Sędziowie popełnili koszmarny błąd w meczu Portugalia - Urugwaj. Nie znali przepisów?

VAR popełnił duży błąd w meczu Portugalii z Urugwajem (2:0)? Jak pokazał Dale Johnson z ESPN rzut karny dla Portugalii podyktowany za rękę Jose Marii Gimeneza był niezgodny z aktualnymi wytycznymi International Football Association Board (IFAB) - organizacji zajmującej się tworzeniem oraz nowelizacją przepisów gry w piłkę nożną.

Reprezentacja Portugalii pokonała w poniedziałkowy wieczór Urugwaj 2:0 i zapewniła sobie awans do 1/8 finału mistrzostw świata w Katarze. Oba gole dla Portugalczyków strzelił Bruno Fernandes, który trafiał do siatki w 54. i 90. minucie spotkania.

Zobacz wideo Katarskie metro - przepych, bogactwo i śpiewający kibice, a motorniczego nie ma!

Sędziowie popełnili koszmarny błąd w meczu Portugalia - Urugwaj? Ta grafika nie pozostawia wątpliwości

Pomocnik Manchesteru United drugą bramkę zdobył w samej końcówce po rzucie karnym podyktowanym za zagranie ręką Jose Marii Gimeneza. Obrońca Atletico próbował przerwać akcję indywidualną właśnie Fernandesa wślizgiem, ale dostał od niego popularną "siatkę", po czym piłka trafiła w jego rękę podpierającą. 

Sędzia z Iranu Alireza Faghani w pierwszym momencie nie podyktował rzutu karnego, ale po protestach Portugalczyków i sugestii VAR (za który odpowiadali Katarczyk Abdulla Al-Marri i Australijczyk Shaun Evans) udał się do monitora. Po obejrzeniu powtórek Faghani zmienił swoją pierwotną decyzję i wskazał na wapno.

WCup Poland Saudi Arabia SoccerFIFA mocno zaskoczyła nawet PZPN wyborem sędziego Polska - Argentyna. "Zmiana zasady"

Wielu kibiców i obserwatorów zastanawia się jednak, czy ten rzut karny dla Portugalii był prawidłowy. Dziennikarz ESPN Dale Johnson zaprezentował grafikę od IFAB (International Football Association Board, organizacji zajmującej się tworzeniem oraz nowelizacją przepisów gry w piłkę nożną), z której jasno wynika, że karnego być nie powinno właśnie ze względu na to, że piłka trafiła w rękę, którą Urugwajczyk Gimenez podpierał swój wślizg. 

"To NIE jest rzut karny i jest dosłownie przykładem sytuacji wg IFAB, w której nie powinno się dyktować rzutu karnego. W takiej sytuacji rzut karny byłby prawidłowy tylko wtedy, gdyby zagranie ręką było z premedytacją" - napisał Johnson na Twitterze.

O ile dla Portugalii drugi gol nie miał większego znaczenia, gdyż zespół z Europy przy jakimkolwiek zwycięstwie nad Urugwajem zapewniał sobie awans do fazy pucharowej, tak dla jej rywali może okazać się zgubny w walce o 1/8 finału. Jeśli w ostatniej kolejce Urugwaj pokona Ghanę, a Korea Południowa okaże się lepsza od Portugalii, to w walce o drugie miejsce pomiędzy Urugwajem a Koreą będzie decydował bilans bramkowy.

Więcej o: