Słowacja inwestuje w infrastrukturę

Kwotę ok. 30 milionów euro przeznaczyła w tym roku na modernizację ośrodków narciarskich Słowacja. Tym sposobem nasi południowi sąsiedzi chcą przyciągnąć narciarzy z Polski.

Polscy fani białego szaleństwa zaczęli mniej przychylnie spoglądać na Słowację zaraz po wprowadzeniu w tym kraju euro. Od tego momentu nasi południowi sąsiedzi stali się zdecydowanie mniej atrakcyjni finansowo dla Polskich turystów. Ceny poszybowały w górę, Polacy znacznie rzadziej decydowali się na wyjazd za południową granicę. W końcu za nieraz nieco większe pieniądze mogli spędzić urlop na stokach Austrii, Włoch czy Francji.

Słowacy szybko zorientowali się, że odpływ turystów a co za tym idzie gotówki może być znaczny. Ratunkiem miały być specjalne ceny ''dla Polaków''. Teraz dochodzi do tego unowocześnienie i uatrakcyjnienie ośrodków narciarskich.

Specjalnie na ten cel przeznaczono prawie 30 mln euro. Co zrobiono za te pieniądze? Oto największe słowackie inwestycje w infrastrukturę:

1. budowa nowej 6-osobowej kolejki krzesełkowej w ośrodku narciarskim  Tatrzańska Łomnica w Wysokich Tatrach. Nowa kolejka posiadać będzie pomarańczową osłonę zatrzaskową tzw. bańkę i podgrzewane siedzenia. Dodatkowo wyposażona będzie w nowoczesny system RPD, dzięki któremu bardziej odporna będzie na podmuchy wiatru. Dolna stacja kolejki usytuowana będzie około 250 m poniżej obecnej dolnej stacji kolei gondolowej, zaraz przy nowym parkingu.

Przepustowość nowej kolejki krzesełkowej o długości 1889 m wyniesie 2600 osób/godz. Czas transportu z dolnej stacji w Tatrzańskiej Łomnicy (865 m) do górnej stacji Start (1145 m) wynosić będzie 6-7 min. Celem inwestycji jest zwiększenie o jedną trzecią ogólnej zdolności przewozowej ośrodka i wyeliminowanie do minimum stania w kolejkach. Koszt budowy kolejki - 7,7 mln. euro.

2. budowa 6-osobowej kolejki krzesełkowej w ośrodku narciarskim Jasna Niskie Tatry. Kolejka krzesełkowa o długości 1288 m z przepustowością 2400 osób/godz. i różnicą wzniesień 341 m ma poprawić czas i komfort jazdy. Czas jazdy z dolnej stacji Zahradky (1038 m) do górnej stacji Priehyba (1379 m) wynosić będzie ok 5 minut. Koszt inwestycji -  ok. 6 mln. euro.

3. budowa nowego odcinka systemu sztucznego naśnieżania w ośrodku Tatrzańska Łomnica w Wysokich Tatrach. Inwestycja za kwotę ok. 2,9 mln euro umożliwi komfortową jazdę na nartach od dolnego odcinka Łomnickiej Przełęczy w kierunku Łomnicy. W tej części przybędzie około 50 punktów naśnieżających i cała trasa o kolorze czerwonym będzie idealnym miejscem dla średnio zaawansowanych narciarzy. Ośrodek narciarski w Tatrzańskiej Łomnicy przez ostatnie dwa sezony dzięki wybudowaniu zbiornika akumulacyjnego gwarantował zjazdy od rejonu Eueoriedky po Tatrzańską Łomnicę. Od nadchodzącego sezonu zimowego będzie można jeździć pod Łomnicą, drugim najwyższym szczytem Tatr, po trasach czarnych, czerwonych i szerokich niebieskich przy stacji pośredniej Start. Długość trasy od górnej stacji w Przełęczy Łomnicy (2190 m) po dolną stacją w Tatrzańskiej Łomnicy wynosi około 6 km.

4. Budowa nowej 4-osobowej kolejki krzesełkowej w ośrodku Kubińska Hola. Kolejka krzesełkowa o długości 1100 m, z przepustowością 2 tys. osób/godz. i różnicą wzniesień 350 m obsługiwać będzie trasy czarną, czerwoną i niebieską, które prowadzić będą bezpośrednio od górnej stacji kolejki na wysokości około 1360 m n.p.m. Drugi wyciąg krzesełkowy w tym ośrodku zwiększy przepustowość do poziomu 9 tys. osób na godzinę, co sprawi że Kubińska Hola stanie się jednym z największych centrów narciarskich na Słowacji. Koszt - ok. 2,5 mln euro.

5. budowa nowych parkingów w ośrodkach narciarskich w Tatrzańskiej Łomnicy oraz Jasna Niskie Tatry. W Tatrzańskiej Łomnicy parking powstanie bezpośrednio przy trasach narciarskich, pomieści 400 samochodów osobowych i 10 autokarów. Dzięki umiejscowieniu narciarze zaraz po opuszczeniu samochodu będą mogli wskakiwać na narty. Kurort narciarski w Jasnej już w zeszłym sezonie zainwestował w inteligentny system parkowania, który zdał egzamin. W przyszłym sezonie zimowym ilość miejsc parkingowych ponownie wzrośnie dzięki parkingowi na 350 samochodów w rejonie L eky. Nowy parking będzie pełnić role parkingu głównego, co zwiększy komfort narciarstwa w Jasnej. Ilość miejsc parkingowych należących do ośrodka narciarskiego tak wzrośnie na około 1000 miejsc. Koszt budowy ok. 1,8 mln. euro.

Copyright © Agora SA