Robert Lewandowski w końcu doczekał się akcji, która oprawiona w ramkę, będzie idealną pamiątką z jego pierwszego El Clasico na Camp Nou. Półtorej godziny grał co najwyżej przeciętnie, ale w końcu genialnie podał piętą do Alejandro Balde, popychając Barcelonę i do zwycięstwa, i w stronę mistrzostwa Hiszpanii. Barcelona wygrała 2:1 i ma aż 12 punktów przewagi nad Realem. Popis Lewandowskiego i spółki oglądało w Polsce co najmniej 810 tysięcy widzów.
Średnio 810 tysięcy kibiców oglądało mecz w każdej minucie transmisji. Z tej grupy aż 505 tysięcy widzów wybrało stację Eleven Sports, w której spotkanie komentowali Sebastian Chabiniak oraz Mateusz Święcicki. Pozostałe 305 tys. słuchała komentarza Tomasza Ćwiąkały i Michała Mitruta w stacji Canal +.
Źródłem powyższych liczb jest Nielsen. To badanie oglądalności nie zawiera oglądalności w serwisach online, więc rzeczywista widownia El Clasico była jeszcze wyższa. Tym bardziej że część kibiców, nie oszukujmy się, śledziła także mecz na nielegalnych streamach.
810 tysięcy widzów to kapitalna oglądalność. Kapitalna, ale nie rekordowa. W październiku 2022, gdy Lewandowski debiutował w najsłynniejszym ligowym meczu świata, jego poczynania oglądało milion widzów. Dokładnie: milion i trzy tysiące (z czego aż 688 tysięcy wybrało Eleven). I była to najwyższa średnia oglądalność jednego wydarzenia w historii stacji Eleven, która jest na polskim rynku od 2015 roku.
Biorąc pod uwagę wyniki oglądalności przed transferem Lewandowskiego do Barcelony, można wysunąć wniosek, że kapitan reprezentacji Polski przyciąga kilkadziesiąt tysięcy dodatkowych widzów. W 2017 roku El Clasico w stacji Eleven (wówczas Canal + nie miał wykupionej sublicencji) oglądało 482 tysięcy widzów.
Ale wróćmy do obecnej rzeczywistości. Ponad 800 tysięcy widzów w Polsce to kapitalny wynik, bo w hiszpańskiej telewizji mecz śledziło niemal dwa miliony widzów. A jak to wygląda na świecie?
Od kilku lat można w mediach trafić na "informacje", że starcia Realu z Barcą śledzi nawet pół miliarda widzów. Bzdury o setkach milionów widzów El Clasico powtarzają uchodzące za najbardziej renomowane serwisy - jak BBC, CNN, Forbes czy Wikipedia. Nikt jednak nie sięgnął do badań oglądalności i legenda żyje własnym życiem.
Dziennikarz Sport.pl Michał Kiedrowski od lat zajmuje się tym tematem. I według jego wyliczeń - w przypadku światowej oglądalności - średnia dla El Clasico nie przekracza 15-20 mln widzów. I co istotne: w optymistycznym wariancie. Wszystkie doniesienia o setkach milionów to nieprawda, o czym więcej przeczytacie TUTAJ.