Większa Strefa 30. Mieszkańcy zdecydują, jak będą wyglądać ich ulice

Zakaz jazdy obok Galerii MM, jeden pas ruchu na Krakowskiej i tzw. totalne przejście obok Starego Browaru. Radni ze Starego Miasta przygotowali interaktywną mapę, na której można proponować zmiany w centrum Poznania. Zarząd Dróg Miejskich skorzysta z pomysłów, poszerzając strefę 30.

- Chcemy, by do dyskusji o uspokojeniu ruchu włączyło się jak najwięcej ludzi. Dzięki interaktywnej mapie w projektowanie kolejnych etapów strefy 30 zaangażować może się każdy - mówi Dawid Nowak, radny ze Starego Miasta.

Nanieś na mapę swoją propozycję

W sobotę na facebookowym profilu rady osiedla pojawiła się mapa śródmieścia, na której każdy może umieścić propozycje związane z uspokojeniem ruchu na kolejnych ulicach w centrum. W ciągu pięciu dni mapa miała 2,5 tys. odsłon, podczas których naniesiono blisko sto uwag.

Cały czas zgłaszać można następne niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów miejsca oraz proponować zmiany. Wszystkie pomysły trafią do Zarządu Dróg Miejskich, który rozpoczął prace nad poszerzeniem strefy 30. Dziś obowiązuje ona między ulicami: Solną, al. Marcinkowskiego, Św. Marcin i al. Niepodległości. Drogowcy ograniczyli tutaj prędkość do 30 km na godz., powstały nowe przejścia dla pieszych (także tzw. wyniesione) i kontrapasy dla rowerzystów. W przyszłym roku strefa 30 przesunie się w okolice Starego Rynku i dawnej osady Rybaki, obejmując tym samym obszar ograniczony ulicami: Garbary, Królowej Jadwigi, Ratajczaka, al. Marcinkowskiego, Solna, Małe Garbary, ale z wyłączeniem tych ulic.

- W radzie osiedla zasiada dwadzieścia kilka osób, z czego aktywnie działających jest tylko kilka. Sami nie jesteśmy w stanie dostrzec wszystkich problemów danego obszaru, bywać tam codziennie i na bieżąco go obserwować. Oddanie głosu wszystkim zainteresowanym jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem - tłumaczy Nowak.

Sporo pomysłów, duże zainteresowanie

Interaktywną mapę edytować będzie można jeszcze przez kilka tygodni. Ale radny już cieszy się z zamieszczonych dotąd uwag. Choćby z tych dotyczących okolic Starego Browaru i ul. Półwiejskiej. - Ktoś proponuje przejście totalne [chodzi o kwadratowe pole w pasy, które byłoby wymalowane pomiędzy już istniejącymi przejściami przed wejściem do Starego Browaru - przyp. red.], ktoś pasy na skos. Pojawił się pomysł wydłużenia deptaka o odcinek Krakowska - Królowej Jadwigi albo zwężenia Półwiejskiej na tym odcinku z czterech do dwóch pasów jezdni. Pomysłów więc, nawet wzajemnie sprzecznych, jest sporo, ale ważne, że dotyczą jednego miejsca, z którym najwyraźniej jest jakiś problem - zaznacza Nowak.

Jedną z pierwszych osób, która zakreśliła na mapie swoje propozycje, jest Cezary Brudka, prezes Sekcji Rowerzystów Miejskich. Dla Brudki priorytetem są zmiany na ul. Krakowskiej. - Dwupasmowa trasa pomiędzy kamienicami w centrum to rzecz niedopuszczalna. Dodatkowo jest tu nielegalny, bo dwukierunkowy pas dla rowerów. Cykliści jadący w dół Krakowskiej, po lewej stronie aut, są niedostrzegani przez kierowców i często potrącani przy skrzyżowaniach z Łąkową i Rybakami - twierdzi Brudka. I proponuje zmiany: - Zwężenie ulicy do jednego pasa, a w uzyskanym miejscu utworzenie dodatkowej ścieżki rowerowej i posadzenie drzew. Każde skrzyżowanie na Krakowskiej powinno być też wyniesione na wzór tych, które powstały na ul. 3 Maja i Libelta.

Ożywić ul. Rybaki

W sumie internauci zgłosili już 13 uwag dotyczących tylko okolicy ul. Krakowskiej. Zarząd Dróg Miejskich sprawdzi ich zgodność z przepisami. - Projekt poszerzenia strefy może zawierać mnóstwo elementów, ale na pewno nie wprowadzimy wszystkich już od przyszłego roku. Przeciągnąć w czasie mogą się te najodważniejsze, ale i najkosztowniejsze rozwiązania, np. przebudowa al. Marcinkowskiego na wysokości sądu albo wyłączenie ruchu samochodowego na alejach na odcinku od Św. Marcina do Podgórnej - tłumaczy Andrzej Billert z ZDM.

Billert liczy, że poszerzenie strefy wpłynie na ożywienie ul. Rybaki. - To miejsce ma ogromny potencjał. Już jest tu skwer i kino letnie. Gdyby samochody na chodniku zastąpiły stoliki lub stragany, ulica mogłaby pójść śladem Żydowskiej i Taczaka.

Realne propozycje do projektanta

Dawid Nowak obiecuje, że projektant poszerzenia strefy 30 otrzyma link do ostatecznej wersji mapy oraz opracowany przez radnych pakiet usprawnień. - Nie będzie tam propozycji, które i tak nie mają szans na realizację. Wśród uwag pojawił się np. kontrapas na ul. Ratajczaka. Ten pomysł raczej nie przejdzie, bo ZDM cały czas przekonuje, że dopóki na Ratajczaka nie pojawi się mityczny tramwaj, to nie warto przeprowadzać tutaj żadnych zmian - zauważa radny.

Docelowo strefa 30 objąć ma całe śródmieście. Jej granicę wyznaczą ulice: Pułaskiego, Roosevelta, Towarowa, Królowej Jadwigi, Jana Pawła II i tory kolejowe w stronę Warszawy.

Artykuł pochodzi z poznańskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o: