Jazda kandydata, czyli podsumowanie akcji "Rowerowy prezydent"

Takiej kampanii przedwyborczej jeszcze nie było! Rower z impetem wjechał na polityczne salony. A ponieważ sprawy związane z transportem miejskim i ruchem rowerowym są ważne dla tysięcy wyborców, postanowiliśmy przepytać kandydatów na prezydentów pięciu dużych miast, dokąd pojedzie polityka rowerowa pod ich rządami. Zobaczcie, jak wyszło, przeczytajcie, a w niedzielę zagłosujcie.

ZOBACZ JAK ODPOWIADALI KANDYDACI: WARSZAWA ; KRAKÓW ; ŁÓDŹ ; GDAŃSK ; WROCŁAW ; SZCZECIN ; POZNAŃ ; RADOM ; KŁABĄDŹ NIŻNA

Akcję przepytywania kandydatów o sprawy istotne dla rozwoju ruchu rowerowego, nastawienie do środowiska rowerowego czy nakłady na inwestycje zainicjowały sieć organizacji Miasta dla rowerów i akcja "Polska na Rowery". Polityków przepytywano w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie, Łodzi. Dodatkowo do akcji włączył się Radom, Poznań, Gdynia i Szczecin. Po raz pierwszy rower był tak ważnym tematem w kampanii samorządowej. Co więcej, na przykładzie ankiety przeprowadzonej w na łamach Gazety Wyborczej w Łodzi, widać jak na dłoni, że sprawy związane z ruchem rowerowym interesują nie tylko rowerzystów. Aż 81 proc. osób biorących udział w sondzie odpowiedziało, że temat rozwoju infrastruktury rowerowej jest dla nich ważny. Zaktywizowali się również sami politycy - niektórzy przyjechali na masy krytyczne, organizowali rowerowe happeningi, spotykali się z rowerzystami, chętnie brali udział w debatach. Odpowiedzi kandydatów, oprócz masy deklaracji i obietnic (które będzie można zweryfikować za cztery lata), pokazują wiedzę, zaangażowanie i otwartość na zmiany sprzyjające alternatywnej komunikacji. Dla wielu wyborców to bardzo istotny temat.

WARSZAWA: Dużo kilometrów ścieżek i dróg rowerowych, ale głównie na peryferiach. Sporo pieniędzy na rowerowe inwestycje, ale bez odważnych rozwiązań. Warszawa czeka na zmiany. Czytaj >>

KRAKÓW: Kraków wypracował dokumenty normalizujące rozwój infrastruktury rowerowej. Ma pierwszą w Polsce wypożyczalnię rowerów, sporo ścieżek rowerowych i kilkanaście kontrapasów. Rowerzyści czują jednak niedosyt. Czytaj >>

ŁÓDŹ: W Łodzi rowerzyści starają się o powołania pełnomocnika ds. polityki rowerowej. W czasie trwania obecnej kampanii samorządowej, część kandydatów na prezydenta miasta złożyła takie deklaracje. Czytaj >>

GDAŃSK : Gdańscy cykliści chcą wiedzieć m.in. czy przyszły prezydent będzie chciał współpracować z organizacjami rowerowymi i ile pieniędzy przeznaczy na rozwój dróg rowerowych. Czytaj >>

WROCŁAW: We Wrocławiu dzięki nadchodzącym wyborom udało się doprowadzić do uchwalenia Polityki Rowerowej miasta. daniem rowerzystów we Wrocławiu wiele inwestycji rowerowych przeprowadzono zbyt chaotycznie. Czytaj >>

Komentarze przedstawicieli środowisk rowerowych z poszczególnych miast, którzy brali udział w akcji:

Cezary Grochowski, Wrocławska Inicjatywa Rowerowa: Do tej pory w mieście była prowadzona polityka prosamochodowa, korki próbuje się za każdym razem rozwiązać zwiększeniem przepustowości. Rządzącej ekipie brakowało odwagi, żeby wprowadzić inny punkt widzenia, a nie da się ich pogodzić. Przestrzeń w centrum jest ograniczona i jeśli wprowadzono by zmiany na rzecz rowerów i komunikacji zbiorowej, to musiałoby się to wiązać z pewnymi obostrzeniami dla kierowców.

