Tortilla de patatas - pyszne węglowodany i białko dla biegaczy

Ziemniaki są często niedoceniane i kojarzą nam się z tradycyjnym schabowym i kapustą. Ale to bardzo pożyteczne źródło węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym - czyli takich, z których energia wydzielana jest powoli, a nie w postaci szybkiego "zastrzyku", który niespożytkowany łatwo może zamienić się w tłuszcz. Jeśli do pokrojonych w plasterki ziemniaków dodamy kilka jajek - dostaniemy pyszną i sycącą tortillę - jedno z najbardziej klasycznych dań kuchni hiszpańskiej.

Torilla de patatas - sprawdzony przepis

Torilla de patatas fot. D.Szymborska

Tortilla de patatas - sprawdzony przepis

W domu nie mam takiej patelni. Sama nie wiem dlaczego. Tutaj była więc, czemu nie zrobić tortilli pataty. Pamiętam, te które robił Scott w Onati - były niejadalne bo nie gotował ziemniaków. Potem Larraitz nauczyła mnie jak najszybciej zrobić to tapas. Świetnie smakowała w Bieszczadach, a teraz w Pirenejach wyszła nie gorzej. Uwaga to jest mega sycące danie, a bardziej przekąska. Jest stosunkowa droga gdy zamawiamy ją w barze, myślę, że z dwóch powodów - długo się ją przygotowuje i jajka tutaj zawsze były drogie, ziemniaki zresztą też.

"Must have"każdej hiszpańskiej kuchni

- dzięki temu ziemniaki gotują się chwilę! fot. D.Szymborska

Składniki (patelnia mała teflonowa):

.         5 jajek (zagrodowe oczywiście - spory wydatek w Hiszpanii),

.         4 duże ziemniaki,

.         ? dużej cebuli,

.         Oliwa, sól i pieprz.

Tortilla de patatas fot. D.Szymborska

Przygotowanie:

Ziemniaki ugotować w łupinkach. Obrać ze skórki, pokroić w kostkę. Cebulę usmażyć na oliwie. Cebulę i ziemniaki przełożyć do garnka, wymieszać starannie. Jajka wbić do garnka. Starannie wymieszać. Osolić. Na patelnie przełożyć cebulę i ziemniaki, zalać wymieszanymi jajkami. Przykryć. I teraz pojawiają się schody, bo trzeba poczekać trochę. Gdy uznamy, że jajka się już ścięły to przykładamy talerz do patelenki i przekładamy tortille. Następnie smażymy ją z drugiej strony. I znów zagadka - wszystko zależy od tego jaka patelnia, jaki palnik. Gdy już jest gotowa przekładamy na talerz. Jeżeli jesteśmy w stanie poczekać to warto bo tortilla de patatas smakuje zdecydowanie lepiej na zimno. Powinniśmy ją ułożyć na bagietce, można przekroić na pół i włożyć jamon do środka. Jest wiele możliwości zarówno podania jak i modyfikowania składników - można dodać paprykę, grzyby, marchewkę.

Jeden mały kawałek wystarcza by zregenerować się i czuć się najedzonym po porządnej przebieżce po Pirenejach.

Tortilla de patatas fot. D.Szymborska

Smacznego biegowego!Hiszpanie sprowadzili ziemniaki do Europy około 1570 roku[5], skąd żeglarze rozprzestrzenili uprawę rośliny na cały świat. Wprawdzie europejscy rolnicy początkowo byli wobec nowej uprawy sceptyczni (wierzono na przykład, że jedzenie bulw ziemniaka wywołuje trąd)

ziemniaki mają więcej witaminy C niż jabłka i dynie, a tyle samo co cukinie? Mają też pięć razy mniej kalorii niż makarony i kasze

Wartości odżywcze w 100 g ziemniaków:

młode - 69 kcal

stare - 84 kcal

białko 2 g/100 g

węglowodany 19 g/ 100 g

tłuszcze 0 g

błonnik 3,1 g/100 g

emniaki są lekkostrawne, a zawarte w nich związki są łatwo przyswajalne. Prawie nie zawierają tłuszczu (ok. 0,1 proc.) i dostarczają mało kalorii (średnio 77 kcal w 100 g). Do tego mają właściwości zasadotwórcze, dzięki czemu równoważą kwasotwórcze oddziaływanie na organizm mięsa, z którym je zwykle podajemy. Ziemniaki obfitują w potas obniżający ciśnienie krwi oraz magnez, który jest budulcem zębów i kości, poprawia przemianę materii, łagodzi stany zmęczenia i stres. Mają też nieco wapnia, żelaza i fosforu. Dostarczają także niemal wszystkich witamin - najwięcej jest w nich witaminy C. Szare bulwy mają nieco witamin A, B1, B2, B3, B6 i To właśnie Hiszpanie sprowadzili ziemniaki do Europy około 1570 roku. Początkowo wierzono, że jedzenie bulw ziemniaka wywołuje trąd. Szybko jednak przekonano się o tym, że to łatwy w obróbce, smaczny i wartościowy produkt, na bazie którego można stworzyć wiele atrakcyjnych dań.

Ziemniaki mają więcej witaminy C niż jabłka i pięć razy mniej kalorii niż makarony i kasze - dlatego dla nas - biegaczy są bardzo cennym elementem codziennej diety. W dodatku są lekkostrawne, prawie nie zawierają tłuszczu, mają właściwości zasadotwórcze, dzięki czemu równoważą kwasotwórcze oddziaływanie mięsa, z którym często je jemy. Kryje się w nich potas i magnez, wapń i fosfor.

TortillaTortilla Fot. Shutterstock Fot. shutterstock

Wartości odżywcze w 100 g ziemniaków: ok. 77 kcal białko 2 g węglowodany 19 g tłuszcze 0 g błonnik 3,1 g

Ziemniaki wzbogacone o jajka i cebulę są nie tylko pysznym posiłkiem, ale dostarczają nam energii i budulca dla mięśni. 

Składniki:

  • 5 jajek
  • 4 duże ziemniaki
  • 1/2 dużej cebuli,
  • oliwa, sól i pieprz.

Tortilla de patatas to danie dosyć czasochłonne, ale warte zachodu. Można przygotować większą tortillę i zjeść ją na dwa razy, albo jako kilka sycących przekąsek. Należy najpierw podgotować ziemniaki w skórce, ostudzić je, obrać i pokroić na plastry, posolić, posypać pieprzem i podsmażyć z cebulką do momentu, gdy staną się miękkie. Później wlewamy na patelnię rozbite i wymieszane jajka i na malutkim ogniu smażymy pod przykryciem aż białko się zetnie konsolidując ziemniaki. Na koniec przerzucamy danie na drugą patelnię (najlepiej większą, posmarowaną cienką warstewką tłuszczu), żeby białko z góry również się ładnie ścięło. Kroimy tortillę jak tort lub tartę i podajemy wycinki koła.

Do tortilli z ziemniaków można dodać warzywa wedle uznania - szpinak i pietruszka wzbogacą ją w żelazo, marchewka w witaminę A. Smacznego!

Dołącz do nas na Facebooku.