Rowerem do szko³y, czyli w³oski bici-bus - Konferencja Miasto i Transport 2014

Dzia³alno¶æ Departamentu Mobilno¶ci w Reggio Emilia - prowincji we W³oszech borykaj±cej siê z du¿ym zanieczyszczeniem powietrza, skupia siê na uspokojeniu ruchu wokó³ szkó³. Rodzice chc±c chroniæ swe dzieci najchêtniej wjechaliby do samego ¶rodka szko³y, aby mieæ pewno¶æ, ¿e dziecko trafi³o ca³e i zdrowe na lekcje. Jest to rzecz paradoksalna, bo w³a¶nie w okolicach szkó³ w wyniku wzmo¿onego ruchu samochodowego bardzo czêsto dochodzi do wypadków

W³oscy dzia³acze próbê rozwi±zania tej sytuacji podjêli ju¿ 10 lat temu, a system opracowany wtedy dzia³a do dzi¶ wspó³pracuj±c z 16 szko³ami. Koncepcja ta, nazwana bici-bus, polega na idei bez samochodowego dowo¿enia dzieci do szko³y na ich w³asnych rowerach pod opiek± jednego rodzica. W praktyce wygl±da to tak, ¿e doros³y przeje¿d¿a drog± rowerow± z góry ustalon± i zaplanowan± co do minuty tras±. Zatrzymuje siê tak samo jak autobus na wyznaczonych przystankach, a dzieci przy³±czaj± siê kolejno do grupy. Wszyscy wyposa¿eni s± przez miasto w kaski oraz kamizelki.

Oprócz idei bezpieczeñstwa i uspokojenia ruchu twórcom bici-busu przy¶wieca chêæ motywacji dzieci do jazdy do szko³y na rowerach jako czynnik wp³ywaj±cy pozytywnie na ich zdrowie dziêki codziennej fizycznej aktywno¶ci. Miasto Reggio nell'Emilia posiada ogromny rowerowy potencja³ maj±c 1,5m drogi rowerowej na jednego mieszkañca (w Warszawie stosunek ten wyliczony na szybko wynosi oko³o 4 mm, w Rybniku posiadaj±cym tyle samo mieszkañców co Reggio nell'Emilia - 7 mm).  Mimo tego przecie¿ w Polsce doje¿d¿anie rowerem do szko³y choæ trudniejsze te¿ jest mo¿liwe.

To tylko jedna koncepcja przedstawiona 27 marca w gmachu Politechniki Warszawskiej gdzie  odby³a siê konferencja "Miasto i Transport 2014". Konferencjê stanowi³ zbiór 11 wyk³adów przeplatanych dyskusj± na temat miejskiej mobilno¶ci z uczestnikami tego wydarzenia. Prelegentami byli zarówno naukowcy i dzia³acze z Polski jak i z zagranicy (Wielka Brytania, Holandia, W³ochy, Belgia).

W czasie konferencji "MiT 2014" mówiono o zrównowa¿eniu transportu, k³adzeniu wiêkszego nacisku na transport zbiorowy, eliminacji niepotrzebnych podró¿y oraz skróceniu podró¿y do minimum. Pojawi³o siê wiele koncepcji u³atwiaj±cych ¿ycie mieszkañców du¿ych miast, takich jak zbilansowanie ofert miejsc pracy w miejscach zamieszkania, zagospodarowanie przestrzenne okolic przystanków transportu zbiorowego, rozwiniêcie telekomunikacji w celu unikniêcia potrzeby podró¿y. Zosta³a przedstawiona koncepcja zmniejszenia ilo¶ci samochodów w centrach miast, czyli car sharing, któremu przy¶wieca zasada "u¿ywaj, a nie posiadaj".

Poza bici-busem, równie¿ mocnym akcentem rowerowym by³a nagroda konferencji (jedna z czterech w tym roku) przyznana warszawskiemu pe³nomocnikowi rozwoju ruchu rowerowego - £ukaszowi Puchalskiemu. Wyró¿nienie to zosta³o przyznane za "konsekwentne i skuteczne prze³amywanie barier w rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie". Niestety pan £ukasz nie móg³ odebraæ nagrody osobi¶cie, gdy¿ uczestniczy³ w Miêdzynarodowej Konferencji "Aktywna Mobilno¶æ jako istotny czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego" odbywaj±cej siê równie¿ w Warszawie, tego samego dnia - w tych samych godzinach... Organizowanie dwóch spotkañ o podobnej tematyce w tym samym czasie pozostawiam bez komentarza.

Kolejn± koncepcj± godn± uwagi by³ brytyjski projekt o nazwie "Smarter Choices" maj±cy na celu miêdzy innymi zwiêkszenie ruchu rowerowego o 50%. Zak³ada on osi±gniêcie tego przez: ideê personalizacji podró¿y, szkolenia z jazdy i obs³ugi rowerów, bezp³atny serwis rowerów (1000 rowerów naprawionych w 5 miesiêcy), rekomendowanie tras rowerowych którymi mo¿na dojechaæ do szko³y czy pracy.

Szlachetnym acz smutnym akcentem by³a idea upamiêtnienia dzia³alno¶ci dwóch m³odych in¿ynierów Politechniki Warszawskiej pracuj±cych nad rozwojem infrastruktury rowerowej - Krzysztofa Mas³owskiego i Marcina Bednarczyka, którzy zginêli w katastrofie kolejowej pod Szczekocinami w 2012 roku. Wszystkim tym, którzy chc± wesprzeæ symboliczn± z³otówk± powstanie p³yty w kszta³cie rowerowego ko³a upamiêtniaj±cej in¿ynierów podajemy kontakt mailowy: a.brzezinski@il.pw.edu.pl

Ca³a konferencja prowadzona przez polskich i europejskich specjalistów odbywa³a siê w ¶wietle pozytywnego nastawienia do nowych b±d¼ te¿ niestosowanych w Polsce na szerok± skalê idei maj±cych wp³yw na zrównowa¿enie mobilno¶ci. Z sali - w trakcie dyskusji - pojawi³y siê g³osy polskich dzia³aczy (s³uchaczy) domagaj±ce siê negatywnej kampanii maj±cej na celu uprzykrzenie ¿ycia kierowcom i niemal¿e zmuszenie ich do porzucenia swoich aut na rzecz transportu zbiorowego lub rowerów. Czy w Polsce zmiany mo¿na uzyskaæ tylko batem, a dzia³aj±ca w Europie marchewka dla nas, Polaków, jest po prostu nieatrakcyjna?

Wiêcej o: