Drogi rowerowe nie zawsze są dobrym wyjściem
Droga rowerowa - tak, to zaskakująca prawda - posiada także wady. Po pierwsze biegnąca po jednej stronie jezdni, uniemożliwia rowerzyście zgodne z prawem dojechanie do budynków i ulic znajdujących się po drugiej stronie ulicy.
Zauważono też, że na ulicach z drogami rowerowymi znacząco spada liczba zdarzeń (wypadków, stłuczek) na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, ale jednocześnie wzrasta liczba zderzeń na skrzyżowaniach, wjazdach do posesji i w innych miejscach, w których droga rowerzysty jest przecinana przez auta. Problem był istotny szczególnie tam, gdzie miejsc przecięć drogi rowerzystów i kierowców (tzw. punktów kolizyjnych) jest szczególnie dużo. Wybudowanie drogi rowerowej w takich miejscach nierzadko kończyło się nawet wzrostem liczby wypadków!
Taka sytuacja występowała często w ciasnych, historycznych centrach miast, w których drogi rowerowe co kilkadziesiąt metrów muszą przecinać kolejne uliczki. Podobny problem pojawił się też na osiedlach domów jednorodzinnych, gdzie droga rowerowa przecina liczne wjazdy do posesji i gdzie płoty uniemożliwiają kierowcy dostrzeżenie rowerzysty na drodze rowerowej.
A to nie koniec problemów - wiele ulic w centrach naszych miast i na osiedlach jest zwyczajnie zbyt wąska, by zmieścić tam jakąkolwiek drogę rowerową. Wyburzanie budynków nie wchodziło w grę. Potrzebne było więc inne rozwiązanie.
Tempo 30 - co daje rowerzystom?
Holandia - uspokojenie ruchu pozwala projektować ulice inaczej. fot. Rafał Muszczynko
Najpierw przyszło inżynierom do głowy, by rowerzysta poruszał się jezdnią, razem z autami. To jednak powodowało nowy problem. Życie rowerzysty i pieszego na jezdni zależy w największym stopniu od prędkości aut. Tam, gdzie prędkość aut jest niska i nie przekracza 30km/h w zasadzie nie zdarzają się wypadki, w których ktoś zostaje ciężko ranny lub ginie, a i liczba stłuczek jest zwykle bardzo niska. Powyżej prędkości 30km/h szanse na przeżycie w starciu z autem spadają drastycznie.
Stąd pomysł, by ograniczyć prędkość aut, a ruch rowerowy wymieszać z ruchem samochodów. Ulice w strefach "Tempo 30" charakteryzują jednak nie tylko znaki ograniczające prędkość. Na Zachodzie projektanci poszli dalej.
Tempo 30 - cechy rozpoznawcze
Po pierwsze zwęzili ulice - wąska jezdnia zniechęca do szybkiej jazdy i manewrów wyprzedzania. Odzyskane miejsce zaś można było przeznaczyć na szersze chodniki, czy wyznaczenie miejsc parkingowych (zarówno dla aut, jak i dla rowerów).
Po drugie, zmusili kierowców fizycznie do bezpiecznej jazdy. Progi zwalniające, szykany, naprzemienne ułożenie miejsc parkingowych zmuszające kierowcę do jazdy slalomem, małe ronda, czy skrzyżowania równorzędne - to tylko część z bardzo szerokiego katalogu rozwiązań, które mają skutecznie zachęcić kierowcę do zdjęcia nogi z gazu i bezpiecznej jazdy.
Tempo 30 - nie tylko dla rowerzystów
Uspokojenie ruchu pozwala często na zwężenie jezdni i wytyczenie nowych miejsc parkingowych. fot. Rafał Muszczynko
Strefy "Tempo 30" to jednak zysk nie tylko dla rowerzystów. Dzięki niższej prędkości aut zyskują wszyscy. Piesi - bo są mniej narażeni na wypadki. Kierowcy - bo przy 30km/h ruch jest bardzo płynny i bardzo łatwo jest włączyć się do ruchu. Mieszkańcy - bo niższa prędkość aut oznacza mniejszy hałas, mniej spalin i węższe jezdnie - a więc także więcej miejsc do parkowania. Sklepikarze i handlarze - ciche i bezpieczne uliczki zachęcają do spacerów, zaglądania do sklepów oraz wypicia kawy w przyulicznej kawiarence.
Ograniczenie prędkości do 30km/h w godzinach 22-6 ze względu na hałas. fot. Rafał Muszczynko
Zyskuje jednak przede wszystkim miasto, bo wyznaczenie stref Tempo 30 jest tanie i jednocześnie rozwiązuje wiele problemów mieszkańców . Dzięki niemu przy wielu ulicach w Berlinie nie trzeba było stawiać paskudnych i kosztownych ekranów dźwiękochłonnych. Dzięki niemu nie trzeba było wyburzać budynków pod poszerzenia wielu ulic. Dzięki niemu uniknięto konieczności budowy wydzielonych dróg rowerowych i szukania przestrzeni pod nowe parkingi.
Rafał Muszczynko
CZYTAJ TAKŻE: POZNAŃ TŁUMACZY STREFĘ TEMPO 30