JAK WYBRAĆ NARTY

Gdy wybierasz narty, musisz, po pierwsze, uczciwie określić swój poziom zaawansowania, a po drugie, ustalić, jakim skrętem lubisz jeździć najbardziej. Niestety nie ma nart idealnych do wszystkiego.

 

Za złotą zasadę można przyjąć taką regułę: początkujący i osoby jeżdżące krótkim skrętem powinny kupować narty sięgające mniej więcej do brody. Osoby, które lubią jeździć szybciej i robić dłuższe skręty, mogą kupować narty dłuższe, mniej więcej do połowy czoła. Ponadto jeśli jesteś "przy kości", potrzebujesz nieco dłuższych i sztywniejszych nart, ale praktycznie nigdy takich, których długość przekracza twój wzrost.

 

KIEDY ZMIENIĆ NARTY

 

Tylko dobór odpowiedniej pary nart sprawi, że na stoku pokażesz wszystko, na co cię stać. Źle dopasowany model będzie ograniczał cię technicznie. Sprawi, że albo nie dasz rady skręcać, albo narta będzie się w skręcie ześlizgiwać. Wybranie modelu na wyrost zwiększa ryzyko kontuzji, a narty zbyt słabe na twoje umiejętności zahamują narciarski rozwój. Co więcej, nie ma też niestety nart, których będziesz mógł używać przez wiele lat. Narty po mniej więcej 60 dniach na śniegu tracą wiele ze swoich najlepszych właściwości.

 

WIĄZANIA

 

Narty kupuje się razem z wiązaniami. Można mieć jedną parę tych ostatnich i zmieniać tylko deski, jednak zmiana wiązań w narcie wiążę się z wierceniem kolejnych dziur i osłabianiem ich struktury. Lepiej dobrać je raz a dobrze do danej pary nart lub kupić od razu zmontowane. Skala wypięcia DIN to wyznacznik, przy jakiej sile uderzenia w razie upadku narty odczepią się od butów narciarza. Złe ustawienie może przyczynić się do kontuzji. Skala odzwierciedla mniej więcej wagę narciarza. Średnio zaawansowany mężczyzna ważący 80 kg będzie jeździł na wiązaniach ustawionych na 8. Zależy to jednak od kilku czynników, z których oprócz wagi, najważniejszymi są wzrost i umiejętności, a także

 

rodzaj śniegu, po którym aktualnie jeździsz. Odpowiednim ustawieniem wiązań powinni zająć się wykwalifikowani serwisanci podczas dopasowywania ich do naszych butów. Kupując sprzęt, musisz jedynie pamiętać, by dobrać wiązania pasujące do twojej wagi.

 

KIJKI

 

Drobny, ale niezwykle przydatny szczegół. Kije pomagają utrzymać równowagę podczas jazdy. Oprócz tego świetnie sprawdzają się na podejściach czy w kolejkach do wyciągów. Jazda bez kijków jest przyjemna tylko w specyficznych warunkach, każdy narciarz po prostu musi je posiadać.

 

KSZTAŁT

 

Współczesne narty są węższe w środku, a szersze na końcach. W ten sposób narta dociśnięta do śniegu i wychylona na bok sama wycina łuk. Zależnie od tych szerokości narta będzie miała odpowiedni promień skrętu. W modelach rekreacyjnych zaczyna się mniej więcej od 10 (bardzo skrętna narta), a kończy na około 20 metrach. Taki opis na narcie: 125 - 75 - 104, r. 14 oznacza, że deski mają wymiary: dziób 125, środek 75, a tył 104

 

mm szerokości oraz promień skrętu 14 metrów. Nie jest oczywiście tak, że tego promienia nie da się w trakcie jazdy zwiększyć lub zmniejszyć. Robi się to regulując dociśnięcie i wychylenie do stoku.

 

SZTYWNOŚĆ POPRZECZNA

 

Najbardziej tajemnicza z podstawowych charakterystyk nart. Chodzi o to, jak dzioby i tyły narty odginają się w poprzek względem jej środka. Na stoku, jeśli tej sztywności brakuje, kiedy jedziesz wychylony w skręcie, mimo dobrze naostrzonych krawędzi, narty zaczynają się zsuwać. Problem w tym przypadku nie leży w twojej technice. To raczej znak, że wyrosłeś ze swoich nart. Wagą, wzrostem lub umiejętnościami.

 

WAGA

 

Podnosząc różne modele nart, zauważymy, że mimo podobnej długości, znacząco różnią się od siebie wagą. Modele dla dzieci i początkujących są lżejsze, podobnie jak te przeznaczone specjalnie dla kobiet. Łatwiej jest na nich skręcić (i nosić je na stok), ale podczas szybszej jazdy wpadają w drgania i są mniej stabilne. Narty dla bardziej zaawansowanych muszą być cięższe, by zagwarantować odpowiednią twardość i redukcję drgań.

 

DŁUGOŚĆ

 

Na krótszych nartach skręca się łatwiej. Z drugiej strony, dłuższe deski są szybsze, stabilniejsze i lepiej zachowują się przy większych prędkościach oraz przy długich skrętach. Równocześnie powinieneś pamiętać, że narty o tej samej długości mogą bardzo się różnić między sobą. Kierowanie się wyłącznie długością przy zakupie nart jest jednym z najczęstszych błędów, który popełniają początkujący i niedoświadczeni narciarze.

 

TWARDOŚĆ

 

Im narta twardsza, tym bardziej dynamiczna. Lepiej oddaje siłę włożoną w skręt, pozwala jeździć szybciej i jest stabilniejsza. Z drugiej strony, trudniej się na niej skręca. Jeśli kupisz sobie zbyt sztywne narty, na stoku to one będą decydowały, dokąd jechać. Z tego powodu narty dla początkujących, dzieci czy dedykowane modele kobiece są bardziej miękkie niż narty dla silniejszych, cięższych i bardziej zaawansowanych. Jeśli w opisie nart będzie napisane "narciarze początkujący", to możemy zaufać, że dany model jest stosunkowo miękki. Łatwo stawiać na nim pierwsze kroki, ale nie zadowoli zaawansowanych.

Copyright © Agora SA