Rowerem do szko造, czyli w這ski bici-bus - Konferencja Miasto i Transport 2014

Dzia豉lno嗆 Departamentu Mobilno軼i w Reggio Emilia - prowincji we W這szech borykaj帷ej si z du篡m zanieczyszczeniem powietrza, skupia si na uspokojeniu ruchu wok馧 szk馧. Rodzice chc帷 chroni swe dzieci najch皻niej wjechaliby do samego 鈔odka szko造, aby mie pewno嗆, 瞠 dziecko trafi這 ca貫 i zdrowe na lekcje. Jest to rzecz paradoksalna, bo w豉郾ie w okolicach szk馧 w wyniku wzmo穎nego ruchu samochodowego bardzo cz瘰to dochodzi do wypadk闚

W這scy dzia豉cze pr鏏 rozwi您ania tej sytuacji podj瘭i ju 10 lat temu, a system opracowany wtedy dzia豉 do dzi wsp馧pracuj帷 z 16 szko豉mi. Koncepcja ta, nazwana bici-bus, polega na idei bez samochodowego dowo瞠nia dzieci do szko造 na ich w豉snych rowerach pod opiek jednego rodzica. W praktyce wygl康a to tak, 瞠 doros造 przeje盥瘸 drog rowerow z g鏎y ustalon i zaplanowan co do minuty tras. Zatrzymuje si tak samo jak autobus na wyznaczonych przystankach, a dzieci przy陰czaj si kolejno do grupy. Wszyscy wyposa瞠ni s przez miasto w kaski oraz kamizelki.

Opr鏂z idei bezpiecze雟twa i uspokojenia ruchu tw鏎com bici-busu przy鈍ieca ch耩 motywacji dzieci do jazdy do szko造 na rowerach jako czynnik wp造waj帷y pozytywnie na ich zdrowie dzi瘯i codziennej fizycznej aktywno軼i. Miasto Reggio nell'Emilia posiada ogromny rowerowy potencja maj帷 1,5m drogi rowerowej na jednego mieszka鎍a (w Warszawie stosunek ten wyliczony na szybko wynosi oko這 4 mm, w Rybniku posiadaj帷ym tyle samo mieszka鎍闚 co Reggio nell'Emilia - 7 mm). Mimo tego przecie w Polsce doje盥瘸nie rowerem do szko造 cho trudniejsze te jest mo磧iwe.

To tylko jedna koncepcja przedstawiona 27 marca w gmachu Politechniki Warszawskiej gdzie odby豉 si konferencja "Miasto i Transport 2014". Konferencj stanowi zbi鏎 11 wyk豉d闚 przeplatanych dyskusj na temat miejskiej mobilno軼i z uczestnikami tego wydarzenia. Prelegentami byli zar闚no naukowcy i dzia豉cze z Polski jak i z zagranicy (Wielka Brytania, Holandia, W這chy, Belgia).

W czasie konferencji "MiT 2014" m闚iono o zr闚nowa瞠niu transportu, k豉dzeniu wi瘯szego nacisku na transport zbiorowy, eliminacji niepotrzebnych podr騜y oraz skr鏂eniu podr騜y do minimum. Pojawi這 si wiele koncepcji u豉twiaj帷ych 篡cie mieszka鎍闚 du篡ch miast, takich jak zbilansowanie ofert miejsc pracy w miejscach zamieszkania, zagospodarowanie przestrzenne okolic przystank闚 transportu zbiorowego, rozwini璚ie telekomunikacji w celu unikni璚ia potrzeby podr騜y. Zosta豉 przedstawiona koncepcja zmniejszenia ilo軼i samochod闚 w centrach miast, czyli car sharing, kt鏎emu przy鈍ieca zasada "u篡waj, a nie posiadaj".

Poza bici-busem, r闚nie mocnym akcentem rowerowym by豉 nagroda konferencji (jedna z czterech w tym roku) przyznana warszawskiemu pe軟omocnikowi rozwoju ruchu rowerowego - ㄆkaszowi Puchalskiemu. Wyr騜nienie to zosta這 przyznane za "konsekwentne i skuteczne prze豉mywanie barier w rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie". Niestety pan ㄆkasz nie m鏬 odebra nagrody osobi軼ie, gdy uczestniczy w Mi璠zynarodowej Konferencji "Aktywna Mobilno嗆 jako istotny czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego" odbywaj帷ej si r闚nie w Warszawie, tego samego dnia - w tych samych godzinach... Organizowanie dw鏂h spotka o podobnej tematyce w tym samym czasie pozostawiam bez komentarza.

Kolejn koncepcj godn uwagi by brytyjski projekt o nazwie "Smarter Choices" maj帷y na celu mi璠zy innymi zwi瘯szenie ruchu rowerowego o 50%. Zak豉da on osi庵ni璚ie tego przez: ide personalizacji podr騜y, szkolenia z jazdy i obs逝gi rower闚, bezp豉tny serwis rower闚 (1000 rower闚 naprawionych w 5 miesi璚y), rekomendowanie tras rowerowych kt鏎ymi mo積a dojecha do szko造 czy pracy.

Szlachetnym acz smutnym akcentem by豉 idea upami皻nienia dzia豉lno軼i dw鏂h m這dych in篡nier闚 Politechniki Warszawskiej pracuj帷ych nad rozwojem infrastruktury rowerowej - Krzysztofa Mas這wskiego i Marcina Bednarczyka, kt鏎zy zgin瘭i w katastrofie kolejowej pod Szczekocinami w 2012 roku. Wszystkim tym, kt鏎zy chc wesprze symboliczn z這t闚k powstanie p造ty w kszta販ie rowerowego ko豉 upami皻niaj帷ej in篡nier闚 podajemy kontakt mailowy: a.brzezinski@il.pw.edu.pl

Ca豉 konferencja prowadzona przez polskich i europejskich specjalist闚 odbywa豉 si w 鈍ietle pozytywnego nastawienia do nowych b康 te niestosowanych w Polsce na szerok skal idei maj帷ych wp造w na zr闚nowa瞠nie mobilno軼i. Z sali - w trakcie dyskusji - pojawi造 si g這sy polskich dzia豉czy (s逝chaczy) domagaj帷e si negatywnej kampanii maj帷ej na celu uprzykrzenie 篡cia kierowcom i niemal瞠 zmuszenie ich do porzucenia swoich aut na rzecz transportu zbiorowego lub rower闚. Czy w Polsce zmiany mo積a uzyska tylko batem, a dzia豉j帷a w Europie marchewka dla nas, Polak闚, jest po prostu nieatrakcyjna?

Wi璚ej o: