Dolny Śląsk będzie najbardziej rowerowym województwem?

Nowe drogi rowerowe i system ułatwiający przesiadki. Województwo dolnośląskie jako pierwsze w kraju chce wprowadzić specjalną politykę rowerową i stworzyć spójną sieć dróg rowerowych w całym regionie. Zarząd województwa w ubiegłym tygodniu przyjął wstępne założenia dokument.

Urzędnicy postawili sobie jasne cele: chcą zwiększyć do 5 proc. udział roweru w komunikacji regionalnej, a w miastach - do 10 proc. W tym celu powinna powstać sieć dróg rowerowych, obejmująca cały region, a także system ułatwiający przesiadki z komunikacji zbiorowej na rower. Powstaną wspólne wytyczne dla samorządów, by poszczególne trasy projektowały zgodnie ze standardami europejskimi i potrzebami cyklistów.

Częścią strategii ma być też promocja turystyki rowerowej, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie o połowę ryzyka wypadków wśród cyklistów. W urzędzie marszałkowskim powstanie też stanowisko oficera rowerowego.

- Polityka rowerowa ma pomóc zmieniać mentalność Dolnoślązaków i pokazać, że jazda rowerem to nie tylko mobilność i ochrona środowiska, ale też przyjemność płynąca z jazdy i zdrowy tryb życia - mówi Dagmara Turek-Samól, rzeczniczka marszałka.

Miejsca, w których powinny być budowane trasy, określi szczegółowy plan, który będzie poddany konsultacjom społecznym.

- Ostateczną wersję Dolnośląskiej Polityki Rowerowej poznamy do końca 2014 r., tak aby do 2020 r. region mógł wykorzystać pulę unijnych środków i realizować projekty rowerowe - zapowiada Dagmara Turek-Samól.

W projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego, który decyduje o podziale funduszy europejskich, zapisano już pieniądze na rozwój infrastruktury rowerowej. Będą mogły być budowane zarówno w miastach i w aglomeracjach, jak i na terenach wiejskich oraz obszarach o potencjale turystycznym.

- Dla nas najważniejsze jest, żeby w nowym programie znalazły się osobne pieniądze na drogi rowerowe. Jeśli będą w jednym worku z innymi sprawami, ktoś może próbować przeznaczyć je na inne cele - podkreśla Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, który uczestniczył w pracach nad projektem.

- Bardzo cieszymy się z wyraźnej deklaracji wojewódzkich decydentów. Mamy nadzieję, że za nią pójdą też czyny, a politycy nie zapomną o swoich zobowiązaniach - dodaje Grochowski.

Politykę rowerową w 2010 r. uchwalił już Wrocław, a za jej wdrażanie odpowiada oficer rowerowy Daniel Chojnacki. Rozwój infrastruktury rowerowej w ramach programu "Zielony Wałbrzych" zapowiedział też prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.

Artykuł pochodzi z dolnośląskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.