Takie zapowiedzi padły w czasie zorganizowanego przez ratusz podsumowania sezonu rowerowego.
Najpierw podano statystyki dotyczące systemu Veturilo. Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy ratusza, uznał, że ten rok był rekordowy. - Rowery wypożyczano blisko 1,8 mln razy, a liczba użytkowników sięgnęła niemal 150 tys. Nie spodziewaliśmy się takich wyników - przyznał. Od początku działania systemu, czyli od sierpnia 2012 r., rekordzista wypożyczał rowery 1400 razy.
Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike, która jest operatorem Veturilo, spodziewa się, że w przyszłym roku do istniejących 173 stacji dołączy 25-30 kolejnych. 15 z nich kupią dzielnice Mokotów i Ursus. Do powstania pozostałych dołożą się prywatne firmy. Na razie działa osiem tzw. komercyjnych stacji.
W piątek padło także sporo obietnic w sprawie nowych ścieżek rowerowych. Według zapowiedzi Łukasza Puchalskiego w przyszłym roku budowanych będzie 60 km dróg rowerowych lub pasów. Przyznał, że niektóre z nich - np. ta przy Trasie AK - będą oddane w 2015 r. Lista planowanych do budowy ścieżek jest długa. Oprócz tych zapowiadanych od wielu lat odcinków - wzdłuż Waryńskiego, przy poszerzanej Wołoskiej czy wzdłuż Jana Pawła II od al. "Solidarności" do ronda ONZ - znalazły się na niej także takie, które narysowano całkiem niedawno. To np. długa droga rowerowa wzdłuż Powsińskiej i Wiertniczej od Trasy Siekierkowskiej do Wilanowa. Powstanie także brakujący odcinek ścieżki z Powsina do Konstancina-Jeziorny, dalszy fragment drogi dla cyklistów wzdłuż Ostrobramskiej i ścieżka na Towarowej i Okopowej.
Ratusz zapowiada też, że bardziej powszechne staną się pasy dla cyklistów na jezdniach. Powstaną w przyszłym roku na dziesięciu ulicach, m.in. na Saskiej, al. Wojska Polskiego, Raszyńskiej, Koszykowej, Obozowej czy Markowskiej.
O wygodnej sieci dróg rowerowych w Warszawie będzie można mówić najwcześniej za kilka lat. Wiele zależy od tego, czy uda się zdobyć dotację unijną na kolejne 170 km ścieżek. Mają one ułatwić podróżowanie na rowerze z peryferii do centrum. Konieczne jest także połączenie dróg rowerowych w samym Śródmieściu.
1. Nadwiślański Szlak Rowerowy 2. Trasa AK wraz z mostem Grota-Roweckiego 3. Waryńskiego4 Prosta 5. Świętokrzyska 6. Sokola 7. Nowolazurowa (II etap) 8. Wołoska 9. al. Jana Pawła (al. Solidarności - rondo ONZ) 10. Powstańców Śląskich (Górczewska - Radiowa) 11. Ostrobramska 12. Okopowa, Towarowa (rondo "Radosława" - Prosta) 13. Reymonta 14. Mickiewicza (gen. Zajączka - plac Wilsona) 15. Drewny (Przekorna -gr. miasta) 16. Wysockiego 17. Powsińska, Wiertnicza 18. Anielewicza 19. Panny Wodnej 20. 1. Praskiego Pułku 21. Gandhi 22. Kleszczowa
1. Banacha (przejazd przez Żwirki i Wigury) 2. Słomińskiego (Międzyparkowa -most Gdański) 3. Alka Dawidowskiego 4. Warszawska (Ursus) 5. Kasprzaka (przejazd przez Krzyżanowskiego)
1. Wóycickiego 2. Saska 3. al. Wojska Polskiego 4. Mokotowska 5. Markowska 6. Raszyńska 7. Koszykowa 8. Posag 7 Panien 9. Obozowa (ks. Janusza - al. Prymasa Tysiąclecia) 10. Sójki
Artykuł pochodzi z warszawskiego wydania lokalnego Gazety.