Szczecin: Kolejne udogodnienie dla rowerzystów. Tym razem na ul. Unii Lubelskiej

Jeszcze w lipcu wymalowane zostaną pasy rowerowe po obu stronach ulicy Unii Lubelskiej. Jezdnia dla samochodów będzie zwężona. Rozdzielnie aut od rowerów poprawi bezpieczeństwo.

Chodzi o 400-metrowy odcinek między al. Wojska Polskiego a ulicą Litewską. Zarówno w kierunku al. Wojska Polskiego (w dół) i w stronę ul. Litewskiej (pod górę) pas będzie miał szerokość 1,5 metra. Zostanie wytyczony przy obu krawędziach jezdni. Dzięki temu już niedługo taki rowerzysta jak ten na zdjęciach będzie mógł pojechać bezpieczniej.

Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Gazeta

Pas prowadzący w dół będzie jednak odsunięty od krawężnika o pół metra. To ze względów bezpieczeństwa. Chodzi o to, by jadący w dół rowerzysta mógł poczuć się pewnie, jadąc wzdłuż zaparkowanych samochodów. Chwila nieuwagi ze strony kierowcy i otwarcie drzwi w momencie, gdy obok szybko jedzie rowerzysta, mogłoby się skończyć tragicznie.

I jeszcze jedna uwaga: pas rowerowy to nie kontrapas do jazdy pod prąd. Rowerzysta jadący w kierunku szpitala musi jechać pasem po prawej stronie jezdni, a nie pod prąd przy lewym krawężniku.

Zmieni się także organizacja ruchu dla kierowców.

- W związku z wprowadzeniem zmian szerokość pasów ruchu dla pozostałych użytkowników będzie miała po 3,25 m w każdym z kierunków - mówi Dariusz Wołoszczuk z ZDiTM.

W praktyce nic to nie zmienia. Ulica Unii Lubelskiej jest szeroka, ale nie na tyle, by były tam po dwa pasy dla aut w każdą stronę. Zawsze był tylko jeden pod górę i jeden w dół. Ich szerokość zachęcała jednak do niebezpiecznego wyprzedzania jadących pod górę autobusów lub szybkich rajdów w dół. Zwężenie jezdni takie harce utrudni.

Według szczecińskiego oficera rowerowego w tym roku więcej tego typu zmian nie będzie. Być może powstaną pasy rowerowe wzdłuż ul. Łukasińskiego. Jest też szansa na wprowadzenie zmian na Podzamczu. Na wszystkich jednokierunkowych ulicach rowerzyści będą mogli jeździć także pod prąd. W drugim etapie takie zmiany obejmą pozostałą część Starego Miasta.

Szczecińscy rowerzyści tempem budowy rowerowej nie są jednak zachwyceni. I podają przykład Wrocławia. Na stronie Rowerowego Szczecina czytamy:

W tym miesiącu we Wrocławiu wyznaczono kilkakrotnie więcej pasów rowerowych niż w Szczecinie w całej jego historii.

Oto jeden z przykładów:

Infrastruktura rowerowa we WrocławiuInfrastruktura rowerowa we Wrocławiu Rowerowy Szczecin

Pozostałe zdjęcia przedstawiające ostatnie rowerowe inwestycje we Wrocławiu znajdziecie w galerii Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Link poniżej.

Jak to się robi we Wrocławiu? Zobacz

Artykuł pochodzi ze szczecińskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o: