W Gdańsku na wiosnę zostanie ukończona 7-kilometrowa droga technologiczna wzdłuż kanału Raduni. - Nie będzie to tradycyjna ścieżka rowerowa, ale dobrej jakości droga z kostki, z której będą mogli korzystać rowerzyści i piesi - mówi Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Trasa będzie prowadziła pasem technologicznym o szerokości 2-3 metrów zbudowanym do obsługi kanału. Po wybudowaniu przez Pruszcz kładki nad kanałem uzyskamy połączenie rowerowe centrum Gdańska z Pruszczem Gdańskim.
Spośród przyszłorocznych inwestycji warto wymienić drogę rowerową, która będzie biegła przez Piecki-Migowo (połączy ul. Kartuską i ul. Potokową). Długość trasy wraz z odnogami wyniesie blisko 4 km.
Do końca 2014 roku uzupełnione zostaną dwa odcinki dróg rowerowych wzdłuż ul. Uczniowskiej i ul. Sucharskiego. Pierwszy będzie miał długość 380 m, drugi ponad 2,5 km.
- Równolegle ubiegamy się o uzyskanie dofinansowania dla dwóch kolejnych inwestycji, w zakresie których przewidziane są trasy rowerowe - dodaje Kitliński. - W ramach przebudowy linii tramwajowej na Stogi jest szansa na modernizację trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż Siennickiej i Lenartowicza. Na półtorakilometrowym odcinku najważniejszą zmianą będzie poprawa warunków poruszania się pieszych i rowerzystów na Moście Siennickim. Drugie przedsięwzięcie, o które aplikujemy, to budowa ulicy Gronostajowej, stanowiącej dojazd do przystanku PKM Jasień. Ulica będzie wyposażona w pasy rowerowe.
Kitliński zapowiada także kolejne zmiany organizacji ruchu, w tym nowe strefy tempo 30.
W Gdyni powstaną nowe drogi dla rowerów wzdłuż ulic: Łużyckiej, Puckiej oraz Chylońskiej (prace już trwają). Inwestycja jest częścią projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej. Jej koszt to prawie 6 mln zł.
Do kwietnia mają powstać wreszcie objęte monitoringiem parkingi rowerowe, m.in. na Babich Dołach, na placu Dworcowym w Gdyni-Chyloni, przy stacji SKM Grabówek, przy centrach handlowych Batory i Kwiatkowski, w sąsiedztwie orłowskiego molo, a także przy Bulwarze Nadmorskim. - To będzie duży skok jakościowy - zapowiada Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
W ramach budowy ul. Chwarznieńskiej w drugiej połowie roku powstanie droga rowerowa łącząca Chwarzno z Witominem o długości ok. 1,5 km.
W przyszłym roku na remonty (obniżanie krawężników, uzupełnianie nawierzchni ścieżek etc.) zarezerwowano w budżecie ZDiZ 1 mln zł.
W przyszłorocznym budżecie Gdyni zarezerwowano także 150 tysięcy złotych na montaż liczników rowerowych.
Zostanie też rozstawionych około 500 stojaków rowerowych.
W Sopocie Nextbike - operator Roweru Trójmiejskiego, zgodnie z umową, zwiększy liczbę rowerów z 80 do 140.
W przyszłym roku w kurorcie będzie realizowane uspokajanie ruchu (konsultacje społeczne z mieszkańcami odbyły się w tym roku). - Chcemy doprowadzić do sytuacji, by ruch rowerowy w maksymalnym zakresie odbywał się po jezdni, stąd uspokajanie ruchu - przyznaje Rafał Ejsmont, sopocki oficer rowerowy. - Oczywiście tam, gdzie ze względu bezpieczeństwa będzie to niemożliwe, zostaniemy przy drogach rowerowych.
Artykuł pochodzi z trójmiejskiego wydania lokalnego Gazety.