Polska droga na Great Trango Tower

Marcin ''Yeti'' Tomaszewski i Marek ''Regan'' Reganowicz po trwającej 19 dni akcji poprowadzili nową drogę na północno-zachodniej ścianie Great Trango Tower. Nazwali ją ''Bushido''. To jedno z najważniejszych przejść tego roku. Dwa dni zajęła Polakom droga w dół.

Oto relacja Tomaszewskiego i Regana:

19 sierpnia chwilę przed północą zamknęliśmy w całość naszą drogę. W śnieżycy i załamaniu pogody osiągnęliśmy zwieńczenie (płn. -zach.) ściany na grani szczytowej Great Trango Tower. Ze względu na warunki atmosferyczne i gwałtowne załamanie pogody w godzinach nocnych zrezygnowaliśmy z dalszego trawersu w/w granią na oddalony poza głównym spiętrzeniem ściany główny wierzchołek masywu GTT.

Odwrót do ostatniego biwaku okazał się dla nas jednym z największych i najtrudniejszych doświadczeń górskich. W trakcie kilku godzin wszystkie liny zamieniły się w zalodzone sople lodu, również zamki w karabinkach i cały sprzęt został skutecznie unieruchomiony przez lód. W trakcie całonocnych zjazdów walczyliśmy z zmęczeniem, zimnem oraz klinującymi się w szczelinach linami zjazdowymi. Cała akcja rozgrywała się na wysokości powyżej 6000 m n.p.m. Po zjeździe do biwaku w ciągu kolejnych dwóch dni zjechaliśmy pod ścianę do bazy.

Pomimo zmęczenia czujemy wielką radość z osiągniętego celu, wiązał się on z długimi przygotowaniami oraz wielodniową wymagającą wspinaczką na jednej z największych i najtrudniejszych ścian na świecie. Czujemy ogromny respekt przed naturą oraz tego typu urwiskami, które i tym razem poznaliśmy jeszcze lepiej, z innej strony. W trakcie całej akcji górskiej towarzyszyło nam wiele przemyśleń. Spięliśmy je klamrą o nazwie "Bushido", tak też nazwaliśmy naszą drogę. Droga wojownika nie oznacza wcale walki, czasami wprost przeciwnie. Pod ścianą zostaliśmy gorąco przywitani przez Amana i Abida, którzy każdego dnia obserwowali nasze postępy w ścianie.

Informacje o drodze:

Długość: 1960 metrów, 46 wyciągów

Trudności: A4, VII+, VII Big Wall

Czas: 19 dni + 2 dni zjazdów ze ściany, osiągnięcie grani szczytowej 19.08.2013

Nazwa: Bushido

Miejsce: Pakistan, Karakorum, Great Trango Tower, pn.-zach. ściana

bez wejścia na gł. wierzchołek masywu

Serdecznie dziękujemy wszystkim bez których nasza wyprawa nie doszłaby do skutku.