Roger Jackowski, Gdańska Kampania Rowerowa: Dziękujemy kandydatom na Prezydenta Gdańska za udzielenie odpowiedzi. Szkoda, że pozostali i nie zabrali głosu. Tego typu ankieta przeprowadzana jest po raz pierwszy, i mamy nadzieję że podczas kolejnych wyborów samorządowych jej forma i udział komitetów wyborczych rozwinie się, do czego dołożymy starań. Podsumowując odpowiedzi - widać po nich, że temat komunikacji rowerowej nie do końca przebił się jeszcze do świadomości polityków lokalnych. Nasza rola - to sprawić, aby nie mogli o nim zapomnieć i aby publiczna dyskusja na tematy rowerowe była coraz bardziej merytoryczna i oparta na rzeczywistych faktach. Mamy nadzieję, że ta ankieta chociaż w części przybliżyła poglądy kandydatów na sprawy rowerowe i ułatwi Państwu dokonanie wyboru w dniu 21 listopada 2010 r. Pozdrawiamy rowerowo!

Patrycja Wojtaszczyk, Fundacja Fenomen z Łodzi: Musimy współpracować z politykami, ale też ich kontrolować. Dlatego po pierwszym roku rządów przyszłego prezydenta, będziemy chcieli sprawdzić, jak idzie mu spełnianie obietnic złożonych w czasie kampanii. Chcemy pobudzić polityków do myślenia o tym, jak rozwiązać problemy transportowe. Łódzka Gazeta Wyborcza opublikowała sondaż, na temat tego co jest ważne dla wyborców. Aż 81 proc. łodzian odpowiedziało, że kwestia ścieżek rowerowych jest dla nich ważnym tematem w obecnej kampanii wyborczej. Niżej były place zabaw, a jeszcze niżej stadion miejskiego. Proszę zwrócić uwagę, że 81 proc. to dużo, dużo więcej niż osób, które jeżdżą rowerami. Cieszy mnie to, że sprawy rowerowe są ważne nie tylko dla rowerzystów.

Aleksander Buczyński, stowarzyszenie Zielone Mazowsze z Warszawy: Część odpowiedzi powstała na zasadzie "Panu Bogu świeczkę, a diabłu ogarek". Kandydaci starają się być przychylni rowerzystom, ale tak by nie narazić się żadnej innej grupie uczestników dróg. Tymczasem, powoli dochodzimy do takiego momentu, że trzeba będzie wybierać. Centrum Warszawy nie jest z gumy i samochody będą musiały się trochę usunąć, jeśli chcemy, by stolica stała się miastem europejskim. To co jest w tej chwili, to lekka patologia: kilka pasów ruchu w samym centrum i bardzo duże korki. To pokazuje, że podejście mające na celu maksymalne upłynnianie ruchu samochodowego nie jest skuteczne. I mimo, że wydajemy bardzo duże pieniądze na infrastrukturę drogową, to korki się nie zmniejszają.

Marcin Hyła, koordynator sieci Miasta dla rowerów z Krakowa: W pierwszym roku prezydent raczej dużo dróg rowerowych nie wybuduje - szuflady z projektami są puste. Ale w pierwszym roku można dużo przygotować, skonsultować i uwaga - zdecydować, że pomysły zespołu zadaniowego i rowerzystów NIE TRAFIĄ DO KOSZA, ale wreszcie będą realizowane.

Joanna Jałowiec

Aktywność kandydatów:

Gdańsk - 7 kandydatów, 3 odpowiedziało na pytania  43%

Kraków - 6 kandydatów, 2 odpowiedziało na pytania  33%

Wrocław - 9 kandydatów, 6 odpowiedziało na pytania  67%

Łódź - 12 kandydatów, 3 odpowiedziało na pytania  25%

Warszawa - 11 kandydatów, 5 odpowiedziało na pytania  45%

Poza naszą akcją:

Radom - 7 kandydatów, 5 odpowiedziało na pytania  71%

Szczecin - 7 kandydatów, 6 odpowiedziało na pytania  86%

Gdynia - 4 kandydatów, 3 odpowiedziało na pytania  75%

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.