Nad kapsułą pracowali najwybitniejsi specjaliści w dziedzinie inżynierii kosmicznej pod przewodnictwem Arta Thompsona z Sage Cheshire Aerospace Inc. w Kalifornii. Budowa trwała 5 lat.
Dane techniczne kapsuły
Konstrukcja
Projekt kapsuły łączy w sobie cztery główne elementy: kulę ciśnieniową, klatkę, obudowę oraz podstawę ze specjalnymi ochraniaczami.
Kula ciśnieniowa
W kuli o średnicy 1,8 metra znajduje się panel kontroli lotu oraz wszelkie przyrządy. To właśnie tam będzie siedział Baumgartner podczas wznoszenia. Kula wykonana jest z włókna szklanego i żywicy epoksydowej, a drzwi i okna są akrylowe. Ciśnienie wewnątrz kapsuły wynosić będzie około 550 hPa - równe ciśnieniu panującemu na wysokości 4877 metrów nad poziomem morza - aby obniżyć ryzyko wystąpienia choroby dekompresyjnej podczas wznoszenia, bez konieczności nadmuchiwania kombinezonu ciśnieniowego.
Klatka
Klatka otacza kulę ciśnieniową oraz wspiera ogólną konstrukcję kapsuły. Powstała w rezultacie spawania rur wykonanych ze stali chromowo-molibdenowej, wytrzymałego stopu stali często wykorzystywanego w przemyśle sportów motorowych oraz w przemyśle kosmicznym. Rama klatki to miejsce, w którym do kapsuły zamocowany zostanie balon. To ona przeniesie obciążenia sytemu spadochronowego oraz te występujące przy lądowaniu.
Obudowa
Zewnętrzna obudowa, wysoka na 3,4 metra, mająca 2,5 m średnicy w podstawie, otacza kulę ciśnieniową i klatkę. To uszczelniona pianką i pokryta włóknem szklanym powłoka, zapewniająca izolację i ochronę przed temperaturami schodzącymi nawet poniżej minus 57 stopni Celsjusza.
Podstawa i ochraniacze
Podstawa kapsuły o średnicy 2,5 m wykonana jest z grubej na 5 cm warstwowej płyty aluminiowej typu "plaster miodu", która chroni kapsułę przed ostrymi przedmiotami podczas lądowania oraz umożliwia zamocowanie systemu kontroli balonu i baterii. Do podstawy przymocowane są ochraniacze wykonane z wypełnienia papierowego o strukturze plastra miodu pokrytego włóknem szklanym/żywicą epoksydową. Zostały zaprojektowane tak, by absorbować siłę uderzenia dochodzącą nawet do 8 Gs. Aby stworzyć odpowiednie ochraniacze konieczne było przeprowadzenie 150 testów, a przeznaczone są one do jednorazowego użytku i przy każdym kolejnym locie należy montować nowe.
Red Bull Stratos: Rekordy Felixa Baumgartnera
Celem austriackiego spadochroniarza Felixa Baumgartnera jest pobicie czterech rekordów. Baumgartner podejmie próbę wykonania najwyższego lotu załogowego balonem na wysokości 36576 metrów i najwyższego skoku spadochronowego. Spadochroniarz chce również stać się pierwszym człowiekiem, który wykona najdłuższy spadek swobodny - ok. 5 minut i 30 sekund, i jednocześnie podczas spadania osiągnie prędkość dźwięku, czyli ok. 1100 kilometrów na godzinę.
Pokonać niepokonanego Kittingera
Ekipa Red Bull Stratos ma na celu pobicie rekordu ustanowionego przez płk. Josepha Kittingera w ramach historycznego projektu "Excelsior III". Amerykanin 16 sierpnia 1960 pomyślnie wykonał skok z wysokości 31333 metrów. Kittinger tym samym stał się pierwszym człowiekiem, któremu udało się wykonać skok z tak wysoka i osiągnąć najwyższą prędkość swobodnego spadania - 988 km/h - bez użycia dodatkowych środków napędowych. Niepokonany jak dotąd Amerykanin od początku uczestniczy w projekcie Red Bull Stratos jako doradca i mentor 41-letniego Felixa Baumgartnera.
W służbie nauki
Zespół Red Bull Stratos chce przyczynić się do rozwoju medycyny i zrozumienia kwestii przetrwania w przestrzeni kosmicznej. Ekipa projektu podzieli się swoimi wnioskami i odkryciami w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki ze środowiskami naukowymi na całym świecie.
- Będziemy określać nowe standardy dla lotnictwa. Nikt nigdy przedtem nie osiągnął prędkości ponaddźwiękowej, nie będąc w statku powietrznym. Red Bull Stratos testuje nowy sprzęt i opracowuje procedury dotyczące przebywania na tak dużych wysokościach oraz znoszenia wpływu ekstremalnego przyspieszenia. Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa osób pracujących w przestrzeni kosmicznego oraz potencjalnych turystów kosmicznych - informuje Jonathan Clark, dyrektor medyczny Red Bull Stratos, który był chirurgiem załogi podczas sześciu lotów promu kosmicznego.
Felix Baumgartner: Chcemy zrobić coś dla przyszłych pokoleń
Felix Baumgartner ma za sobą rekordowe skoki B.A.S.E. w najbardziej spektakularnych miejscach świata, m.in. z World Financial Center T101 w Tajpej, jednego z najwyższych budynków na świecie. Wykonał też jeden z najniższych skoków B.A.S.E. - z pomnika Chrystusa w Rio de Janeiro. W 2003 roku Baumgartner wykorzystał skrzydła z włókien węglowych do przelotu nad Kanałem La Manche. Do projektu Red Bull Stratos Baumgartner przygotowuje się od 5 lat.
- W tej misji chodzi głównie o działanie pionierskie. Być może kiedyś ludzie będą patrzyli wstecz i będą mówić, że to Felix Baumgartner i ekipa Red Bull Stratos pomogła w stworzeniu skafandra, który dziś noszą w przestrzeni kosmicznej. Chcemy zrobić coś dla przyszłych pokoleń - podkreśla spadochroniarz.
Skok na ekranie
Przebieg skoku Felixa Baumgartnera, który planowany jest na wiosnę tego roku, będzie można obserwować dzięki stacji BBC i National Geographic. Brytyjska telewizja zaraz po pomyślnym skoku wyemituje 90 minutowy film dokumentalny na temat historii projektu Red Bull Stratos.
Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie projektu.