe. - Bieganie i dieta to dwa elementy, które się ze sobą przeplatają. Pozostałe 40 proc. osób prędzej czy później przekona się, że odpowiednia dieta jest niezwykle istotna - uważa Justyna Mizera , sportowy dietetyk i ekspertka serwisu PolskaBiega.pl .

Jak więc powinna wyglądać prawidłowa dieta biegacza ? - Kluczową rolę odgrywają węglowodany . Nie da się biegać bez węglowodanów. Najlepsze w tym wypadku są banany, makarony, kasze, ryż, warzywa, ale nie tylko. Również ziemniaki. Naprawdę nawołuję, żebyśmy jedli ziemniaki - mówi Mizera .

POSŁUCHAJ TEŻ: Mateusz Jasiński, bloger i trener, w Radiu Złote Przeboje

I dodaje: - To jest straszny mit, że ziemniak jest niedobry, bo tuczy. Zawiera węglowodany, które uwalniają się w różnym stopniu w zależności od tego jak będzie wyglądała ich obróbka termiczna. Na pewno trzeba je wyszorować, żeby nie było tam żadnych substancji szkodliwych, a takie występują w naskórku. Gotujemy w skórkach, które możemy nawet zjeść, jeśli były dobrze wyszorowane i są naprawdę smaczne. Poza tym Polacy lubią ziemniaki, a od dłuższego czasu mówi się, że są złe. Absolutnie sprzeciwiam się takiemu myśleniu. Trenując bieganie dobrze sprawdzają się także słodkie ziemniaki tzw. bataty , które również mają bardzo fajny skład. Nie każdemu smakują, ale zachęcam, żeby skosztować.

POSŁUCHAJ TEŻ: Paweł Zembura, ekspert PolskaBiega.pl: Bieganie jako cel, nie jako droga

Inna sprawa, że odpowiednia porcja ziemniaków dostarczy nam sporą dawkę potasu, który jak się okazuje nie znajduje się tylko w bananach oraz witaminę C, żelazo i antyoksydanty. Podsumowując, to bardzo bogaty produkt, a zobaczmy jaki tani.

W dalszej części rozmowy Mizera wytłumaczyła również, jak powinna wyglądać kolacja biegacza, który kończy trening np. około godz. 24, a także odniosła się do coraz popularniejszego wegetarianizmu wśród biegaczy oraz jak należy ułożyć dietę na tydzień przed ważnym startem np. maratonem .