Gdańsk: Budują pasy rowerowe. "To pierwsza tego typu inwestycja"

W ciągu ulic Wojska Polskiego i Wita Stwosza w Gdańsku powstają pasy rowerowe. - To dobre, tanie i bezpieczne rozwiązanie - mówią urzędnicy. - Wolelibyśmy, żeby to była ścieżka z prawdziwego zdarzenia - oponują rady osiedla.

W Gdańsku ruszyły prace budowy pasów rowerowych, które zostaną wydzielone z jezdni. Inwestycję za kwotę 925 527,14 zł brutto wykonuje firma WPRD Gravel. Prace obejmują wykonanie śluz komunikacyjnych w obrębie skrzyżowań, wraz z przebudową istniejących sygnalizacji świetlnych, a także wykonanie oznakowania pionowego i poziomego, montaż progów wyspowych i wymianę we fragmentach nawierzchni bitumicznej jezdni. W Gdańsku to pierwsza tego typu inwestycja.

Nietypowe rozwiązania

- Największe zmiany zostaną wykonane na skrzyżowaniach, gdzie powstaną wysepki rozdzielające ruch rowerowy i samochodowy na wlotach głównych ulic - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ. - Zmieniony zostanie system sygnalizacji, rowerzysta będzie ruszał pierwszy w stosunku do pozostałych pojazdów. Pierwszy raz w Gdańsku zostanie także wprowadzony tzw. skręt w lewo na dwa. Gdy zapali się zielone światło - dla rowerzystów i kierowców - rowerzysta nie będzie musiał przebijać się przez samochody jadące na wprost. Będzie mógł skręcić w prawo po to, by ustawić się w dodatkowej śluzie na wlocie bocznym. Na przewężeniach, gdzie pasy rowerowe się nie zmieszczą - przy przystankach tramwajowych - pojawią się progi wyspowe.

Z nowej inwestycji cieszą się rowerzyści. - Tam, gdzie nie ma miejsca na budowę ścieżek rowerowych, to najlepsze rozwiązanie - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej. - Powstanie trasa wspomagająca ścieżkę rowerową, przebiegającą wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Radni mają wątpliwości

Budowy pasów od początku nie popierał zarząd Osiedla Oliwa i zarząd Osiedla Strzyża.

- Nie sprzeciwiamy się budowie w tym miejscu drogi rowerowej, ale wolelibyśmy, żeby to była ścieżka z prawdziwego zdarzenia, poza pasem jezdni - mówi Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu Osiedla Strzyża. - Poza tym sytuacja wyglądałaby inaczej, gdyby pas był ciągły. Tymczasem z powodu przewężeń na przystankach Wojska Polskiego, Zamenhofa, będzie wprowadzony ruch mieszany. Nie jest to rozwiązanie bezpieczne. Poza tym wnioskowaliśmy do ZDiZ o odnowienie oznakowania poziomego, o wprowadzenie strefy tempo 30. Usłyszeliśmy, że na realizację tych działań, które przecież służyłyby wszystkim mieszkańcom, nie ma pieniędzy. Tymczasem za tę inwestycję rowerową płaci się o wiele większą kwotę.

- Bardziej przydałaby się ścieżka na ul. Spacerowej - uważa Tomasz Strug, przewodniczący zarządu Osiedla Oliwa. I dodaje: - Z powodu zabrania pasa jezdni zmniejszy się przepustowość skrzyżowań. Mieszkańcy ul. Wita Stwosza na odcinku od ul. Derdowskiego do Tetmajera nie będą mieli gdzie parkować swoich samochodów.

"Tanio i bezpiecznie"

Urzędnicy przekonują, że liczba miejsc postojowych się nie zmniejszy, choć miejsca te nie będą w tych samych lokalizacjach, w których były do tej pory. Dodają też, że takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści. - Ścieżki rowerowej nie dałoby się wykonać na całym tym odcinku, ponieważ nie ma na to miejsca - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Co więcej, pasy umożliwiają szybsze przemierzenie dystansu. Ścieżka rowerowa jest rozwiązaniem kolizyjnym, zwłaszcza gdy prowadzimy ją na ulicy, wzdłuż której jest wiele wjazdów. Tak jest w tym przypadku, co mogłoby stanowić zagrożenie. Zaletą pasów jest także około ośmiokrotnie niższy koszt niż w przypadku budowy ścieżki rowerowej. W tej chwili ścieżka przy al. Grunwaldzkiej jest przeciążona. Wyznaczając ten pas, lepiej wykorzystamy istniejącą infrastrukturę.

Urzędnikom i radom osiedla udało się wypracować niewielki kompromis - pasy rowerowe nie powstaną na odcinku ul. Derdowskiego - ul. Obrońców Westerplatte. Tam zostanie jedynie wprowadzona strefa tempo 30.

Inwestycja ma być gotowa do połowy września.

Artykuł pochodzi z trójmiejskiego wydania lokalnego Gazety.

Najbardziej rowerowe miasto w Polsce to?
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.